מצייצים אחרת

למה טוויטר משנה את הדבר העיקרי שמייחד אותה?

טוויטר / צילום: בלומברג
טוויטר / צילום: בלומברג

יתבררו השמועות כנכונות או לא, בטוויטר נמצאים במלחמת הישרדות. האם החברה באמת מתכוונת לשנות את מגבלת 140 התווים המפורסמת בציוצים שלה? עדיין לא ברורה כוונת החברה במלואה, אך יש מן ההיגיון בצעד הזה של החברה.

טוויטר נמצאת במשבר לא קטן. המנכ"ל דיק קוסטלו נטש את הספינה לאחרונה, ולעמדה הונחת המנכ"ל הראשון ואחד המייסדים - ג'ק דורסי בעל התושייה. מנכ"ל קבוע טרם נמצא, ודורסי עצמו בכלל עסוק בענייני הסטארט-אפ המצליח שהקים מאפס בשם Square, כך שהגה הניווט של טוויטר לא בהכרח נמצא בראש מעייניו. המניה של החברה ירדה ב-43% מאז ההנפקה בנובמבר 2013, ומצבת המשתמשים הפעילים כמעט וקופאת במקום.

למעשה, הסיבה שעשויה להוביל את טוויטר לשנות את מגבלת 140 התווים ולאפשר לגולשים לחפור כאוות נפשם בתוך שירות המיקרו-בלוגינג הזה, טמונה במספר המשתמשים הפעילים של החברה.

נכון לרבעון השני, לטוויטר יש 316 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש - עלייה של 15% בלבד לעומת הרבעון המקביל ב-2014. לפני שבוע הייתה זו אינסטגרם שעקפה את טוויטר בסיבוב, כשהודיעה על כך שהגיעה לרף של 400 מיליון משתמשים פעילים בחודש.

עם או בלי קשר לאינסטגרם, טוויטר בבעיה. היכולת שלה להגדיל את כמות המשתמשים שלה נמצאת פחות או יותר בקו ישיר ליכולת שלה להכניס יותר כסף לכיס לטובת המשקיעים ובעלי המניות שלה.

אז איך מביאים יותר משתמשים? בטוויטר מאמינים לאורך השנים שהשירות עצמו - על אף שהוא קוסם ליותר מ-300 מיליון משתמשים - עלול להיתפס כיותר מדי מורכב למשתמש מן השורה. האשטגים, תיוגים ובין היתר מגבלת תווים שמחייבת קיצורי מילים מייצרת פלטפורמה שלא נגישה ונהירה לכל אחד.

האפשרות שטוויטר תבטל את מגבלת 140 התווים הם תולדה של רצון למשוך אליה משתמשים חדשים. הבעיה, לפחות על פני השטח, היא שהמשתמשים הקיימים והנאמנים לא בדיוק שמחים מזה.

מאז הפרסומים אתמול על ההחלטה האפשרית של טוויטר, הציוצים המאוכזבים לא ממשיכים להופיע. למעשה, זה מתחלק לשניים: יש את הזועמים שאומרים כי ביטול מגבלת 140 התווים יהפוך את טוויטר לפייסבוק - ולא בקטע הטוב. ויש כאלה שמנסים למצוא את הזווית ההומוריסטית של המצב וכותבים ציוץ בנושא שנקטע באמצע, בדיוק אחרי 140 תווים.

אם תלך טוויטר בדרך הזו ותבטל את מגבלת התווים, היא בהחלט עלולה לאבד משהו מהקסם שלה, מהייחודיות שלה, מהשפה שלה וכן - ייתכן מאוד שגם לא מעט משתמשים, שלא ירצו לראות איך הפיד שלהם הולך ומתמלא בציוצים ארוכים. מנגד, היא עשויה למשוך אליה משתמשים חדשים שירצו לנסות יותר לעומק את הפלטפורמה בתלבושת החדשה שלה.

השאלה הגדולה היא מה תהיה השורה התחתונה - האם כמות המשתמשים החדשים תעפיל על זו של המשתמשים הנוטשים? בינתיים נותר רק לעקוב מקרוב.