חברות הציגו בתערוכה בהולנד, למרות ההתנגדות של דרעי

מנהל קרן דיסרפטיב, טל ברנוח: "במהלך השבת והחג נציגי מכון היצוא לא הגיעו אז פעלנו לבד. לא נזקקנו לשירותי המדינה"

אריה דרעי / צילום: איל יצהר
אריה דרעי / צילום: איל יצהר

תערוכת הניו-מדיה הבינלאומית IBC ננעלה אתמול (ג') באמסטרדם, הולנד, וחרף התנגדות שר הכלכלה אריה דרעי הציגו בה חברות ישראליות גם במהלך השבת והחג. עם זאת, בעקבות ההוראה של דרעי, במהלך החג והשבת לא הפעילו עובדי מכון היצוא את הביתן הישראלי בתערוכה, כדי להימנע מחילולם.

לדברי מנהל קרן דיסרפטיב, טל ברנוח, באותם ימים הביתן הישראלי הופעל בידי החברות שהציגו בו - בלי עזרת מכון היצוא. זאת אף שכל אחת מ-18 החברות הישראליות שנרשמו לתערוכה באמצעות מכון היצוא שילמו לו כ-3,000 דולר. בתמורה לכך, מכון היצוא התחייב להפעיל את הביתן הישראלי, ונציגים מטעמו היו אמורים לתאם לנציגי החברות פגישות עסקיות עם מבקרים בתערוכה: "במהלך השבת והחג נציגי מכון היצוא לא הגיעו אז פעלנו לבד. לא נזקקנו לשירותי המדינה. בכל מקרה, מבקרי התערוכה, ובהם גם נציגים של חברות גדולות, גילו עניין בחברות הישראליות. אין ספק שהיה קהל מבקרים טוב", אמר ברנוח בשיחה עם "גלובס".

מועד התערוכה בהולנד נקבע כבר לפני כשנה וההוראה של דרעי לאנשי מכון היצוא להימנע מהפעלת הביתן הישראלי בשבת ובמהלך ראש השנה התקבלה בזעם בקרב חלק מהחברות הישראליות: "ביתן ישראלי בתערוכת היי-טק בינלאומית הוא גאווה גדולה למדינה. לעובדה שמבקרים מכל העולם נכנסים לדוכן של חברות היי-טק ישראליות יש משמעות גדולה. אנחנו לא מבקשים הרבה - רק שיתנו לנו לעשות תעשייה מצוינת", אמר ברנוח.

בעקבות הפעילות החלקית של עובדי מכון היצוא בביתן הישראלי, הודיע המכון עוד טרם פתיחת התערוכה כי החברות הישראליות ששילמו על השתתפותן בו יקבלו החזרים כספיים של כמחצית מהסכום ששילמו. על רקע הביקורת החריפה שנמתחה עליו, דרעי הבהיר בימים האחרונים כי הוא גאה בהחלטתו לשמור על קדושת השבת והחג.