"סיריזה" ו"הדמוקרטיה החדשה" במרוץ צמוד בבחירות ביוון

שלושה ימים לפני פתיחת הקלפיות, הסקרים ביוון מעמידים את סיריזה ואת מפלגת הימין-מרכז העיקרית, הדמוקרטיה החדשה, במרוץ צמוד, על רקע ההתפכחות של מצביעי סיריזה רבים מאשליות של הקלה בתנאי הצנע שנכפו על מדינתם

אנשי המשמר הנשיאותי ליד כרזת בחירות של סיריזה / צילום: רויטרס
אנשי המשמר הנשיאותי ליד כרזת בחירות של סיריזה / צילום: רויטרס

הבחירות המוקדמות מספר 2 השנה ביוון, שאמורות להתקיים ביום א' הקרוב, הן הפרק הבא במשבר החובות הריבוניים הממושך במדינה זו. התוצאה שלהן תלויה בשאלה אם אלכסיס ציפראס, ראש הממשלה שנבחר בינואר מטעם מפלגת השמאל החדש סיריזה והתפטר באוגוסט, יצליח לגייס גם הפעם את מצביעי סיריזה מתחילת 2015, למרות שחתם על תוכנית חילוץ וצנע נוספת עם הנושים בראשות גרמניה.

שלושה ימים לפני פתיחת הקלפיות, הסקרים ביוון מעמידים את סיריזה ואת מפלגת הימין-מרכז העיקרית, הדמוקרטיה החדשה, במרוץ צמוד, על רקע ההתפכחות של מצביעי סיריזה רבים מאשליות של הקלה בתנאי הצנע שנכפו על מדינתם. בכל מקרה, שום מפלגה לא צפויה לזכות ברוב ברור, כפי שהיה לסיריזה כמפלגת מחאה לשעבר בבחירות בינואר.

הסקרים מצביעים גם על מספר רב של קולות מתנדנדים, 20%, שחלקם לא מתכנן להגיע לקלפיות, ושיעור גדול מהם הם תומכי סיריזה לשעבר. הנתון הזה מעניק לדמוקרטיה החדשה סיכוי טוב לחזור לשלטון, שמונה חודשים בלבד אחרי תבוסתה המשפילה בינואר.

"הימנעות מהצבעה פוגעת בעיקר בסיריזה, ולכן תוצאות הבחירות יהיו תלויות בהחלטה של מצביעים רבים אם לצאת לקלפיות או לא", אמר מנהל חברת סקרים באתונה ל"וול סטריט ג'ורנל". ואם בכך לא די, אתמול (ד') ניחתה על סיריזה מכה נוספת, מתחת לחגורת הדימוי הנקי משחיתויות שלה: אלקוס פלמבורריס, שר לשעבר ומועמד של סיריזה בבחירות, שהיה בין אלו שהפכו את ציפראס ממנהיג סטודנטים לראש ממשלה, הואשם בשמירה על בעלות על חברת שירותים טכניים, למרות שהחוק אוסר על שרי ממשלה להחזיק או לנהל עסקים פרטיים. ההאשמה הזו פורסמה אתמול באתר חדשות היווני פרוטותמה. פלמבורריס כיהן כשר לתיאום עבודת הממשלה והפרלמנט עד אוגוסט.

אחדות שברירית

פעמיים השנה הצביעו היוונים ברוב מוחץ נגד הידוק חגורה תקציבי נוסף, ומצאו עצמם בצנע קשה יותר מכפי ששיערו שיהיה תחת ממשלת סיריזה. החלופה הייתה פשיטת רגל לאומית ונטישה של מרחב האירו, והיא הייתה מפחידה יותר, אפילו בעיני לוחם ידוע בצנע שכפו הנושים האירופים וקרן המטבע על יוון, כמו ציפראס.

אלא שהפעם, גם סיריזה וגם הדמוקרטיה החדשה מחויבות ליישם את תוכנית החילוץ השלישית שקיבלה יוון מהנושים שלה, מדינות ומוסדות מרחב האירו, תוך ניסיון לחלץ מן הנושים הקלת חוב מסוימת. יתכן שהמחויבות הזו תספיק להקמת ממשלת קואליציה בין שתי המפלגות הגדולות, שביניהן פעורה תהום אידיאולוגית, אך בתרחיש כזה תאבד סיריזה את ייחודה ואת כוח המשיכה שלה.

תוכנית הלוואות החרום השלישית שעברה את אישור הפרלמנט היווני באוגוסט בהימנעות חלק גדול מצירי סיריזה מציעה ליוון 86 מיליארד אירו בתמורה לקיצוצי הוצאה ציבורית עמוקים, העלאות מס ורפורמות כואבות במערכות הפנסיה והשירותים הציבוריים שדרשו יתר מדינות האירו וקרן המטבע. אם סיריזה תנצח בבחירות ותוכל להרכיב ממשלה, המחויבות שלה לתוכנית החילוץ הזו תיבחן עד מהרה על ידי הסיעות הלוחמניות שמהן היא מורכבת, שרבות מהן מחויבות אידיאולוגית למאבק בתוכניות הצנע.

"למרות שהוא חתם על ההסכמים עם האירופים, העדיפות של ציפראס היא לשמור על אחדות מפלגתו, ולא ליישם את תנאי החילוץ", אמר מנהל חברת ייעוץ לסיכונים פוליטיים מניו יורק. "האחדות המפלגתית נשארה שברירית, והחיכוכים צפויים לצוץ שוב אחרי יום הבוחר".

אם סיריזה תפסיד בבחירות, ההערכה היא שמפלגה זו תחזור לעמדתה המסורתית של התנגדות תקיפה לצנע, מה שלא יאפשר הרכבת ממשלה עם הדמוקרטיה החדשה. למפלגת הימין-מרכז הזו יש רקורד מעורב ביישום רפורמות כלכליות במסגרת תוכניות החילוץ הקודמות שקיבלה יוון בתקופת שלטונה, ממחצית 2012 עד ינואר השנה. מנהיג המפלגה שנתפסה בציבור כחלק מהשחיתות שהשקיעה את המדינה בצרות, ואגליס ממראקיס, התחייב במסע הבחירות הנוכחי להגן על הפטורים ממס של השדולה החקלאית במדינה. ציפראס מצהיר שאם ייבחר מחדש, ימשיך להיאבק עם הנושים של יוון על תנאים טובים יותר בכמה תחומים שנשארו פתוחים במסגרת הסכם החילוץ, כמו חקיקה בענייני עבודה.

הסקרים מראים שיוונים רבים היו רוצים לראות קואליציה רחבה של שתי המפלגות הגדולות, כדי ששתיהן יישאו באחריות ליישום תנאי החילוץ, אך בכל מפלגה קיימת התנגדות חזקה לשיתוף פעולה כזה. שני המנהיגים, ציפראס וממראקיס, יתקשו לשמור על הנהגת מפלגותיהם בקואליציה כזו. לפי תרחיש אחר, המפלגה שתנצח צפויה לנסות להרכיב קואליציה עם מפלגת טו פוטאמי ("הנהר") מהמרכז, פאסוק מהמרכז-שמאל או שתיהן. המפלגה הניאו-פשיסטית השחר המוזהב צפויה לזכות במקום השלישי עם כ-7%, אך שתי המפלגות הגולות הודיעו שלא יקימו איתה קואליציה.