יכול להיות שפוטין צודק?

דווקא עכשיו, כשאובמה מבין שלא "הכול צריך להתנהל באופן דמוקרטי", הוא טועה

בשאר אסד, ברק אובמה / צלם: רויטרס
בשאר אסד, ברק אובמה / צלם: רויטרס

ולדימיר פוטין הוא לא האדם שממנו הייתי קונה מכונית יד שנייה, גם לא ראשונה. אדם שגידולו בק.ג.ב., שקרן ללא מעצורים ובעיקר בולי. אין לו בעיה לפלוש, להרוג, להשתלט, לחסל את מתנגדיו. נראה שהוא לא עושה את זה רק למען רוסיה מכורתו, אלא שהוא נהנה מאוד מכל זה. האפשרות לשחק עם אנשים ומדינות בכל קצווי עולם עושה לו טוב.

רע פחות מאחרים

אבל כל זה לא אומר שאין דברים שבהם פוטין יכול להיות צודק. כמו הנושא הסורי. העובדה שבשאר אסד הוא דיקטטור חסר מעצורים לא מפריעה לפוטין. נראה שהוא מבקש לראות את התמונה הגדולה, שבה לפעמים האיש הרע הוא רע פחות מאחרים. הרי אנחנו יודעים שהכול יחסי, וכאשר מעמידים את אסד מול דאעש, מי יוכל לומר שהשליט הסורי הוא האופציה הטובה פחות? מתברר שיש מי שיכול לומר זאת, והאיש הוא ברק אובמה. לדעתו אין סוריה עם אסד, ויש לפעול להדחתו ולסילוקו מהמדינה. ברור שאובמה גם רוצה להכחיד את דאעש, אבל לדעתו אסור שאסד יהיה חלק מפתרון בעיותיה של סוריה. בא פוטין ומזכיר לאובמה את המנטרה האהובה על שוחרי הטוב האמריקאים, לאמור: "העם הסורי צריך להחליט על עתידו של אסד, ולא אובמה ופרנסואה הולנד". אין ספק שאמירה זו נשמעה מוכרת לאובמה מכמה מנאומים שלו ושל אחרים בארה"ב, המנטרה שהעם צריך להחליט. או, במילים אחרות, הכול צריך להתנהל באופן דמוקרטי.

מי צריך דמוקרטיה?

כשאובמה נכנס לבית הלבן, הדמוקרטיזציה של עמי האזור הלא דמוקרטיים הייתה נדבך חשוב במדיניות החוץ המוצהרת שלו. זה נשמע אז נאיבי עד דמעות, והשאלה היחידה בהקשר זה הייתה כמה זמן יקח לאובמה להבין שיש עמים ותרבויות שאינם בנויים לדמוקרטיה. אני לא חושב שהוא אי-פעם יודה כי טעה, טעות שנבעה לא מחמת שכל רפה, אלא בעיקר בגלל אי-הכרת האזור ועמיו, ובמיוחד דתם של עמים אלה.

אבל עכשיו אובמה למעשה מדבר אחרת, אם כי באופן עקיף. הוא דורש, תובע, מפציר בפוטין לסלק את אסד - לא באמצעות בחירות כלליות, כבר לא בדרכים דמוקרטיות, אלא באמצעות הצבא הרוסי. זה בהחלט שינוי. זה אפילו מהפך. אפשר לומר לזכותו של אובמה שהוא למד. לקח לו הרבה מדי זמן, אבל עכשיו הוא כבר יודע. חבל שזה קורה כאשר הוא כבר עם רגל אחת בחוץ.

למרבית האירוניה, דווקא בעניין זה, שבו הוא כבר יורד מהדמוקרטיה, אובמה טועה. בנתונים הנוכחיים באזור, כאשר דאעש מתפשט, כאשר יש מורדים וכל השאר, הדבר הנכון הוא לשמור על יציבות המשטר, ולהשתמש בו נגד כוחות שהם רעים ומסוכנים ממנו. אחר כך, נראה.