עימות בין חדוה בר לסלינגר יעכב מכירת הביטוח בבנקים?

המפקחת על הביטוח הביעה הסתייגותה בפני המפקחת על הבנקים, אך בר בחרה בכל זאת להודיע על היוזמה להכנסת הבנקים להפצת מוצרי ביטוח ■ האוצר: "הנושא לא נמצא על סדר יומו של אדגף שוק ההון"

האם אנו בדרך לעימות רגולטורים פיננסיים חדש? ימים אחדים לאחר שהמפקחת החדשה על הבנקים בבנק ישראל, חדוה בר, הודיעה בפומבי כי תפעל לאפשר את כניסת הבנקים להפצת מוצרי ביטוח, ל"גלובס" נודע כי השאיפה של בר לא משותפת לה ולמפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, שהופתעה מהכוונות של העמיתה החדשה וממש לא רואה עמה עין בעין. לפיכך, נראה שהכניסה של הבנקים למכירת ביטוח רחוקה מאוד מלהפוך למציאות.

ל"גלובס" נודע כי אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות סלינגר, לא היה שותף לצעד שעליו בישרה בר בנאומה הראשון כמפקחת על הבנקים. ככל הידוע, בר - שביהמ"ש העליון דחה היום (ב') את העתירה שהוגשה נגד מינויה, ובכך הסיר את המכשול האחרון שעמד בפניו - עדכנה את סלינגר לפני הנאום שלה בשבוע שעבר בעניין, אך למרות שהמפקחת על הביטוח הסתייגה מהרעיון, המפקחת על הבנקים בכל זאת הודיעה על היוזמה, ואף ציינה בדבריה כי תקדם אותה עם עמיתתה ממשרד האוצר.

כך, מהידוע עתה, ככל שהדבר תלוי בפיקוח על הביטוח הנוכחי, הבנקים לא יורשו להיכנס לתחום ההפצה של מוצרי ביטוח. נציין כי הסמכות בעניין זה שמורה בידיה של סלינגר. מהאוצר נמסר היום בתגובה לפנייתנו: "הנושא של הפצת ביטוח באמצעות הבנקים לא נמצא על סדר יומו של אגף שוק ההון".

מוקש אדיר

על מה מדובר? מבחינת המערכת הבנקאית, כניסה לתחום הפצת הביטוח טומנת בחובה פוטנציאל להכנסות עתק, בתלות בתחום הביטוח ובכפוף לתנאים שבהם יידרשו לעמוד אם וכאשר יורשו לפעול בתחום. ואולם לא מדובר בהכנסות שיתורגמו בהכרח ובאופן מיידי לרווחי עתק, בגלל מורכבות הפעילות והצורך במתן שירות שונה ונרחב ביחס לנהוג כיום במערכת הבנקאית.

נכון להיום, לחלק מהבנקים ניסיון טוב ורווחי מאוד בפעילות קיימת בתחומי הביטוח: באמצעות סוכנויות ביטוח שמוכרות ביטוחים נלווים למשכנתאות. סוכנויות אלה מוכרות ביטוח בתעריפים גבוהים ותוך יצירת רווחים נאים לבנקים (למשל, סוכנות הביטוח של מזרחי טפחות היא ככל הידוע סוכנות הביטוח הרווחית בישראל, ואחראית ל-10% מרווחי הבנק). לעומת זאת, למרות עשור שחלף מאז הותר לבנקים לפעול כיועצים בתחומי הפנסיה והגמל, הרי שעד כה הייעוץ הפנסיוני בבנקים מתקשה להתרומם, בעיקר בתחום הפנסיה.

למעשה, שתי הרגולטוריות הפיננסיות הבכירות חלוקות לגמרי בדעותיהן על היכולת של הבנקים לחולל תחרות בשוק הביטוח. בה בשעה שלדעת בר מדובר גם בכלי לשיפור מעמד הצרכן, הרי שמהצד השני של הרחוב הפיננסי, סלינגר לא רואה בבנקים בשורה לשיפור התחרות בתחומים שבפיקוחה.

סלינגר, שפועלת רבות לשיפור התחרות בשוקי הביטוח והחיסכון לטווח ארוך שתחת פיקוחה, חוששת ככל הנראה מכוחם הרב של חמישה בנקים בלבד, ומיכולתם של אלה לשלוט בשוק ובצרכנים. זאת, על רקע הניסיון הקיים אצל הבנקים במכירת ביטוח אגב מכירת משכנתאות, כאמור, ובמיוחד בהינתן אופי שוק הביטוח - מצד המוצרים ומצד התנהלות הצרכנים.

ככל הידוע, באוצר חוששים מכך שמרבית הביטוחים בישראל הינם מוצרי דחיפה, שנמכרים לא אחת ללקוחות מבלי צורך אמיתי, ורואים בכך משום "מוקש" שמאיים על השוק. בבחינה זו, מתן היתר הפצה ביטוח על ידי הבנקים, שמחזיקים בכוח העצום ביחס ללקוחות, יהיה משום יצירת מוקש אדיר ממדים, שדווקא יאיים על שוק צרכני אפקטיבי.

עוד אומרים בשוק הביטוח כי נראה שההכרזה של בר הייתה משום הוספת גזר למקל. המקל של המפקחת על הבנקים נגע להוצאת חברות כרטיסי האשראי מבעלות הבנקים הגדולים ("נפעל להפרדת חברות כרטיסי האשראי מבנקים שמשקלם בתחום האשראי הקמעונאי עולה על 20%", אמרה בשבוע שעבר בכנס "כלכליסט"), כשמנגד הגזר הינו הכנסת הבנקים לתחומי פעילות חדשים בביטוח ("כניסה של הבנקים לתחום הפצת ביטוח לצרכנים, שנפוצה מאוד בעולם, תוביל לירידת מחירי הביטוח לטובת משקי הבית, באמצעות שימוש בפלטפורמת הסניפים הרחבה של הבנקים. המלצה זו עלתה בעבר בוועדת בכר. נקדם את הנושא עם המפקחת על שוק ההון והביטוח", ציינה באותו אירוע).

האם אנו בדרך לסבב נוסף של מאבק רגולטורים, בדומה למחלוקות אחרות שהיו בעבר, גם בהיבט זה? ימים יגידו. בינתיים נראה שאין טעם לצפות לכך שהבנקים יחלו להפיץ את כלל מוצרי הביטוח בנשימה עצורה.