כהונה קצרה: עודד שריג יפרוש מתפקידו כיו"ר מגדל ביטוח

שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל, שוב ממהר להזיז יו"ר שהביא לקבוצה בתוך פחות משנה

עודד שריג / צילום: איל יצהר
עודד שריג / צילום: איל יצהר

שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל, שוב ממהר להזיז יו"ר שהביא לקבוצה בתוך פחות משנה. היום (ה') הודיעה מגדל כי פרופ' עודד שריג, לשעבר המפקח על הביטוח - וזה שאישר לאליהו את עסקת חייו במגדל, עוזב את הקבוצה הציבורית הגדולה בתום כהונה קצרצרה של כ-7 חודשים בלבד.

למעשה, מדובר בכהונה קצרצרה נוספת של ייבוא אישי שהביא אליהו לקבוצת הביטוח הגדולה במשק, לאחר פיצוץ עם מנכ"לית מגדל אחזקות הקודמת, ענת לוין, שהביאה לעזיבתה את מגדל של אליהו גם לאחר חודשים ספורים.

החברה ציינה בהודעתה כי שריג עושה זאת על רקע המגבלות שהטיל על עצמו במילוי תפקידו בקשר עם החברה הבת לביטוח, אשר הוא סבר בזמנו שיוכל לתרום הרבה על אף מגבלות אלו, אולם מצא שהן מונעות ממנו למצות את יכולותיו.

המציאות החדשה מפתיעה את כל מי שזוכר את הקשר האמיץ בין אליהו לשריג לפני חודשים מעטים. שריג נכנס לתפקיד בסוף ינואר השנה על אפה ועל חמתה של המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, שירשה אותו בתפקיד, לאחר חודשים של מאבק והתעלמות מביקורת ציבורית חריפה שהוטחה בהם - הן מצד אליהו שהביע תמיכה בשריג, והן מצד האחרון שהקפיד לשדר שמבחינתו אין כל פסול בהצטרפותו למגדל זמן קצר לאחר שאישר את מכירת השליטה בה לאליהו.

בספטמבר אשתקד, לאחר שהשלים את שנת הצינון שבה היה מחויב, נודע כי שריג עומד להצטרף לקבוצת מגדל. בתחילה דובר על תפקיד בכיר שהוגדר ככזה ("נושא משרה בכירה") באחת מחברות הביטוח שבבעלות אליהו (אליהו ביטוח או מגדל ביטוח) - משרה שדורשת קבלת אישור מהפיקוח על הביטוח.

ואולם, המפקחת סלינגר, שירשה בתפקיד זה את שריג, העמידה התנגדות תקיפה למינויו של האחרון לתפקיד בכיר בקבוצת אליהו-מגדל, ואף פסלה את מינויו למנכ"ל אליהו ביטוח (בעלת השליטה במגדל), היכן שהייתה לה סמכות לעשות כן.

התנגדותה הפומבית של סלינגר נבעה מבעיית נראות הטמונה לטענתה במינויו של שריג לתפקיד בכיר בקבוצה, שהוא עצמו אישר את העברת השליטה בה לידי שלמה אליהו, מי שביקש למנותו לתפקיד. לא רק זאת, אלא שנשמעו טענות כנגד כך שהוראות של שריג הוזילו את רכישת השליטה במגדל מידי ג'נרלי האיטלקית בשיעור ניכר, ובכך הוא חסך לאליהו סכום עתק, שסייע לו מאוד.

כפועל יוצא, סלינגר קבעה כי שריג יוכל לכהן בתפקיד בגוף מוסדי שרלוונטי למגדל רק בתום שלוש שנים ממועד פרישתו מהאוצר. היא אף קנסה את אליהו ביטוח ב-1.7 מיליון שקל "בשל אי-קיום הוראות בדבר מינוי מנכ"ל".

על כל פנים, למרות ההתנגדות שריג, המפקח על הביטוח הקודם ואיש אקדמיה בכיר, הועסק בקבוצת אליהו ביטוח הפרטית מאז ספטמבר 2014, כיועץ ליו"ר ולמייסד. הוא מונה ב-27 בינואר השנה לתפקיד יו"ר מגדל אחזקות (שבשליטת אליהו ביטוח). מדובר בקבוצה האם הציבורית של מגדל חברה לביטוח ושל מגדל שוקי הון, ושלגביה אין לפיקוח על הביטוח סמכות פיקוחית.

אליהו מחזיק בשליטה במגדל מסוף 2012 ובתקופה הקצרה הזו היא חוותה שורה של שינויים בצמרתה. בסוף חודש אוקטובר 2014 פרשה ענת לוין מתפקידיה כמנכ"לית מגדל אחזקות וכיו"רית מגדל חברה לביטוח, בתום כהונה קצרצרה של כ-9 חודשים, מתוכם כשלושה חודשים ללא תוכן של ממש ולאחר שנודע כי יחסיה עם בעל השליטה אליהו עלו על שרטון - מבחינת שני הצדדים - והיא בדרך החוצה. כיום, נציין, היא מנכ"לית זרוע ההשקעות של כלל ביטוח.

לוין הצטרפה למגדל רק בפברואר אותה השנה, לאחר שעזבה את בנק הפועלים שבו שימשה משנה למנכ"ל, והיא פרשה על רקע היעדר כימיה וחוסר שביעות רצון הדדית בינה לבין משפחת אליהו, שבניה שולטים בקבוצה ומנהלים ביד רמה את כל הפעילויות שבה.

שריג לא החליף את לוין בתפקידיה במגדל (מנכ"ל מגדל אחזקות ביטוח ויו"ר החברה הבת מגדל ביטוח) - אלא את שלמה אליהו עצמו, בעל השליטה, ששימש כיו"ר הקבוצה עד לתחילת השנה הנוכחית ומאז עזיבתו של היו"ר הקודם אהרון פוגל (שמונה על ידי הבעלים הקודמים). אליהו זז מתפקידו כיו"ר הקבוצה לאחר שסיכם זאת עם המפקחת על הביטוח, שלא רוותה נחת מכך שהוא היו"ר ואילו בנו עופר הוא המנכ"ל של מגדל ביטוח, והורתה לו לפנות את הכיסא במועד מוסכם (אפריל 2015).