גנב מיליונים מהפנסיה - ומקבל דחיית מאסר כי אחיו מתחתן

גיא ממן, שגנב מיליוני שקלים מהחוסכים לפנסיה במגדל ובזבז אותם על ג'יפ חדש, חופשות בחו"ל וכדורגל עולמי, נידון במסגרת הסדר טיעון ל-44 חודשי מאסר - אך קיבל מהשופט כבוב דחיית מאסר נדיבה כי "אחיו מתחתן"

חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי
חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי

חאלד כבוב, שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב ומי שנחשב לאימת העבריינים הפיננסיים, התיר היום (ג') לסוחר המניות גיא ממן להתחיל לרצות את עונש המאסר שלו רק ב-27 בדצמבר השנה, משום שאחיו מתחתן.

ממן, לשעבר מנהל תיקי מניות בחשבונות קרנות הפנסיה של מגדל, שהורשע על-פי הודאתו בקבלת שוחד מחברו יובל פלג ובתרמית בניירות ערך, נשלח ל-44 חודשי מאסר בפועל וכן ישלם קנס בסך חצי מיליון שקל.

השופט כבוב כיבד את ההסכמות שהושגו בין הפרקליטות לממן במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עמו, תוך שהוא מציין כי "הדעת נותנת שהעונש שהייתי מטיל על הנאשם, אילולא הסדר הטיעון והודאתו, היה חמור יותר מהעונש עליו הוסכם".

עוד כתב השופט כבוב בגזר הדין כי "מי שמעל באמון מעבידו, מי שהעדיף את העשרת כיסו על פני אינטרס הציבור, מי שגרם נזק כספי משמעותי לאורך שנים תוך התעלמות מוחלטת מהאמון שניתן על-ידי אותם לקוחות של חברת הביטוח שכספם מושקע באפיק שמנוהל בלי ניגוד עניינים לטובת הלקוחות עצמם, למען הבטחת עתידם וקיומם - אל לו לצפות שבית המשפט ירחם עליו ויעדיף את אינטרס השיקום שלו על פני אותו ציבור רחב שנפגע ממעשי הנאשם".

עם זאת, בית המשפט התחשב בנסיבותיו של ממן, אב ל-3 ילדים קטנים שאחד מהם אובחן כסובל מאוטיזם; וכן בעובדה כי נטל אחריות למעשיו, הודה והביע חרטה - ולכן קבע כי אין מקום להתערב בהסדר הטיעון.

כאמור, לבקשת ממן, מועד ריצוי עונש המאסר נדחה לסוף דצמבר השנה, על מנת שיוכל להשתתף בחתונה של אחיו.

עסקאות מתואמות

בחודש שעבר הורשע ממן על-פי הודאתו בקבלת שוחד מחברו ושכנו יובל פלג, בתרמית בניירות ערך, בעבירות מרובות של מירמה והפרת אמונים, בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ובעבירות הלבנת הון.

הפרשה נחשפה על-ידי מחלקת החקירות ומודיעין ברשות ניירות ערך, ובפברואר השנה הוגש כתב האישום נגד ממן ופלג, במסגרתו נטען כי ממן, שניהל את תיקי המניות בחשבונות קרנות הפנסיה של חברת מגדל, ומתוקף כך היה עובד ציבור, פעל בצוותא עם פלג, פעיל חובב בשוק ההון ובקיא במסחר בניירות ערך, לביצוע מאות עסקאות תרמיתיות בין חשבונות מגדל עליהם היה אחראי לבין חשבונותיו הפרטיים של פלג.

במסגרת התוכנית המירמתית הנטענת החליטו ממן ופלג לבצע מסחר בניירות ערך עבור עצמם באמצעות שני חשבונות. לפי המפורט בכתב האישום, פלג היה אמור לספק את המימון הדרוש לביצוע העסקאות, והרווחים מהפעילות היו אמורים להתחלק בצורה שווה, כאשר פלג איפשר לנאשם לפעול בחשבונותיו ופעל גם הוא בחשבונות - כשהם יודעים שממן מפר בכך את חובותיו כלפי מגדל ופועל בניגוד עניינים כדי להשיג רווחים לטובת החשבונות הפרטיים.

עוד לפי המפורט בכתב האישום, השניים ניצלו באופן שיטתי ומתוכנן את הפעילות של ממן מכוח תפקידו ומעמדו במגדל ואת כוח הקנייה של מגדל, החל משנת 2006, תוך שהם פועלים באופן מירמתי בעשרות ניירות ערך ומבצעים עסקאות מתואמות ועצמיות במסחר. חלק מהעסקאות שנחזו להיות אמיתיות בין קונה מרצון ומוכר מרצון, נערכו בין חשבונות עליהם היה מופקד ממן במסגרת תפקידו במגדל לבין חשבונות חברו.

באמצעות ביצוע עסקאות תרמיתיות וסיבוביות בין חשבונות מגדל לחשבונותיו של פלג, שלשלו השניים לכיסם הפרטי רווחים של מעל ל-10.9 מיליון שקל, על חשבון כספי החוסכים בפנסיה של חברת מגדל, כאשר מתוך סכום זה משך ממן סכום של כ-2.4 מיליון שקל.

חופשות ומשחקי ספורט

כתב האישום מפרט את האופן שבו פעל ממן, שהיה בעל שיקול-הדעת לגבי עיתוי ביצוע העסקאות בניירות הערך, הכמות והמחיר בהם נרכשו. ממן הורשע כי העביר הוראות באופן ישיר או דרך הנחיות לברוקרים, ובמקביל הנחה את פלג כיצד לפעול באמצעות שיחות ומסרונים באמצעות מכשיר טלפון נייד שנרכש לצורך זה, כאשר השניים נשאו באופן שווה בעלויות המכשיר.

באופן זה גרפו ממן ופלג, לפי המפורט בכתב האישום, רווחים מובטחים בחשבונות הפרטיים על חשבון חשבונות מגדל, תוך שהם פועלים בשנים 2008-2011 בהיקף של למעלה מ-500 מיליון שקל, מביצוע של לפחות 843 עסקאות מתואמות בהיקף של כ-96 מיליון שקל.

לצורך חלוקת הרווחים העניק פלג לממן כרטיס אשראי השייך לחשבונו, באמצעותו נהג ממן למשוך עשרות אלפי שקלים בשנה. כמו כן העביר פלג לממן מזומנים, מימן לו חופשות משפחתיות, קנה לו כרטיסים למשחקי ספורט בארץ ובעולם ואף רכש לו ג'יפ חדש מרווחי הפעילות.

ממן הואשם כי פעל בניגוד עניינים, ניצל את שליטתו ואת הידע שלו כסוחר מניות במגדל והסתיר ממגדל את פעילותו התרמיתית ואת זיקתו לחשבונותיו של פלג.

השופט כבוב התייחס לקורבנותיו של ממן וציין כי "מדובר במי שחסך כספי פנסיה שעתידים לשמש אותו שעה שהוא לא יוכל לפרנס את עצמו, בסכומים שמהווים משענת כלכלית יחידה להרבה מאותם חוסכים, ומצאו את עצמם קורבן למעשי עבירה שבוצעו על-ידי הנאשם בתחכום ובתכנון מוקפדים ותוך הסוואת מעשיהם".

לדבריו, "אם אוסיף לכך את הנזק שגרמו מעשי הנאשם לאמון הציבור בשוק ההון בכלל ובמי שאמון לנהל את כספו של הציבור בפרט, הרי מידת הנזק מתעצמת ומחייבת את בית המשפט לנקוט מדיניות של יד קשה כלפי אותם גורמים שמנצלים את כוחם, מעמדם, האמון שניתן בהם ויכולתם לנהל כספים בהיקף אדיר, תוך העדפת אינטרס ההלימה ראשית ואחר-כך את אינטרס ההרתעה, כדי להשית עליהם את העונשים ההולמים את החומרה הרבה של מעשיהם".

מלכודת של תאוות-בצע

במסגרת הדיון על הטיעונים לעונש דיבר ממן בבית המשפט בהתרגשות רבה, הודה כי נפל למלכודת של תאוות-בצע והביע חרטה עמוקה על מעשיו. הוא הצהיר כי הוא מודע לחומרת המעשים, אך אמר שבזמן אמת לא הבין את מידת חומרתם ואת השלכותיהם על הפעילות בשוק ההון, וכן לא הבין לאשורם את הנזקים שמעשים אלה גורמים ללקוחות מגדל.

ממן חשף גם את המחיר הכבד שהוא שילם בשנים האחרונות על מעשיו, כאשר בין היתר איבד את משפחתו, את מקצועו ואת יכולתו לפרנס. ממן ציין כי הוא נושא בנטל של תשלום מזונות בסכום לא מבוטל לגרושתו, אמור להשתתף בנטל של גידול שלושת ילדיו, כאשר הילד הקטן אובחן כאוטיסט, ולכן הוא עתר לבית המשפט לאפשר לו לחזור למוטב במהירות ולחזור ליכולתו הכלכלית, מתוך התחשבות בילדיו הקטינים.