הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה למתן תוקף את תוכנית המתאר של העיר תל-אביב-יפו. מדובר בתוכנית המתאר הראשונה שאושרה לעיר מאז הקמתה והיא אושרה על-ידי הועדה בישיבתה ב-12 לאוגוסט וזאת לאחר שש שנים של גיבוש התוכנית ודיונים בוועדות השונות.

תוכנית המתאר מתייחסת להתפתחותה של העיר עד נקודת היעד שנקבע בעוד 10 שנים, כלומר 2025. על-פי התוכנית קיים פוטנציאל בינוי עתידי בעיר של כ-200 אלף יחידות דיור חדשות ועוד למעלה ממיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר.

נציין כי כעת, לאחר אישורה של תוכנית המיתאר תוכל הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר גם לקבל את ההסמכה כוועדה עצמאית מיוחדת. המשמעות של ההסמכה היא שכעת תוכל הוועדה המקומית לעסוק בנושאים וגם לאשר תוכניות שהיו עד כה בסמכות הוועדה המחוזית בלבד כמו למשל תוכניות פינוי-בינוי. לאחר הסמכתה תהיה העיר תל-אביב-יפו השנייה שהוסמכה כוועדה עצמאית לאחר העיר הרצליה שכבר קיבלה את הסמכתה.

תוכנית המיתאר של תל-אביב (תא\5000) החלה להתגבש עוד בשנת 2008 והיא הומלצה להפקדה על-ידי הוועדה המקומית באפריל 2012. לתוכנית הוגשו כ-300 התנגדויות שונות על-ידי תושבים, יזמים, עיריות סמוכות וגופים ציבוריים. בעקבות המספר הרב של ההתנגדויות מינתה הוועדה המחוזית חוקר כדי שישמע את ההתנגדויות ויבחן אותן. לתפקיד זה מונה עו"ד ומתכנן ערים זאב עמית שקיים 19 ישיבות בהם שמע את מאות ההתנגדויות בין החודשים נובמבר 2014 לינואר 2015. נציין כי בין מאות ההתנגדויות הוגשה גם התנגדות מצד מהנדס העיר תל-אביב עצמו. לאחר דיון בתוכנית ובדוח החוקר קיבלה הוועדה המחוזית חלק מהמלצותיו של החוקר.

על-פי מסמכי התוכנית שאושרה, לתוכנית המתאר של תל-אביב יש מספר מטרות מוצהרות שעל-פי הן היא גובשה ואותן היא מקווה להשיג. מדובר ב"צורך לשימור וחיזוק מעמדה של תל-אביב-יפו כמרכז כלכלי ותרבותי של ישראל וכנקודת מפגש מרכזית בין ישראל לעולם; קידומה של תל-אביב-יפו כעיר לכל תושביה, תוך פיתוח בר-קיימא של סביבה עירונית אטרקטיבית ובת השגה ותוך שיפור איכות החיים של מגוון תושבי העיר".

עוד נקבע במסמכים כי מטרת התוכנית היא "יצירת עתודות של שטחי בנייה למגורים ולתעסוקה על-ידי ציפוף משמעותי של שטחי התעסוקה ומתן העדפה מתקנת לפיתוח שטחי מגורים בדרום העיר ובמזרחה; קביעת כללים שיאפשרו התחדשות עירונית ושימור המורשת, הנוף והסביבה, שילוב בין הבנוי לפתוח, צמצום מטרדים סביבתיים וקידום מערכת תחבורה רב-אמצעית ; הצבת תוכנית המתאר כנדבך מרכזי בממשל מקומי עם הפנים לאזרח, באמצעות הגדלת הוודאות התכנונית, קיצור וייעול הליכי התכנון והגדלת העצמאות של הוועדה המקומית".

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, אמר היום כי "תוכנית המתאר היא תוצר של תהליך ארוך שהחל בקביעת פרופיל העיר וממנו נגזר חזונה לעשרות השנים הבאות. התוכנית מייצרת את ההמשכיות האורבנית הפתוחה והמזמינה שמאפיינת את העיר, יוצרת התחדשות עירונית של שיפור איכות החיים בשכונות הדרומיות ומחזקת את העיר כמרכז המטרופוליני הנשען על מערכות תחבורה ציבורית. התוכנית מייצרת ודאות תכנונית לתוספת של עשרות אלפי יחידות דיור שיגדילו את היצע הדיור הנדרש וישלימו מלאי תכנוני להמשך גידול האוכלוסייה בעיר, לרבות דיור בר השגה.

"כבר היום מקודמות תוכניות רבות להוספת יחידות דיור ואנו מגיעים למספרי שיא של היתרי בנייה בשנה. מעבר לחשיבותה התקדימית של תוכנית המתאר ביצירת ודאות ושקיפות תכנונית, כך שלראשונה יוכלו התושבים להתוודע לחזון העירוני ולאופן בו ישפיע על חייהם- הרי שעם אישורה צפויה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לקבל לידיה סמכויות הנמצאות כיום בידי הוועדה המחוזית. העברת סמכויות זו צפויה לקצר ולייעל את הליכי התכנון. אני מברך על מתן התוקף לתוכנית ובטוח כי היא תתרום להמשך פיתוח העיר כמרכז כלכלי ותרבותי".

כאן המקום לציין שבעוד תוכנית המיתאר של העיר אושרה, תוכנית משמעותית אחרת בתל-אביב, המתייחסת לרובעים 3 ו-4 עדיין מתעכבת במוסדות התכנון וזאת למרות שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה כבר סיימה את דיוניה בנושא כבר לפני חודשים. בתל-אביב וגם במינהל התכנון התייחסו בעבר לסוגייה זו ואמרו כי התוכנית צפויה להתקדם בקרוב לקראת אישור אך בנתיים אין התקדמות. נזכיר שתוכנית הרבעים, במיוחד החלק שמתייחס לרובע 3 ורובע 4 אמור להעניק ליזמים, לקבלנים, לעירייה וגם לבעלי הדירות ברחבי העיר תמונת מצב תכנונית והיקף זכויות אפשרי בכל הפרויקטים של תמ"א 38 ברחבי העיר.

ממנהל התכנון, בשם הוועדה המחוזית תל-אביב שאישרה את התוכנית, נמסר כי: "הוועדה רואה בתוכנית המתאר תא/5000 חשיבות רבה, שכן התוכנית מתווה את אופן וטיב פיתוחו ושימורו של גלעין המטרופולין תל-אביב, ומקרינה ומשפיעה על סביבתה - הקרובה והרחוקה. התוכנית מביאה לידי ביטוי את מהותה של העיר, שהיא ליבת העסקים והתרבות של מדינת ישראל. הצלחת העיר ותיפקודה משליכה על הצלחת המטרופולין כולו. הוועדה רואה בתוכנית 'ארגז כלים' ראוי ועדכני המתווה כללים, הוראות והנחיות לעריכת תוכניות מפורטות עתידיות בסמכות הוועדה המקומית, והכל תחת "מטרייה" של מדיניות תכנונית ברורה ובהירה. הוועדה קוראת למשרדי הממשלה הרלוונטיים ולחברות הממשלתיות השונות לקדם את נושאי תשתית התחבורה בכלל והתחבורה הציבורית, בכללה מערכת הסעת המונים, בפרט".