אשת השנה של "ליידי גלובס": שרת המשפטים איילת שקד

גיליון חגיגי של "ליידי גלובס" יופץ הערב: הנשים המובילות במשק בתחומים מגוונים ■ שרת המשפטים שקד בראיון מיוחד: "אני ושר הביטחון בוגי יעלון פועלים יחד בדרכים יצירתיות כדי לגבות את ההתיישבות ביהודה ושומרון"

איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב
איילת שקד / צילום: איליה מלניקוב

"אני ושר הביטחון בוגי יעלון פועלים יחד בדרכים יצירתיות כדי לגבות את ההתיישבות ביהודה ושומרון" - כך אומרת בראיון מיוחד שרת המשפטים איילת שקד, שנבחרה כאישה המשפיעה ביותר לשנת 2015 בדירוג 50 המשפיעות של המגזין "ליידי גלובס" (הראיון האישי המקיף במגזין "ליידי גלובס" המופץ הערב).

שקד עומדת בראש ועדת השרים לענייני חקיקה, והיא האישה היחידה החברה בקבינט הביטחוני-מדיני.

בראיון היא יוצאת נגד המתקפה של הפוליטיקאיות מהשמאל נגדה, אותה הגדירה כ"הסתה בוטה".

למרות שאיבדה שליש מכוחה בבחירות האחרונות, הבית היהודי מצליחה לקלוט שני תיקים בכירים מאוד. הודות לכך הפכה איילת שקד בגיל 39 לשרת המשפטים.

למרות שלא נפגשה עדיין פנים אל פנים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בגלל הנתק הקיים בין השניים, פועלת שקד במלוא הקיטור מאז כניסתה לתפקיד לקדם סדרת רפורמות ויוזמות מטלטלות.

בנוסף לחוק שמיטת חובות, לפיו יימחקו חובות לחייבים מוגבלים באמצעים, היא החלה במהלך לפיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה, הקמת ערכאה שיפוטית נפרדת ביהודה ושומרון וכן שלכנסת תהיה פסיקת התגברות, דהיינו שהכנסת תוכל לשוב ולחוקק חוק אחרי שנפסל בבית המשפט העליון.

"אנסה לקדם דרך ועדה ציבורית את חוק יסוד: החקיקה, שלפיו הכנסת תוכל ברוב של 61 להתגבר על סמכות העליון לבטל חוקים שלה".

"פסיקת ההתגברות נבלמה על-ידי ציפי לבני כשרת משפטים, ואותה אני מעוניינת לקדם. כשציפי לבני עמדה בראש בועדה לענייני חקיקה, המפלגות כל הזמן חסמו יוזמות חקיקה אחת של השנייה. בקואליציה הקודמת כל הזמן היו מגישים עררים כדי לטרפד יוזמות חקיקה. אצלי לא הוגש אף ערר. אני תמיד מנסה להגיע להסכמות לפני שאני מעלה חוק. או שיש עליו הסכמות, או שאני לא מעלה אותו. הקואליציה הזו הומוגנית ולכן חזקה".

שקד פועלת לשנות את שיטת בחירת השופטים ואת הרכב בית המשפט העליון, על מנת להביא לאיזון שלא מתקיים כיום, לדעתה, ולצמצם את האקטיביזם השיפוטי.

עוד אמרה שקד בראיון כי "שיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון צריכה להיות פוליטית". "במדינה שבה בית המשפט העליון מאוד אקטיביסטי וקובע מדיניות, הגורם הדומיננטי בבחירת שופטים הם השופטים עצמם. זה לא קיים בעולם".

בהתייחס להילה גרסטל, נציבת הביקורת על הפרקליטות, אמרה שקד: "עצם הביקורת על הפרקליטות היא כבר עובדה מוגמרת, השאלה היא אם תהיה ביקורת על פרקליטים ספציפיים או רק ביקורת מערכתית. השופט גולדברג צריך למסור לי מסקנות בנושא". ההערכה היא שגולדברג יתמוך באפשרות שנציבות הביקורת תבדוק גם תלונות פרטניות נגד פרקליטים.

עוד קידמה שקד את חוק הטרור המחמיר את הענישה נגד עבירות טרור, וכמו כן היא פועלת לקידום חוק נתוני אשראי שאמור לשבור את מונופול האשראי הצרכני של הבנקים וקידום הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי.