מנורה במו"מ לרכישת 30% ממניות אמפא קפיטל ב-63.5 מ' ש'

מנהלת משא ומתן לרכישת נתח משמעותי ממניות חברת המימון החוץ-בנקאי, מקבוצת אמפא בשליטת שלומי פוגל והאחים נקש

קבוצת מנורה מבטחים פועלת להיכנס לתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים דרך רכישת החזקה בחברת המימון החוץ-בנקאי אמפא קפיטל, שבשליטת קבוצת אמפא השקעות של שלומי פוגל ומשפחת נקש. מנורה מבטחים, בניהול ארי קלמן, דיווחה היום על מו"מ שהיא מקיימת עם אמפא השקעות לגבי רכישת 30% מאמפא קפיטל בתמורה לכ-63.5 מיליון שקל. נוסף על כך, למנורה מבטחים תינתן אופציה לרכישת 10% נוספים באמפא קפיטל במהלך שלוש שנים ממועד ההשקעה הראשונית, כך שהחזקתה תגדל ל-40%.

כמחצית מההשקעה, כלומר 15% ממניות אמפא קפיטל, תהיה באמצעות הקצאת מניות אמפא קפיטל למנורה מבטחים בתמורה לכ-31.7 מיליון שקל שיוזרמו לתוך החברה. ה-15% הנותרים יירכשו ישירות מידי אמפא תמורת סכום דומה, המשקף שווי חברה של 180 מיליון שקל לאמפא קפיטל (לפני הכסף).

נכון להיום מחזיקה אמפא השקעות בכ-97% ממניות אמפא קפיטל, וב-3% הנותרים בחברת המימון החוץ-בנקאי מחזיק המנכ"ל, רו"ח רן שלו. הניהול בחברה ייוותר ללא שינוי לאחר השלמת העסקה עם מנורה מבטחים. יו"ר החברה, שלומי פוגל, אמר היום כי "תחום המימון החוץ-בנקאי נמצא בצמיחה", תוך שהוא מגלה גם כי בין היעדים של החברה "הרחבת הפעילות בחו"ל".

השלמת העסקה כפופה להשלמת המו"מ וחתימה על הסכם מפורט, וכן לאישורים שונים, כולל זה של הממונה על ההגבלים העסקיים. הצדדים מדגישים כי לפי שעה אין ודאות כי המו"מ יבשיל לעסקה, וכי זו תושלם. למנורה מבטחים ניתנה התחייבות ל-No Shop - בלעדיות במו"מ - לתקופה של 30 ימי עסקים. בתקופה זו תיעשה בדיקת נאותות של מנורה מבטחים לאמפא קפיטל.

אמפא קפיטל החלה את דרכה לפני שנים רבות כחטיבת מימון חוץ-בנקאי של הבנק לפיתוח התעשייה. באתר החברה מצוין כי תחום מימון ציוד תעשייתי מהווה נדבך מרכזי בפעילותה, וכי היא פועלת גם בתחומי פעילות נוספים "על מנת לעמוד בצורכי ההון החוזר של לקוחותיה ולצורך מימון סחר ומימון רכש שוטף", ובתחום ניכיון צ'קים.

החברה מממנת את פעילותה באמצעות הון עצמי, מימון בנקאי בארץ ובחו"ל והנפקות אג"ח בשוק ההון. לאורך השנים, כפי שמצוין באתר האינטרנט שלה, היא ביצעה 23 הנפקות של אג"ח מגובות תזרים מזומנים, שבהן גייסה יותר מ-1.5 מיליארד שקל ממשקיעים מוסדיים. על פי גורמים המעורים בנתונים מדובר בחברה רווחית.

ארי קלמן, מנכ"ל מנורה מבטחים החזקות, מסביר כי "המו"מ להשקעה באמפא קפיטל עולה בקנה אחד עם מדיניות הקבוצה להרחיב את בסיס פעילותה לתחומים נוספים, ובכלל זה, לתחום מתן האשראי לעסקים. לאמפא קפיטל ניסיון רב ומוכח בתחום מימון ומתן אשראי לעסקים, תוך הצגת רווחיות נאותה לאורך שנים, ולכן אנו רואים בה ובבעלי החברה שותפים מצוינים לקידום יעדי הקבוצה בתחום זה".

לא מדובר בעסקה ראשונה של ענף הביטוח המקומי בתחום האשראי החוץ-בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים. קדמה לה השקעה של חברת הביטוח מגדל בחברת פנינסולה, שלאחרונה לוותה בעסקה דומה של מיטב דש. זאת, כחלק מהפעילות של כלל הגופים המוסדיים להרחיב את פעילותם בתחומי המימון החוץ-בנקאיים. בשנים האחרונות המוסדיים נדרשים מצד אחד למצוא אפיקי השקעה שיניבו תשואה נאה למול הריביות האפסיות, וזאת בעוד שהיקף הכספים המנוהלים על-ידיהם הולך וגדל בקצב גבוה.

כלומר, המוסדיים לא מסתפקים עוד בהשקעה באג"ח קונצרניות סחירות, ובהלוואות פרטיות לחברות גדולות - אלא מחפשים אפיקי השקעה חדשים כגון אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, כמו גם אשראי צרכני. את זה הם עושים עקב בצד אגודל, לפי שעה בעיקר דרך השקעה בפלטפורמות שכבר פועלות בתחומים אלה.