ברייטפוד: אייפקס "אופטימית מדי" לגבי תנובה

פחות מחצי שנה לאחר עסקת הענק, הסינים עשויים לדרוש מהנהלת תנובה בארץ שינויים ארגוניים והתייעלות, כולל שינויים פרסונליים בהנהלה ■ נציג הקיבוצים לשעבר בתנובה: "אני לא הייתי משלם על תנובה את מה ששילמו"

זהבית כהן / צילום: תמר מצפי
זהבית כהן / צילום: תמר מצפי

בסוף הרבעון הראשון השנה השלימו קרן ההשקעות אייפקס וחברת מבטח שמיר את אחת מהעסקאות הגדולות והמוצלחות שהיו פה זה שנים, לאחר שמכרו את החזקות השליטה בקונצרן החלב תנובה לידי ברייטפוד הסינית, לפי שווי חברה מפולפל של 8.6 מיליארד שקל, וברווח של מיליארדי שקלים.

אלא שפחות מחצי שנה עברה, ול"גלובס" נודע כי מהצד של הרוכשת, ברייטפוד, נראית העסקה הרבה פחות מוצלחת. על-פי גורם המעורה בקבוצת הסינית, "ישנה חמיצות רבה ואי-שביעות-רצון כלפי מי שמכר את תנובה לברייטפוד, והמצגים שהציג במהלך המגעים למכירה".

אותו גורם מוסיף כי "ישנו כעס ביחס למצגים האופטימיים מדי שהוצגו לרוכשים ביחס לחברה, והוא מופנה כלפי אייפקס". מברייטפוד ומאייפקס לא התקבלה תגובה.

בהתייחס לדברים אלה אומר איציק באדר, לשעבר נציג הקיבוצים בתנובה, כי "ברייטפוד יכולים לתבוע את אייפקס. אני לא הייתי משלם על תנובה את מה שהם שילמו, אבל הם שילמו".

לשאלה האם הסינים לא הבינו מה הם קונים, השיב באדר כי "לפעמים קונה יודע דברים שהמוכר לא יודע. יכול להיות שלהם היה שווה יותר".

כך או אחרת, על-פי הערכות, כבר בקרוב ידרשו הסינים מהנהלת תנובה בארץ לבצע שינויים ארגוניים ומהלכי התייעלות כדי לשפר את שורת הרווח. לא מן הנמנע כי מהלכים אלה יכללו גם שינויים פרסונליים בהנהלת החברה.

במאי אשתקד חתמה ענקית המזון הסינית ברייטפוד על העסקה לרכישת החזקות קרן אייפקס בתנובה (56.1%), ובהמשך הצטרפה לעסקה גם השותפה של אייפקס בגרעין השליטה בחברה - מבטח שמיר (20.7%). לאחר משא-ומתן רווי שינויים וכיפופי ידיים, הושלמה העסקה השנה, וברייטפוד שילמה לשתי השותפות תשלום כולל בהיקף של כ-4.8 מיליארד שקל (כ-936 מיליון אירו).

מאז מחזיקה ברייטפוד ב-76.8% ממניות תנובה, והיתרה (23.2%) נותרה בידי הקיבוצים והמושבים, שלא היו חלק מהעסקה.

כאמור, מבחינת אייפקס ומבטח שמיר מדובר על עסקה סופר-מוצלחת: עבור אייפקס, בראשות זהבית כהן, דובר על רווח של כ-800 מיליון אירו - מעל ל-3.5 מיליארד שקל - על עסקה שעשתה רק ב-2008, אז רכשה את השליטה בתנובה עם מבטח שמיר, שבשליטת מאיר שמיר. מבטח שמיר רשמה על העסקה בתנובה רווח נקי של כ-462 מיליון שקל, נוסף על דיבידנדים ותשלומים אחרים שהסתכמו בעוד כחצי מיליארד שקל.

כך, גורם נוסף שמעורה במתרחש בתנובה אמר לנו על התרעומת בברייטפוד ביחס להתנהלות אייפקס, כי "השווי של העסקה שעשתה ברייטפוד לא משקף שווי כלכלי רגיל לעסקה שכזו במונחים מערביים", תוך שהוסיף כי לידיעתו "גם יש בלגן אצל הקונה, והייתה להם בעיה להסביר את העסקה בתוך הבית לאחר שהושלמה, כחלק ממהלך להעברת המניות בתנובה בין חברות בקבוצה".

בסביבת ברייטפוד מציינים כי מדובר בהעברת מניות תנובה בין חברות בקבוצת ברייטפוד כחלק מהיערכות להנפקה, שלפי שעה נדחית בשל המפולת בשוק הפיננסי הסיני, ולא בגלל השווי של תנובה בעסקה מול אייפקס.

תנובה, כחברה עסקית, עוברת תקופה לא פשוטה. מחד, הרגולטור דואג לפתיחת השוק לתחרות, ומאידך, מתחריה נכנסים ביתר עוצמה לקטגוריות שבהן היא שלטה ללא עוררין. כך למשל נכנסה שופרסל למותג פרטי בחלב ובבשר הטרי, והנפגעת העיקרית מהמהלך היא תנובה. הרחבת המותג הפרטי של שופרסל צפויה לגרור בעקבותיה רשתות נוספות, ולכן הפגיעה בתנובה עשויה להתרחב.

תנובה מצדה ניסתה לקלקל את השקת הבשר של שופרסל, כשהכריזה כי תייבא בשר טרי מפולין במחירים נמוכים הרבה יותר, אבל כבר עתה ברור שחברת הבשר של תנובה "אדום אדום" צפויה להיפגע משמעותית.

גם פתיחת השוק ליבוא גבינות צהובות ללא מכס יצרה לתנובה תחרות קשה בגזרת המחיר, וכל זאת במקביל להשקת הגבינה הצהובה של טרה תחת המותג "נועם", במקביל למהלכים נוספים.

התוצאה של כל אלה היא פגיעה ישירה במכירות של תנובה וברווחים.

לדברי מקורות, בתנובה ציפו לירידה במכירות על רקע ההאטה בשוק והתחרות המתגברת, אבל השחיקה בפועל גדולה הרבה יותר ממה שציפו. "תנובה רחוקה מלהרוויח הרבה כסף. זה מטריד. ברור. השוק בירידות, אנחנו רואים את המספרים", אומר מקור.