סוכני הביטוח מנסים לטרפד את הרפורמה בפנסיה

נשיא לשכת סוכני הביטוח אריה אברמוביץ: "מעולם לא הוגש חוק הסדרים בתחום הפנסיוני באופן כל כך לא מקצועי, לא מעמיק וגדוש בסימני שאלה רבים ללא מענה בכלל. נדמה כי זה בליל של הודעות לעיתונות מטעם המפקחת, ובוודאי שאינו מסמך אשר מכבד את הכנסת או את נבחריה"

אריה אברמוביץ / צילום: תמר מצפי
אריה אברמוביץ / צילום: תמר מצפי

לשכת סוכני ביטוח מצטרפת לאיגוד לשכות המסחר שתקף לאחרונה בחריפות את הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, בשני מכתבים חריפים ששלח לשרים בממשלה.

נשיא לשכת סוכני הביטוח אריה אברמוביץ, שיגר ליו"ר ועדת הכספים בכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), מכתב יוצא דופן בחריפותו ובו הוא משתלח ברגולציה שמובילה סלינגר. "לצערי, מעולם לא הוגש חוק הסדרים בתחום הפנסיוני באופן כל כך לא מקצועי, לא מעמיק וגדוש בסימני שאלה רבים ללא מענה בכלל. נדמה כי חוק ההסדרים הוא בליל של הודעות לעיתונות מטעם המפקחת על הביטוח, ובוודאי שאינו מסמך אשר מכבד את הכנסת, או את נבחריה", כתב אברמוביץ, כשהוא מבקש מוועדת הכספים שלא לאשר רפורמות שמבקשת הממונה להעביר.

במסגרת הרפורמה המוצעת נקבע כי סוכן ביטוח פנסיוני יורשה לקבל עבור עבודתו בתחום החיסכון הפנסיוני רק תשלומים ישירות מהלקוח או רק עמלת הפצה מהגוף המוסדי, ולא את שתי צורות התגמול יחדיו.

כמו כן, בחוק ההסדרים מוצע להפריד את התפעול מהשיווק בכל הקשור לשירות הפנסיוני שניתן למעסיקים, תוך מתן חופש בחירה לגבי זהות הסוכן לכל העובדים, ללא תלות בהחלטת המעסיק בנושא.

מבחינת סלינגר מדובר בחלק משורת רפורמות שנועדו לשפר את מעמד הצרכן בשוק הפנסיוני, בין היתר באמצעות החלשת הקשר בין חברות הביטוח ובתי ההשקעות לבין הסוכנים. זאת, תוך הגדלת האחריות של הסוכנים, ובעיקר של המעסיקים, והרחבת חופש הבחירה וחיזוק מעמדו של הלקוח ביחס לאחרונים.

אברמוביץ כתב עוד ליו"ר ועדת הכספים כי "מהתרשמותנו, רפורמת הפיקוח בנושא הביטוח הפנסיוני, הוא מסמך החלטות שגובש בקלות ראש ובאופן לא מקצועי. בשל חוק ההסדרים, ענף הביטוח בישראל מתנהל בתקופה האחרונה באי ודאות מוחלטת. לצערי, למרות ניסיונותינו ועשרות השעות שהושקעו בדיונים עם הגורמים המקצועיים באגף הפיקוח על הביטוח, שאלותינו הרבות לא קיבלו מענה. התרשמותנו היא כי אי הוודאות השוררת בענף ימשך עוד זמן רב, מאחר שגם לרגולטור במשרד האוצר אין תשובות לשאלות המהותיות שהעלנו...לצערנו, למרות הגעתנו לכל הדיונים בידיים נקיות, לא זכינו לקבל תשובות והתחושה שקיבלנו היא של הסתרה, ואולי רצון לקדם אינטרסים אחרים שאינם בהכרח לטובת ציבור החוסכים".

נשיא לשכת סוכני ביטוח קורא במכתבו: "אנו מפצירים בוועדת הכספים - אל תאפשרו את אישור החלת הרפורמה בביטוח הפנסיוני מבלי שאגף הפיקוח על הביטוח יגיש נייר עמדה, ובו פירוט כיצד הרפורמה תבוא לידי ביטוי".