הממשלה אישרה יבוא 20 אלף עובדי בנייה סינים

זאת ללא הסכם בילטראלי בין המדינות, כפי שהתחייבה המדינה בעבר, ולמרות התנגדות היועמ"ש ■ 50% מהעובדים הסינים יורשו לעבוד בפרויקטים של מחיר למשתכן ■ הממשלה טוענת כי הדבר יביא לצמצום משך הבנייה ב-20%-30%

פועל סיני בישראל / צילום: איל יצהר
פועל סיני בישראל / צילום: איל יצהר

כפי שנחשף ב"גלובס", הממשלה אישרה היום (א') את הצעת ההחלטה שהגיש משרד האוצר להבאת עובדים זרים מסין לענף הבנייה. ההחלטה קובעת כי המכסה של עובדי בניין זרים מסין תעמוד על עד 20 אלף עובדים.

על-פי הצעת ההחלטה תיקבע הוראת שעה למשך שנתיים במסגרתה יהיה ניתן להביא עובדים נוספים מלבד אלה שכבר נמצאים בישראל כעת עד מילוי המכסה, וזאת ללא הסכם בילטראלי בין המדינות כפי שהתחייבה המדינה בעבר.

ההצעה לא עברה פה-אחד, והשרים עסקו בנושא כשעה. בסופו של דבר שר הפנים סילבן שלום ושר הכלכלה אריה דרעי התנגדו, אך ההצעה עברה וקיבלה גם את גיבויו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

נציין כי ההצעה עברה בנוסח המקורי שהוגש עם שינוי אחד אותו ביקש לערוך שר החינוך נפתלי בנט, לקבוע כי לאחר שנתיים, אז תפוג הוראת השעה, תחזור ההחלטה לידי הממשלה והיא תבחן שוב את המהלך כמו גם את מה שקרה במהלך השנתיים בהם הגיעו העובדים הזרים לישראל.

נזכיר כי מי שדחף להעברת ההצעה האמורה, מלבד הקבלנים, הוא שר האוצר, משה כחלון, ויו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, לאחר שהגיעו למסקנה שזו הדרך להגדיל את תפוקת הייצור של יחידות דיור בישראל.

עוד נזכיר כי על-פי ההחלטה, 50% מהעובדים הסינים יורשו לעבוד בפרויקטים של מחיר למשתכן.

נזכיר כי ההצעה משנה את התחייבות המדינה להבאת עובדים זרים לישראל רק ממדינה אשר התקשרה עם מדינת ישראל בהסכם בילטראלי, וזאת בשל הקושי לחתום על הסכם שכזה מול סין. "מול ממשלת סין מתקיים משא ומתן זה זמן רב, אך זה טרם הבשיל לכדי הסכם בילטראלי", מסבירים באוצר, "לאור הדחיפות בהבאת עובדים זרים בהקדם האפשרי, הוחלט כי יובאו עובדים זרים סינים ללא הסכם, לצד מנגנוני פיקוח ובקרה נדרשים במטרה להגן על זכויותיהם של אותם העובדים, במטרה למנוע תופעה של גביית דמי תיווך".

נציין כי ההחלטה שאושרה כוללת מספר צעדים שאמורים למנוע תופעות שנרשמו בעבר כמו גביית דמי תיווך מופרזים מהעובדים, תופעות שהביאו מלכתחילה להחלטת ממשלה שקבעה את הצורך בהסם בילטראלי כדי לשמור על זכויות העובדים. צעדים אלו כוללים בין היתר מתן סמכויות נרחבות יותר לרשות ההגירה והאוכלוסין שבמשרד הפנים שתהיה אמונה על ההתקשרות עם החברות הממשלתיות הסיניות ותהיה גם זו שתגייס את העובדים בפועל במדינת המוצא וזאת לעומת המצב שהיה קיים בעבר אז תאגידי כח האדם היו אלו שגייסו את העובדים. עוד צעד שעל פי מגבשי ההחלטה עתיד למנוע מהלכים בלתי כשרים הוא שהעובדים הזרים ישובצו לעבודה באמצעות הגרלה בין תאגידי הבניין, הגרלה שתבצע רשות ההגירה, כך שהחברות בהן יעבדו העובדים הזרים ייבחרו באופן רנדומלי.

שר האוצר, משה כחלון, אמר היום לאחר אישור ההחלטה כי "יש לנו אחריות גדולה והיא לדאוג לדירות לזוגות הצעירים. לכן החלטנו על תוספת של עשרים אלף עובדים סינים מיומנים שיהוו זריקת מרץ משמעותית להיצע הדירות בישראל. כוח אדם איכותי ומיומן הוא אמצעי קריטי להגדלת ההיצע שיסייע בהדבקת הביקוש לדירות. אני מודה לראש הממשלה על התמיכה והגיבוי שהעניק ומחויבותו העמוקה לפתרון משבר הדיור".

הממשלה טוענת כי הגדלת מספר העובדים הזרים תביא לצמצום משך הבנייה הממוצע של בניינים גבוהים ב-20-30%, פעולה שצפויה להוריד את העלות לקבלן בכ-50 אלף שקל לדירה.

אולם, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני חקיקה, עו"ד אורית קורן, התנגדה להחלטה, לאור החשש כי יבוא המוני של פועלים סינים ללא הסכם בין המדינות יאפשר פגיעה קשה בזכויותיהם של העובדים הסינים ויעודד שחיתות בממסד הישראלי.

גם שר הכלכלה אריה דרעי הביע את התנגדותו למהלך, בין היתר משום שמדובר בפריצת מנגנון ההסכמים הבילטראליים להבאת עובדים זרים.

הקבלנים: "מברכים על החלטת הממשלה"

"אנו מברכים על החלטת הממשלה לאפשר הבאתם של עובדים מסין, וזאת חרף ההתנגדויות לכך מצד גורמים שונים בממשלה", כך אמר היום אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בת"א-יפו בת-ים, "אין ספק כי הכנסת כוח אדם נוסף בענף, מהווה צעד חשוב ומשמעותי ברצון להאיץ את הבנייה ומתוך מטרה להוריד את מחירי הדיור. אנו מקווים כי נזכה לראות החלטת ממשלה שלא רק אושרה, אלא גם מיושמת. בטרם נצא בהצהרות, אנו מחכים לרגע בו העובדים יגיעו ויקלטו באתרי הבניין. אין אנו רוצים להתאכזב מצד נוסף של הממשלה, שאינו מבוצע בסופו של דבר".

עם זאת הוסיף ואמר לוי כי "המחסור בכוח האדם בענף הנדל"ן הינו חלק מהותי במצוקת הדיור, אך אינו מהווה לבדו את התמונה המלאה שתסייע להפחתה במחירי הדיור. יש לאפשר שיווקים מאסיביים של קרקעות ובאזורים נוספים, כולל ובפרט באזורי הביקוש. בנוסף, יש לפתור את החסמים והעיכובים הרבים מצד הרשויות המקומיות באישור לשיווק הקרקעות וכן בפרויקטים של התחדשות עירונית".

המתנגדים: "סחר בבני אדם ופגיעה בכלכלת ישראל"

במקביל, לצד התמיכה הצפוייה של הקבלנים למהלך, יש גם לא מעט גורמים המתנגדים לו. "לא רק שאישור ראש הממשלה ודרישת שר האוצר להפוך את החלטת הממשלה, מיולי 2011, נוגדת כל היגיון מערכתי אלא גם פותחת פתח מסוכן לתאגידי כוח אדם לשעבד את העובדים ומשפחותיהם דרך דמי תיווך לא חוקיים", כך אמרה היום ח"כ מיכל רוזין (מר"צ) לאחר אישור ההחלטה על ידי הממשלה.

"אין זה צירוף מקרים שהצעה שנוסחה לפני שבוע בלבד, מוגשת בדחיפות לאישור הממשלה. כך משרד האוצר, בגיבוי ראש הממשלה, פועל במחשכים על מנת להתחמק מההשלכות החמורות של צעד זה. עלינו לקרוא לילד בשמו, יבוא עובדים זרים, ללא הסכם בילטראלי, הוא סחר בבני אדם ופגיעה בכלכלת ישראל. אני קוראת לראש הממשלה ולשר האוצר: העבירו תקציבים לפיתוח ענף הבנייה הישראלי ופתחו את הענף לעובדים ישראלים במקום לתת יד לדמי תיווך ולסחר בעבדים".

גם בארגון קו לעובד מתנגדים להחלטת הממשלה. עלא חטיב, מנכ"ל הארגון אמר היום: "אנחנו מתנגדים לניצול עובדים, וחבל שהדרך לפתרונות של ענף הנדל"ן תהיה על הגב שלהם. אין הצדקה לעקוף את מה שהממשלה בעצמה קבעה על הסכמים בין המדינות. אנחנו בוחנים כעת את ההחלטה שהתקבלה וכל האפשרויות שלנו פתוחות כולל האפשרות להגשת עתירה. צריך גם להמתין ולראות אם בסין יאפשרו את יישום ההחלטה".

במקביל, גם בענף הבנייה נשמעים קולות המתנגדים להגדלת היקף העובדים הזרים מחשש שצעד זה יפגע עוד יותר בתעסוקת ישראלים בענף. "למרות שמדובר בצעד חיובי להוזלת עלויות הבנייה, הסתמכות בלעדית על יבוא עובדים זרים בענף הבנייה כפתרון להגדלת היצע העובדים אינה מספיקה לפתור את המחסור החמור והמתמשך בידיים עובדות. מדובר בתופעה שהלכה והחריפה במשך השנים עד לכדי הכחדה של ענף עובדי הבניין היהודים הישראלים וכרסום מתמשך בכמות עובדי הבניין הערבים ישראלים", כך אומר ניר ינושבסקי, סמנכ"ל ינושבסקי הנדסה ובניין.

"עובדים זרים אינם תחליף קבע לעידוד עבודה מקומית ומקצועית ולא יכולים לבטל הכשרות עובדים ישראלים לעבודת בנין מקצועית. למשל, גופי הביטחון, יזמי הנדל"ן הגדולים ביותר בישראל, דורשים פעמים רבות עובדים יוצאי צבא בגלל בעיות של סיווג ביטחוני. כמובן שעובדים כאלו כמעט ולא קיימים בישראל, ולכן כל מיני פתרונות הנדסיים וביצועיים מורכבים מחליפים ידיים עובדות, דבר שכמובן עולה כסף, והרבה. על כן רצוי שהדגש יושם על עידוד הכשרות מקצועיות והסרת חסמים בפני צעירים המעוניינים לרכוש מקצוע בתחום. מדובר במנגנון שיבטיח עובדים מקצועיים וזמינים לענף, ובטווח הארוך יוזיל את עלויות הבניה ואף יעודד תעסוקה מקומית".