צבי בר מערער לעליון: "המחוזי התעלם מעדויות חשובות"

ראש עיריית ר"ג לשעבר, שהורשע בלקיחת שוחד ונידון ל-5.5 שנות מאסר, מבקש גם לעכב את ביצוע עונשו עד להכרעה בערעור ■ המדינה מתנגדת

צבי בר / צילום: תמר מצפי
צבי בר / צילום: תמר מצפי

כשבועיים לפני שהוא אמור להתחיל לרצות עונש של 5.5 שנות מאסר בגין הרשעתו בלקיחת שוחד בהיקף 2 מיליון שקל על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב, הגיש היום צבי בר, ראש עיריית רמת-גן לשעבר בן ה-80, ערעור לבית המשפט העליון על פסק הדין. בר גם מבקש מהעליון לעכב את ריצוי עונשו עד להכרעה בערעור.

בערעורו טוען בר כי הכרעת הדין המרשיעה של השופט צבי גורפינקל בעניינו "משופעת בממצאים עובדתיים התומכים בגרסת ההגנה, תוך שבית המשפט נמנע מלהסיק את המסקנות המתחייבות ממצאיו שלו".

באמצעות עו"ד נבות תל-צור והשופטת בדימוס עו"ד שרון קיסר טוען בר כי "בית המשפט המחוזי עשה שימוש נרחב בהנחות, תמיהות, חשדות והשערות, כתחליף לראיות של ממש, באופן שאינו מתיישב עם אמות-המידה הנדרשות להוכחת האשמה בפלילים".

לדבריו, "בית המשפט התעלם מעדויות חשובות ומראיות-עין מהותיות, לרבות מסמכים אותנטיים מזמן אמת, שהיה בהם כדי להפוך מן היסוד את פני הדברים ואת הכרעת הדין כולה".

צוות ההגנה מותח ביקורת גם על עדותו של עד המדינה במשפט, עמנואל ארביב. "בית המשפט ביסס את הרשעת בר, בין היתר, על עדותו של עד מדינה מפוקפק, חסר מהימנות ובעל נגיעה אישית עמוקה בעניין, באופן שלא אפשר לסמוך הרשעה בפלילים על עדותו", טוען בר בערעור.

בר גם מבקש, כאמור, מבית המשפט שיורה על עיכוב ביצוע עונש המאסר שנגזר עליו, אשר שלפי החלטת המחוזי עליו להתחיל לרצותו ב-24 בספטמבר. זאת, עד להחלטת העליון בערעור.

"מושכלות יסוד הן כי ככל שמדובר בפסק דין של ערכאה ראשונה, יש להעדיף את אינטרס המבקש למיצוי ההליך בעניינו על פני כל אינטרס אחר, בין היתר לאור התפיסה לפיה מוטב עיכוב ביצוע עונש מאסר ל-10 נאשמים שערעורם יידחה, מאשר ריצוי עונש מאסר על-ידי נאשם אחד שבדיעבד יסתבר כי לא היה עליו לרצותו", טוען בר.

בר הורשע על-ידי השופט צבי גורפינקל בקבלת שוחד בסך כ-2 מיליון שקל מיזמי נדל"ן ברמת-גן, והוטל עליו, כאמור, עונש של 5.5 שנות מאסר בגין הרשעתו. כמו כן הוטל עליו לשלם קנס בסך 1.5 מיליון שקל.

המדינה הודיעה לבית המשפט העליון כי היא מתנגדת לכך שעונש המאסר של בר בן ה-80 יעוכב, והיא מבקשת משופטי העליון לערוך דיון בעל-פה בסוגייה.