מכרז הסלולר הענק: החשכ"ל לא נותן תשובות למפעילים

החשכ"ל ערך כנס ספקים לקראת המכרז הסלולרי הגדול ביותר בישראל ■ בסוף ביקש שהמשתתפים יציגו את הערותיהם בכתב ■ המפעילים: במקום לתת תשובות אמרו לנו שיקחו בחשבון את הערותינו


חבילת סלולר ללא הגבלה/ צילום: Shuterstock
חבילת סלולר ללא הגבלה/ צילום: Shuterstock

אגף החשב הכללי במשרד האוצר ערך בשבוע שעבר כנס ספקים לקראת המכרז הגדול ביותר בישראל למכשירים סלולריים. הכנס נועד לספק תשובות למפעילים ויבואנים של ציוד קצה שביקשו לקבל הבהרות על המכרז שלו יכולה להיות השפעה מהותית על כל שוק ציוד הקצה בישראל בשל גודלו.

הנוכחים קבלו מענה חלקי בלבד לשאלות שלהם ורוב התשובות שקיבלו מהחשב הכללי היו בסגנון של "תגישו את הערותיכם ונתייחס אליהן בהמשך".

מכרז החשב הכללי לציוד קצה שעשוי לצאת השנה מעורר הדים בכל החברות הסלולריות ואצל כל היבואנים הגדולים. מדובר במכרז שלדברי המשתתפים הוא "יסודי מאד", כפי שהגדירו אותו, אך ברמת המקרו הוא עשוי להשפיע על כל השוק. היקף המכרז יכול להגיע לעשרות ואף מאות מיליוני שקלים בהתאם למספר המכשירים.

מדובר במכרז שמאפשר לכל עובדי המדינה לרכוש כמה סמארטפונים, גם כאשר הם לא זכאים לקבל מכשיר מהמדינה. מדובר על פוטנציאל למכירה של מאות אלפי מכשירים ואף למעלה מכך בטווח של שנתיים. בשל האופן שבו הוא בנוי (בצורה של סלים למכשירים מדגמים שונים - ג.פ) אין בהכרח עדיפות ליבואן רשמי של המכשירים או למפעילים, כך שהבחירה של המדינה בספקים יכולה להיות מגוונת.

מי שעשויים להיות נפגעים מהמכרז הם בעיקר יבואנים קטנים או חנויות קטנות בשל החשש שמחירי המכשירים עשויים לרדת כתוצאה מהכמות והכוח של המדינה כרוכשת, מה גם שעובדי מדינה יוכלו לרכוש מכשירים עבור מעגלים נוספים מלבד משפחותיהם.