חשבון הרכש של קבוצות הפרמיירליג הקיץ: 398 מיליון ליש"ט

מדובר על נתון זהה לזה שרשמו 20 קבוצות הליגה האנגלית הבכירה בקיץ 2013 ■ מנצ'סטר סיטי בראש פסגת הבזבזניות; צ'לסי רשמה חיזוק צנוע לפני המשחקים בליגת האלופות מול מכבי ת"א ■ בבונדסליגה הגרמנית ובליג 1 הצרפתית הרוויחו כסף מהפעילות שלהן הקיץ בשוק ההעברות

ראחים סטרלינג, מנצ'סטר סיטי / צלם: רויטרס
ראחים סטרלינג, מנצ'סטר סיטי / צלם: רויטרס

חלון ההעברות הקייצי של הליגה העשירה בעולם, הפרמיירליג, נסגר אתמול (ג') בשעות הערב, כאשר ברקע מרחפת "פרשת דויד דה חאה", הכוללת חילופי האשמות הדדיים בין מועדוני הפאר מנצ'סטר יונייטד וריאל מדריד על אי-ההצלחה בסגירת העסקה שהייתה אמורה להנחית את השוער של "השדים האדומים" בסנטיאגו ברנבאו תמורת 29.2 מיליון ליש"ט, כאשר שוער ריאל, קיילור נאבאס, אמור היה לעשות את הדרך ההפוכה. אך גם ללא העסקה הזאת - הליגה האנגלית סגרה את אחד מחלונות ההעברות הפוריים ביותר בתולדותיה.

מנתונים שמפרסם הבוקר "הטיימס", עולה כי 20 מועדוני הפרמיירליג הוציאו 398 מיליון ליש"ט "נטו" עבור רכישת שחקנים בחלון ההעברות של קיץ 2015. המונח "נטו" מתייחס לסכום הכולל שבזבזו הקבוצות על קניית שחקנים - בקיזוז הכספים שקיבלו ממכירה של שחקנים אחרים. מדובר אמנם על שיא כל הזמנים - אך הוא דומה מאד לסכום שנרשם לפני שנתיים, בקיץ 2013, אז בזבזו הקבוצות 397 מיליון ליש"ט "נטו". בקיץ 2014 עמד הסכום על 374 מיליון ליש"ט, ב-2012 על 230 מיליון, ואילו ב-2011 על 139 מיליון ליש"ט "בלבד".

חמש ההעברות הכי יקרות הקיץ: קווין דה ברוינה (מוולפסבורג למנצ'סטר סיטי) - 54 מיליון ליש"ט; ראחים סטרלינג (מליברפול למנצ'סטר סיטי) - 44 מיליון; אנתוני מרטיאל (ממונאקו למנצ'סטר יונייטד) - 36 מיליון ליש"ט; כריסטיאן בנטקה (מאסטון וילה לליברפול) - 32.5 מיליון ליש"ט; ניקולאס אוטמנדי (מוולנסיה למנצ'סטר סיטי) - 32 מיליון ליש"ט.

מנצ'סטר סיטי היא הבזבזנית הגדולה ביותר הקיץ בפרמיירליג - 99.85 מיליון ליש"ט "נטו" על רכש. ניוקאסל שנייה (41.45 מיליון) ומנצ'סטר יונייטד שלישית (33.35). רק קבוצה אחת מתוך ה-20 מכרה שחקנים ביותר כסף מאשר השקיעה - סאות'המפטון (הרוויחה 1.8 מיליון ליש"ט מהפעילות שלה הקיץ בשוק ההעברות).

מי שרשמה חלון רגוע מאוד יחסית למונחים שלה היא צ'לסי, קבוצתו של רומן אברמוביץ' ויריבתה של מכבי ת"א בשלב הבתים של ליגת האלופות - שהרכש הכי יקר שלה היה פדרו, שהגיע מברצלונה תמורת 21 מיליון ליש"ט. החשבון "נטו" של צ'לסי הקיץ - 23.8 מיליון ליש"ט (בארבע השנים הקודמות הוא עמד על ממוצע של 49.7 מיליון ליש"ט לקיץ).

מבחינת "ביקורת דרכונים" - הרי שהמדינה ששלחה הקיץ הכי הרבה שחקנים זרים חדשים לפרמיירליג היא צרפת (13), אחריה ספרד (10) ואז הולנד (7). ארגנטינה, השיאנית של קיץ 2014 עם 12 שחקנים שלה שנחתו אז בפרמיירליג - הסתפקה הקיץ בחמישה שחקנים שהגיעו לאנגליה.

ומה קרה בארבע הליגות הבכירות האחרות של הכדורגל העולמי? בספרד הוציאו 130 מיליון ליש"ט "נטו" על רכש; בסרייה A האיטלקית 52 מיליון; בבונדסליגה הגרמנית הכניסו יותר מאשר הוציאו (רשמו רווח של 45 מיליון ליש"ט מהפעילות בשוק), וכך גם בליג 1 הצרפתית (66 מיליון ליש"ט).