ועדת הכספים אישרה את הפחתת המע"מ ל-17%

ההפסד הצפוי למדינה: 4.5-4.8 מיליארד שקל ■ גפני: "אני לא חושב שזה ישיג את מטרתו ויוביל להורדת מחירים" ■ מנכ"ל האוצר על התנגדות הנגידה קרנית פלוג: "קרה כבר לא פעם בעבר ששר האוצר והנגידה לא הסכימו"

ועדת הכספים אישרה הבוקר (ה') את הורדת המע"מ החל מ-1 באוקטובר מ-18% ל-17%. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים הצטברו עודפי הכנסה גדולים. הפסד הכנסות המדינה מהורדת המע"מ באחוז עומד על 4.5-4.8 מיליארד שקל.

חברי האופוזיציה בוועדת הכספים הביעו תרעומת קשה על התנהלות האוצר והאופן שבו מובא הצו להפחתת המע"מ לוועדה בדיון. חברי הכנסת דרשו להמתין עם אישור מהלך הפחתת המע"מ ועם דיוני התקציב לקראת אישורו הסופי בקריאה שנייה ושלישית, עד להופעת שר האוצר בפני ועדת הכספים להצגת התקציב המעודכן לאחר שינוי המספרים בעקבות עודפי הגבייה וכן להצגת השלכות הורדת המע"מ על התקציב.

"אני תומך בהפחתת המע"מ, אם כי אני חושב שבכסף הזה ניתן היה לעשות הרבה דברים אחרים, כמו למשל להגדיל את קצבאות הילדים", אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה). "אני לא חושב שזה ישיג את מטרתו ויוביל להורדת מחירים".

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) ביקר את הממשלה ואמר: "כל התהליך של הבאת התקציב והמהלך של הורדת המע"מ ע"י האוצר והממשלה פגום. לא ראוי להביא הורדת מע"מ יומיים אחרי אישור התקציב בכנסת, כשההשפעה של המהלך נאמדת ב-4.8 מיליארד שקל. יש לנו אחריות פיסקאלית ולא יכולים לאשר מהלך שיוביל להורדת הכנסות בכ-5 מיליארד שקל כלאחר יד וללא ראיית התמונה הכוללת. אנחנו דורשים ששר האוצר יופיע תחילה בפני הוועדה ויציג את המספרים המעודכנים ואת השלכות הורדת המע"מ ואז לדון בעניין".

גם סגן שר האוצר לשעבר ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) תקף את המהלך: "לא השר ולא סגנו לא הופיעו בפני הוועדה. שליחת פקידים רמי דרג ככל שיהיו לא מספיקה. שר האוצר בורח ולא מופיע בפני הוועדה, זה דבר חסר תקדים. גם שר הכלכלה וגם יו"ר ועדת הכספים אמרו שהופתעו ממהלך הורדת המע"מ, כך לא מתקיים דיון רציני".

מנכ"ל האוצר שי באב"ד שהגיע לקראת סיום הדיון, אמר כי "נציג את התקציב בקרוב, שר האוצר יגיע לוועדת הכספים יחד עם תחזית ההכנסות המלאה ל-2015 ול-2016. לגבי הצמיחה יש סל גדול של צעדים שנביא לידיעת ועדת הכספים ולאישורה. לגבי הורדת המע"מ, שר האוצר דיבר עם הנגידה ושמע את דבריה. קרה כבר לא פעם בעבר ששר האוצר והנגידה לא הסכימו אך לדעתו ולדעת הדרג המקצועי במשרד זה צעד הנכון לעת הזו".