יוחמרו הצעדים נגד עו"ד שיתבטאו באלימות נגד פרקליטי המדינה

משרד המשפטים קיים דיון חירום בנושא וקבע כי מעתה והלאה תוגשנה יותר תלונות משמעתיות נגד עורכי דין שיתנכלו לפרקליטי המדינה, יאיימו עליהם או ישתלחו בהם במהלך דיונים בבתי המשפט או מחוצה להם

שי ניצן / צלם: איל יצהר
שי ניצן / צלם: איל יצהר

משרד המשפטים קיים היום (ד') "דיון חירום" אשר עסק באיומים נגד ציבור הפרקליטים ובהשתלחויות בהם, ובו הוחלט כי יוחמרו הצעדים נגד עורכי דין שיתבטאו בצורה בוטה ואלימה.

בהודעה הרשמית שהוציא משרד המשפטים נאמר כי הדיון הגיע על רקע אמירות לא ראויות ופוגעניות שהוטחו לאחרונה בפרקליטים מטעם המשרד במהלך דיונים בבתי המשפט.

הדיון נערך בלשכת מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, והשתתפו בו פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ועוזריו; ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה; נשיא בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין, עו"ד ציון אמיר; וראש מרכז שירותי הניהול של הפרקליטות, עו"ד יריב רגב.

מסקנתה של הוועדה הייתה ברורה: מעתה והלאה תוגשנה יותר ויותר תלונות משמעתיות נגד עורכי דין אשר יתנכלו לפרקליטי המדינה, יאיימו עליהם או ישתלחו בהם במהלך הדיונים בבתי המשפט או מחוצה להם - תופעה שלדעת חברי הוועדה "חווים הפרקליטים לא אחת". תלונות אלה תוגשנה, במידת הצורך, בידי הנהלת משרד המשפטים, ולא בידי פרקליט בודד כפי שנהוג כיום.

בהודעה הוסבר כי החלטה זו באה בעקבות שורה של מקרים שהובאו לפתחה של הנהלת משרד המשפטים, וכללו דוגמאות רבות ומגוונות להשתלחויות של סנגורים בפרקליטים, העלבתם ופגיעה מילולית בהם. חלק מהמקרים אף תועדו בפרוטוקולים של בתי המשפט.

לדברי משרד המשפטים, לעיתים השתלחויות הסנגורים נעשו בנוכחות נאשמים, שהועמדו לדין בגין ביצוע עבירות אלימות חמורות, תוך העלאת טענות ויצירת רושם מוטעה כאילו לפרקליטים יש מניע אישי להביא להרשעת הנאשמים. "השתלחויות שכאלה עלולות להעמיד את הפרקליטים אף בסכנה לפגיעה פיזית בהם, והן פוגעות ביכולת הפרקליטים למלא את תפקידם במערכת אכיפת החוק", נאמר בהודעה.

ואולם, למרות אירועים אלה כפי שתואר, ככלל נמנעו הנהלת הפרקליטות והנהלת משרד המשפטים מלהגיש תלונות משמעתיות נגד עורכי דין, ונהגו במדיניות מרסנת, למעט במקרים חריגים ונדירים.

אלא שכעת כלו כל הקיצין. "לאור עליית מדרגה בהשתלחויות כלפי פרקליטים, ולאור ריבוי המקרים המדווחים מכלל מחוזות הפרקליטות בארץ ופניות שונות מצד פרקליטים, הוחלט לשנות את מדיניות הריסון והאיפוק הנוהגת ולהעצים את שיתוף-הפעולה עם לשכת עורכי הדין במאבק בתופעה, בתקווה לביעור התופעה".

בדיון הובהר כי לא ניתן להמשיך במדיניות ההבלגה כאשר פרקליטים מתלוננים על השתלחויות שיטתיות נגדם.

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, אמרה כי בהחלטה ליזום יותר הליכים במסגרת מוסדות לשכת עורכי הדין, יש משום הבעת אמון במוסדות אלה מצד הנהלת משרד המשפטים.

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, הבהיר כי ככלל, רוב הסנגורים מתנהלים באופן הוגן וחברי, אולם יש לנקוט אמצעים משפטיים נגד אותה קבוצה קטנה של סנגורים שפועלת באורח לא הולם ובעייתי כלפי חבריהם למקצוע.

פרקליט המדינה ומנכ"לית המשרד הביעו בדיון תקווה כי טיפול יעיל במקרים חריגים אלה יפחית את התופעה עד לביעורה.

ראש הלשכה ונשיא בית הדין למשמעת של הלשכה הבטיחו, מצידם, שלשכת עורכי הדין ומוסדותיה יטפלו בתלונות במהירות וביעילות.