טיפול נעורים: סיאט איביזה עברה מתיחת פנים עמוקה

הדגם המזוהה ביותר של סיאט חוזר לבמה רענן ותחרותי יותר

בהשקה של הסיאט עשיתי ניסוי פשוט: ישבתי בתא הנהג, הסתרתי את סמל המותג שבטבור ההגה ולרגע היה נדמה לי שאני בתוך אאודי A3. אין ספק, סיאט העלתה את הדור המחודש של האיביזה כיתה, והמכונית המעודכנת מציגה מופע הרבה יותר מרשים של תא הנהג וחלל הפנים. מה מצאנו שם? ארכיטקטורה חדשה עם לוח מחוונים קטן ומרוכז מול הנהג, אשר נשקף דרך גלגל הגה עבה, קטום בבסיסו ומרופד עור (בגרסת FR); ומשטח אחיד ורך למגע השומר על צללית נמוכה כדי ליצור תחושת מרחב.

במרכז לוח המחוונים יש מחשב דרך עם תצוגה גדולה ובולטת. לצידו, במרכז הקונסולה, יש מולטימדיה חדשה, שאנשי סיאט גאים בה מאוד. היא פותחה יחד עם סמסונג, ותאפשר את כל האפליקציות והפעולות של אנדרואיד לצד ממשק למכשירי אפל. בעת ההשקה המערכת הזו עוד לא הייתה מושלמת כהגדרתם, כך שאלינו האיביזה תגיע עם מערכת סגורה, עד שהפיתוח שלה יאפשר ממשק מלא לכל הסמארטפונים.

עוד בקונסולה המרכזית תמצאו בקרת אקלים, פתחי מיזוג עליונים שדוברים בשפה העיצובית של איביזה. מדרגה בעמדת הפיקוד מפנה מקום למנוף ההילוכים ותאי אחסון קטנים ביניהם.

מדרג החומרים די תלול, ועובר מחלק עליון רך למגע אך סולידי ועד דיפוני פלסטיק בסיסיים ולא מחמיאים סביב רגלי הנוסעים ובאזורים שהעין כמעט לא מגיעה אליהם. הקיטוב הזה יוצר דיסוננס מטריד - בעיקר כשיושבים מאחור.

חלל הפנים והמרווחים נותרו ללא שינוי. המושבים הקדמיים נוחים למדי, בוודאי בגרסאות המאובזרות יותר. הכניסה למושב האחורי דורשת מעט התעמלות, וכשאתם בפנים תגלו בסיס מושב קצר ומרווח מאתגר לראש - לצד דיפוני דלתות פלסטיים ונטולי ריפוד. שני מבוגרים יישבו שם ללא קיטורים, השלישי לא ייהנה להצטרף למסע.

מבחוץ, השינויים לעומת הדגם היוצא מינוריים למדי וכוללים פנסי חזית עם פסי LED, חישוקי 16 ו-17 אינץ' בעיצובים חדשים ושני גווני צבע שנוספו לפלטת הצבעים של איביזה.

מחולל משמעותי לעדכון איביזה הוא השילוב של מנועי יורו 6 חדשים. עבורנו חשוב במיוחד מנוע 1.0 ל' עם שלושה צילינדרים אשר מגיע בשלוש רמות: 75 כ"ס נטול טורבו, 95 ו-110 כ"ס TSI. עוד מעניין מנוע 1.4 TSI שמגיע עם תפוקה של 150 כ"ס ו-25 קג"מ. העברת הכוח נסמכת על תיבת DSG רובוטית עם 7 הילוכים או ידנית עם שישה הילוכים. כאשר הגרסה הבסיסית ביותר, אשר ככל הנראה לא תגיע אלינו, תצויד בתיבה ידנית עם 5 הילוכים.

מערכת ההיגוי עודכנה עם מגבר הגה חשמלי "רגיש במיוחד" לדברי סיאט, כדי לשפר את הממשק בין הנהג למכונית. באותו כיוון דינאמי, כל מערך המתלה הקדמי כויל מחדש. וזה כולל קפיצים, בולמי זעזועים ומוט מייצב.

המנוע הקטן מייצר סחיבה טובה - עם 20 קג"מ מ-2,000 סל"ד. העיקר נמצא מסל"ד ביניים ומעלה. מתחת ל-2,000 סל"ד אין לו הרבה סחורה, תגובתו לפתיחת המצערת ("פיק אפ") איטית ומהוססת, כשהוא נלחם גם מול יחסי העברה ארוכים של הורדת הכוח. הצצה בטבלת יחסי ההעברה של הילוכי ה-DSG חושפת כי דווקא לתיבה הרובוטית יחסי העברה קצרים יותר ומתאימים יותר לתחום הסל"ד שבו מפיק המנוע הקטן את כוחו. השילוב עם DSG התגלה כמצוין, גם בזחילה עירונית והילוכים נמוכים - מצב שבו תיבות DSG לא תמיד הצטיינו.

קשה היה שלא להתרשם לטובה ממלאכת האיזון שעשו מתכנני המנוע הזה. רק בסל"ד גבוה, כשהמנוע מתאמץ, אפשר לחוות את החספוס האופייני למנועים עם שלושה צילינדרים. אהבתי מאד את תפוקת הכוח בסל"ד ביניים. 20 קג"מ ממנוע 1.0 ל' - זה יביא את האיביזה ל-100 קמ"ש בפחות מ-10 שניות.

גם השינויים במתלים מורגשים. ויותר בדרכים ההרריות שסובבים את העיר שעל החוף המערבי של הים התיכון. בתוך העיר, על חישוקי 17 אינץ', מדי פעם מהמורה עברה פנימה ורעש הצמיגים על אספלט מחוספס היה נוכח, אבל בצירים ההרריים, השליטה המשופרת במרכב, ריסונו וזוויות הגלגול השטוחות מאפשרות קצב נאה, ונהיגה נמרצת כשהסיאט משתפת פעולה עם התנהגות נייטרלית ובטוחה ורק מדי פעם תת-היגוי שנגרם מרגל ימין כבדה מדי.

ההיגוי החשמלי, למרות ההצהרות, כבד באופן מלאכותי - ובכל זאת לא מדויק. קל לטעות בין דיוק ההיגוי לבין משקלו, ולפעמים נדמה שגם היצרנים מתבלבלים. הנושא פחות אקוטי בגרסת ה-5 דלתות שלרוב לא תזכה לשימוש נמרץ, אבל גרסת SC הספורטיבית עשויה להיפגע מכך.

דגש רב הושם בפרזנטציה על מערכת המולטימדיה החדשה. בפועל, על הכביש ובתוך העיר הצפופה, גודש האפליקציות ותפעול מערכת לא הכי אינטואיטיבי, לא הצליחו לשכנע אותי בנחיצותן או בקלות השימוש

נתוני צריכת הדלק הרשמיים של 4.4 ליטר ל-100 (כמעט 23 ק"מ/ל') היו רחוקים מאד ממה שהציג מחשב הדרך בסוף הנהיגות.

עם מנועי טורבו (כל מנוע טורבו) אופי הנהיגה משפיע באופן קיצוני על צריכת הדלק עד להכפלת הנתון הרשמי של היצרן. את זה נשאיר כבר למבחן הדרכים המקומי.

סיאט איביזה התבגרה. ואם אפשר להתייחס לטכנולוגיה כ"חכמה" אזי היא גם החכימה. המראה שלה עדכני ומהוקצע יותר בזכות החזית החדשה, חלל הפנים טוב מקודמו ובהחלט שעומד, מבחינת איכות החומרים והמופע.

מנוע 1.0ל' 110 כ"ס TSI מאד הרשים ומקבל את מדליית "תלת-צילינדרי הטוב ביותר".

תפוקת הכוח נאה, הפעולה חלקה וכמעט שנטולת רעידות וצריכת הדלק (שלא במבחן) צפויה להיות טובה.

עדכוני המתלים יצרו תחושה של חבילה שלמה יותר מבעבר, גם אם במחיר של תוספות נוקשות בכביש משובש. זה הביא, אולי בעצם קידם, את איביזה לדור החדש של סיאט מבחינת אופי, מראה ודינמיות.

סיאט איביזה
 סיאט איביזה

הכותב היה אורח סיאט בפורטוגל

חלק מהמתחרות

פיז'ו 208

במחיר שמתחיל ב-100 אלף שקל לדגם מאובזר, מוצע הדור המחודש של 208. המידות דומות לאיביזה, אך בסיס הגלגלים ארוך יותר ותא הנוסעים איכותי ועשיר למראה. מנוע 3 צילינדרים טורבו בנפח 1.2 ליטר עם 110 כ"ס ותיבה אוטומטית מעניקים לה מרץ וחיסכון

רנו קליאו

גם לרנו קליאו יש מנוע 3 צילינדרים טורבו קטן ונמרץ עם נפח של 1.2 ליטר והספק של 120 קמ"ש. היא גדולה ומרווחת יותר מרוב מתחרותיה, עם בסיס גלגלים של 2.59 מ' ותא נוסעים איכותי. בשילוב עם תיבה כפולת מצמדים, הביצועים נמרצים והחיסכון טוב

יונדאי i20

יונדאי i20 והדור הבא של קיה ריו יקבלו בשנה הבאה את מנוע ה-1 ליטר טורבו החדש והמתקדם של קבוצת יונדאי. זהו מנוע שלושה צילינדרים עם הזרקה ישירה, שיוצע עם הספק של 100 או 120 כ"ס. התיבה תהיה ככל הנראה כפולת מצמדים והמחיר עדיין נעלם