גרנד סיטי פרופרטיז הנפיקה מניות ואג"ח תמורת 300 מ' א'

השווי שלפיו גייסה אימפריית הנדל"ן של יקיר גבאי עומד על 2.16 מיליארד אירו, ומשקף תשואה של 235% מאז החלה המניה להיסחר בפרנקפורט

יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי
יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי

גרנד סיטי פרופרטיז, חברת השכרת הדירות למגורים בגרמניה שבשליטת הישראלי יקיר גבאי, השלימה בשבועיים האחרונים גיוסי הון וחוב בהיקף כולל של 300 מיליון אירו. מחצית הסכום גויסה באמצעות הרחבת סדרת איגרות החוב E של החברה, שנושאת ריבית של 1.5%, ואילו המחצית השנייה גויסה באמצעות הנפקת מניות לפי שער של 15.9 אירו למניה, המשקף לחברה שווי של 2.16 מיליארד אירו "אחרי הכסף". בחברה ציינו כי תמורת ההנפקות תשמש לתמיכה באסטרטגיית הצמיחה שלה ולפירעון הלוואות.

מניית גרנד סיטי פרופרטיז טיפסה למחיר שיא של 18 אירו באפריל, ומאז התממשה ב-12%. למרות זאת גם כעת מחירה הנוכחי גבוה ב-30% מרמתה בסוף 2014, והוא משקף תשואה של 235% מאז שהתחילה להיסחר בבורסת פרנקפורט בינואר 2013.

הגיוס הנוכחי מצטרף לגיוסי חוב בהיקף של 800 מיליון אירו שביצעה גרנד סיטי במחצית הראשונה של השנה, ולמחזור חוב באמצעות החלפת סדרות אג"ח שבוצע אשתקד, שנועדו כולם לנצל את סביבת הריבית הנמוכה באירופה לצורך הפחתת עלויות המימון של החברה. לאג"ח של גרנד סיטי הוענק דירוג BBB מחברת S&P העולמית.

גרנד סיטי דיווחה בחודש שעבר כי סיימה את המחצית הראשונה של 2015 עם צמיחה של 60% ברווח הנקי ל-195 מיליון אירו, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח מפעילות והשכרה צמח באותה התקופה ב-51% ל-143 מיליון אירו, ואילו ההון העצמי של גרנד סיטי טיפס בסוף יוני ל-1.64 מיליארד אירו - גידול של 58% מתחילת השנה. שיעור ההון מסך המאזן גדל גם הוא, מ-40% בסוף דצמבר ל-45% בסוף יוני.

נכון לסוף המחצית הראשונה של 2015 יש לגרנד סיטי פרופרטיז 66 אלף דירות מושכרות בבעלותה, לאחר שרכשה עוד 23 אלף דירות מתחילת השנה. בנוסף, מנהלת החברה את השכרתן של 22 אלף דירות שאינן בבעלותה, כך שסך הדירות שתחת ניהולה הוא 88 אלף.

התחיל ברשות ני"ע

החברה האם של גרנד סיטי, אראונדטאון (Aroundtown), באמצעותה שולט גבאי בפעילות חברות הנדל"ן שלו, רכשה בהנפקה הנוכחית מניות בהיקף של 52 מיליון אירו לצורך שמירה על שיעור החזקתה בגרנד סיטי (33.4%). בנוסף להחזקה בגרנד סיטי, מחזיקה אראונדטאון גם ב-66% ממניות חברת המלונות פריים-סיטי (שנסחרת לפי שווי של 373 מיליון אירו), ובבעלות על חברת הנדל"ן המסחרי קאמלביי.

את המחצית הראשונה של 2015 סיימה אראונדטאון עם רווח נקי של 505 מיליון אירו, בעיקר בזכות רווח הון עצום של 438 מיליון אירו, שנרשם בגין עלייה בשווי נכסי החברה. הרווח הגבוה הגדיל את הון העצמי בסוף יוני ל-1.54 מיליארד אירו והיא נסחרת בבורסה בפריז לפי שווי של 2 מיליארד אירו. אראונדטאון דיווחה החודש כי היא שוקלת לבצע הנפקה נוספת של איגרות חוב משל עצמה.

את אימפריית הנדל"ן שלו בגרמניה הקים יקיר גבאי בתוך עשר שנים בלבד, שחלפו מאז עזב את הסיטי של תל אביב והתמקם בברלין. גבאי, 49, בוגר תואר ראשון בראיית חשבון ותואר שני במימון, שניהם באוניברסיטה העברית, עבד בעבר במחלקת התשקיפים של רשות ני"ע.

בהמשך עבר לנהל את חברת החיתום של בנק מזרחי, את לאומי ושות' חתמים ואת חברת ההשקעות רסידו פיבי של פרדי רובינסון ויגאל זילכה. בתחילת 2001 הוביל גבאי את עסקת הענק שבה רכשו האחים אדי וג'ולס טראמפ מארה"ב את השליטה בחברת ההשקעות גמול מידי קרנות הפנסיה של ההסתדרות ובנק הפועלים.