דיווח: רוסיה מקימה עוד שני בסיסים ברצועת החוף של סוריה

ה"וול סטריט ג'ורנל", שמתבסס על תמונות לוויין חדשות, דיווח כי מוסקבה מקימה מחסן כלי נשק ובסיס נוסף באזור לטקיה, שבו מוקם לאחרונה בסיס אווירי ■ קרי מזהיר: "העמקת המעורבות הרוסית עלולה לגרום לעימות עם הקואליציה נגד דאעש"

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

רוסיה בונה שני בסיסים צבאיים נוספים באזור רצועת החוף של סוריה - כך דווח אמש ב"וול סטריט ז'ורנל". לפי הדיווח, שמתבסס על תמונות לוויין חדשות שצולמו החודש וסופקו על-ידי המגזין המודיעיני ג'יינס אינפורמיישן, רוסיה מקימה מחסן כלי נשק ומתקן צבאי באזור לטקיה, שנחשבת למעוזו של הנשיא בשאר אסד.

בתוך כך, היום (ד') הזהיר שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי כי העמקת המעורבות של רוסיה בסוריה עלולה לגרום לתקריות עם כוחות הקואליציה הפועלים נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

לפי עורך המגזין רוברט מונקס, מדובר במהלך המרמז על כך שמוסקבה מתכננת להציב חיילים בשני הבסיסים. מונקס אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אחד מהבסיסים נמצא שבעה קילומטרים מצפון ללטקיה והשני ממוקם 3 קילומטרים ממערב לה. התמונות מתעדות הקמה של מבנים חדשים ושל יישור הקרקע, כמו גם את נוכחותם של אוהלים חדשים, שבהם עושים כוחות רוסיים שימוש לרוב. לדברי מונק, אחד המתקנים החדשים סמוך לבסיס נ"מ.

בתקופה האחרונה, רוסיה הגדילה משמעותית את כוחותיה בבסיס האווירי מדרום ללטקיה, והציבה שם מטוסי קרב, מסוקים, טנקים וציוד צבאי נוסף. בתמונות לוויין שפורסמו בשבוע שעבר במגזין האמריקאי "פוריין פוליסי" נראים בתים ארעיים, תחנת פיקוח אווירי ומגורי חיילים הצמודים לנמל התעופה, שעוצבו במיוחד לתמוך במבצעי קרב אוויריים רוסיים שייצאו מהבסיס ועשויים לשרת גם כמרכז לוגיסטי ללוחמים רוסים.

לפי גורם אמריקאי רשמי, 28 מטוסי קרב כבר הוצבו במקום, זאת במקביל לטיסת מל"טים רוסיים בשמיסוריה. האיגוף של לטקיה מצפון ומדרום תואם לתחזיות שלפיהן נשיא סוריה בשאר אסד ינסה למצוא מקלט בעיר, שבה נמצא הריכוז הגדול ביותר של בני המיעוט העלאווי אליו הוא משתייך, אם תיפול הבירה דמשק לידיהם של מתנגדי השלטון.

וושינגטון מודאגת מתמיכתו הגוברת של הנשיא ולדימיר פוטין במשטר אסד, על אף ששתי המעצמות רואות עין בעין את המלחמה בדאעש. היום אמר שר החוץ האמריקאי כי התמיכה הצבאית של רוסיה באסד יכולה להגביר את הסיכון לעימות עם כוחות הקואליציה נגד דאעש בסוריה. בריאיון לעיתון האיטלקי "לה סטמפה", אמר קרי שהוא פנה לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב והדגיש בפניו שארצות-הברית מוטרדת מהגיבוי הצבאי של סוריה.

"הפעולות הללו יכולות להביא להחמרה של הקונפליקט, לאובדן חיי אדם נוספים, להגביר את זרם הפליטים ולהגביר את הסיכון שיתרחש עימות עם הקואליציה נגד דאעש הפועלת גם בסוריה", אמר קרי בריאיון והשאיר את דבריו מעורפלים.

שלשום נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם פוטין במוסקבה ושוחח עמו על מעורבותו של צבא רוסיה בסוריה. בתום הפגישה מסר נתניהו שהשניים סיכמו על הקמת מנגנון למניעת תקריות בין שתי המדינות. אחרי פגישתם נפגש הרמטכ"ל גדי איזנקוט עם מקבילו הרוסי, ואלרי גראסימוב. השניים דנו במתרחש בסוריה והסכימו על הקמת צוותי עבודה שבראשם יעמדו סגני הרמטכ"לים של שני הצבאות, שייפגשו בעוד שבועיים.