מנכ"ל ENI: "ייתכן שמאגר הגז המצרי הרבה יותר גדול"

"מצרים מעוניינת לפתח את המאגר במהירות שיא, ולכן יש לנו לוח זמנים צפוף מאוד" ■ להערכתו, המאגר יפיק 30-35 BCM גז טבעי בשנה

מתקן של ENI במצרים / צילום: מתוך אתר החברה
מתקן של ENI במצרים / צילום: מתוך אתר החברה

"מתחת למאגר הגז, יש כנראה עוד אחד שכנראה מכיל נפט או קודנסטים", כך אמר היום (ד') מנכ"ל חברת האנרגיה האיטלקית Eni קלאודיו דסקלזי בנאום שנשא בפני פורום התעשייה של הסנאט ברומא. "התקווה שלנו היא שהכמויות יגדלו, למרות שאנחנו מאד שמחים עם אלו שהתגלו" הוסיף.

נזכיר, כי לפני 10 ימים דיווחה ענקית האנרגיה האיטלקית Eni כי חשפה שדה גז טבעי "סופר-עצום" סמוך לחופי מצרים. בהודעה שפרסמה החברה היא טענה שמדובר בשדה הגז הטבעי הגדול ביותר שנמצא בים התיכון. "אחרי פיתוח מלא, התגלית עשויה לספק את צרכי הגז של מצרים למשך עשורים", נכתב בהודעת החברה.

"להערכתו המאגר יפיק 30-35 BCM של גז טבעי בשנה", טען דסקלזי. מדובר בכמות עצומה של גז, כאשר רק לצורך השוואה, מאגר תמר הפיק בשנת 2014 כמות של כ-7.5 BCM  של גז. המנכ"ל הוסיף, כי הגז שיופק יצליח לענות כמעט על כל הביקוש  לגז במשק המקומי המצרי. ביקוש זה עומד היום על כ- 60 BCM של גז, מתוכם מפיקה מצרים כ- 46 BCM  בשנה. הביקוש צפוי לעלות לכ-75 BCM עד סוף העשור "יש לנו אפשרות לייצא חלק מהגז, אך נצטרך לחכות כיצד תחליט הממשלה". טען המנכ"ל.

עוד הוא הוסיף, כי מצרים מעוניינת בפיתוח בזק של המאגר "זה אומר בשנת 2017, וזה מאד מהיר. בשבועות הקרובים נגבש את תכנית פיתוח, נקבל את הסכם הזיכיון ונגיש אותו לדירקטוריון החברה. זה לוח זמנים צפוף מאד. בדרך כלל נדרשת לכך לפחות שנה, שנה וחצי".

לבסוף הביע דסקלזי שביעות רצון על כך שהחברה מחזיקה ב-100% בעלות על המאגר "אנחנו ברי מזל. היו חברות שהיו להן האופציה להיכנס אתנו בשותפות, אך למזלנו הן ויתרו". נציין, כי בין השנים 1999-2004 החזיקה חברת האנרגיה 'של' בשטר הזיכיון בו התגלה המאגר, אך החליטה למסור אותו בחזרה למדינה.