אילו פורמטים ישראליים יככבו ביריד הטלוויזיה השנה?

דורי מדיה, קשת, ארמוזה פורמטס ועוד יצרני תוכן ישראליים יוצאים בשבוע הבא ליריד הטלוויזיה מיפ ■ המטרה: לשווק את הפורמטים ולייצר את הלהיט העולמי הבא על המסך הקטן

הפורמט מי למעלה עם ארז טל וישראל קטורזה/צילום:פיני סילוק
הפורמט מי למעלה עם ארז טל וישראל קטורזה/צילום:פיני סילוק

המכירות הגדולות לא נעשות ביריד הטלוויזיה מיפ, שייפתח בשבוע הבא בעיירת החוף הצרפתית קאן שבצרפת. היריד הגדול, אשר אליו מתנקזת תעשיית התוכן העולמית, הוא בעיקר הזדמנות פז לרענן את מערכות היחסים בין הרוכשים לספקים, בין גופי השידור למפתחים ובין המפיצים ליוצרים. זה לא שלא נחתמות עסקאות בארבעת ימי הפסטיבל, ואף יש לא מעט כאלה, אלא שהמפגשים הערים והאינטנסיביים במהלך הימים הארוכים שם הם בעיקר שלב בדרך או מיד לאחר חתימת העסקה.

מערכות היחסים שבנה השוק הישראלי במהלך השנים מתוחזקות ביריד, אך הקשרים האישיים שהגורמים המקומיים הצליחו לבנות מאפשרים מכירה וקנייה במהלך השנה כולה. פסטיבל מיפ טוב לעשיית רושם ולהשקות מבטיחות.

על-פי גורמים בשוק המקומי, גם ההשקות התמתנו. בעיקר, בגלל אכזבות שנחל שוק התוכן העולמי מפורמטים מבטיחים כמו "הכוכב הבא" הישראלית או "אוטופיה" האמריקאי. השוק הוריד את הלחץ מהחיפוש אחר "האח הגדול" או "הישרדות" הבאים, והוא מסתפק בתוכן טוב וכלכלי - כזה שעשוי לעבוד ולהתאים לכל פלטפורמה.

כך למשל, דורי מדיה החלה כבר במכירות של פורמט שלא רבים זוכרים אותו בישראל, "זוג מנצח VIP", ששודר בערוץ 10. במהלך השנה האחרונה הפורמט של חברת ההפקה אבוט המאירי נמכר ושודר בהצלחה גדולה בדרום-אפריקה; וכעת הוא עושה דרכו לשידור במדינות רבות בעולם, ובראשן הודו.

באופן מסורתי, אחד הביתנים הגדולים בפסטיבל מיפ מדי שנה שייך לדורי מדיה. החברה הישראלית, בעלת הזרועות העמוקות בדרום-אמריקה, תגיע לקאן שבצרפת עם הקטלוג העשיר שלה, שיכלול 6,000 שעות שידור וכן עם פורמטים שיופצו לראשונה; בהם, "איט גירלז", תוכנית שזכתה להצלחה בערוץ הוט בידור ישראלי, בהפקת אבוט המאירי; "אספרנצה מיה", טלנובלה ארגנטינאית שזוכה להצלחה גדולה בדרום אמריקה, בהפקה משותפת של דורי מדיה אינטרנשנל ופולקה; "אשתו של גיורא", קומדיה ששודרה בערוץ 10, בהפקה של הזרוע ההפקתית של דורי בישראל, דרסט הפקות; והסדרות המיועדות לילדים "מריו" (ערוץ הילדים ו-yes) ו"דוקטור ליבי", המיועדת לשידור בהוט.

נציגי תוכן ישראלים

עשרות אנשי טלוויזיה ותוכן ישראלים יצאו גם השנה ליריד - מרביתם יגיעו לרכוש תוכן, חלקם יגיעו גם למכור. בין הנוסעים יהיה אפשר למצוא גם את נציגי אולפני הרצליה, ובראשם המנכ"ל, יואב פרץ; את אנשי סלוצקי אפיקי תקשורת ובהם חיים סלוצקי, מנהלת הערוצים, רינת קליין, ומנהלת הרכש עידית פנקס; מהזכיינית רשת יצאו המשנה למנכ"ל, אילן טוביהו, סמנכ"ל התוכניות, ארז בן הרוש, ומנהלת המחלקה הבינלאומית, שרון גלבאום שפאן; גם המפיק אסף גיל, מוותיקי הפסטיבל שנהג לפקוד אותו עוד בטרם התעשייה הישראלית גילתה את ההזדמנות, מגיע בשנים האחרונות, לא רק כרוכש אלא כמפתח. השנה הוא כבר החל במכירות הפורמט שלו "לתפוס את הרגע", שיעלה בקרוב בערוץ 1 ונמכר לגרמניה ולבריטניה.

עשור לארמוזה פורמטס

מיפ הקרוב, יהיה היריד ה-10 במספר שבו תיקח חלק חברת ארמוזה פורמטס של אבי ארמוזה, שמציינת 10 שנים לפעילותה והיא אף תערוך מסיבה ישראלית בקאן לציון יום השנה להיווסדה. ארמוזה היה במידה רבה פורץ הדרך של סחר הפורמטים הישראלי בעולם ובשנים האחרונות רשם קפיצת מדרגה, כשהחל בפיתוח תוכן בעצמו בשיתוף גופים מחוץ לישראל. כיום לחברה יש למעלה מ-75 פורמטים ויותר מ-70 הפקות ב-35 מדינות ברחבי העולם. את שנתה העשירית ציינה ארמוזה פורמטס, כשרשת השידור האמריקאית NBC הזמינה לעונה שנייה את "I Can Do That", שעשועון פרי פיתוחה של החברה.

השנה תביא החברה חמישה פורמטים חדשים למיפ: "The Virgins" הוא דוקו-ריאליטי של ערוץ 10, בהפקת ארמוזה פורמטס ומעגלות הפקות. הסדרה עוקבת אחר סיפוריהם של אנשים שחוו לראשונה בחייהם חוויות משנות חיים; "Double or Nothing" הוא שעשועון משימות אולפני מבוסס אתגרים, בהפקת ארמוזה פורמטס, סטודיו גלאם ו-NBA Productions ו-Live From My Home הוא ריאליטי מוזיקלי, שפותח בקנדה בהפקת Productions Deferlantes. במסגרת התוכנית יתחרו מביתם בכל שבוע 4 אנשים שאוהבים לשיר. בכל יום יבחרו המתחרים את המקום בביתם שבו ירצו להופיע, יקימו את הבמה, ויתאמנו. ההופעה תנוקד על-ידי המופיעים האחרים, והזוכה השבועי יזכה גם בסכום כסף; כמו כן, ארמוזה פורמטס זכתה להפיץ בעולם את הפורמט של "זגורי אימפריה", ואת דרמת המתח הקנדית "Karl & Max".

קשת אינטרנשיונל, שתקים אף היא דוכן מרשים ביריד, תציב בחזית הקטלוג שלה את דרמת המתח "כפולים", ואת השעשועון "מי למעלה?" של ארז טל ונינה סטורמס. "כפולים", שיצרו מריה פלדמן ועמית כהן, עוסקת בחמישה אזרחים ישראלים, המוצאים עצמם לפתע במרכזה של פרשיית ריגול. בטרם שידורה זכתה השנה הסדרה בפרס הסדרה הטובה ביותר בפסטיבל Series Mania, ואף נבחרה להקרנת בכורה בפסטיבל ברלין - סדרת הדרמה הישראלית הראשונה והיחידה שהוצגה בפסטיבל. באחרונה נמכרה הסדרה לערוץ הכבלים הצרפתי CANAL. השעשועון "מי למעלה?", שצפוי לעלות בקרוב בערוץ 2, כולל תחרות ישירה בין שלושה מפורסמים.

קשת אינטרנשיונל תציע למכירה גם את הפורמטים של "החדש של עומרי גורדון", הדרמה הקומית שיצרו עידו רוזנבלום ואסף שלמון; "נוקאאוט", של עמי גלאם, עופר שכטר ושי פילאר; "סבנה", שיצר והפיק נתי דינר; "ג'וני ואבירי הגליל", ששודרה ב-yes; ופורמט שידוכים בשם "?When Do You Get Off" שפותח בקשת UK והוזמן על-ידי ITVBE באנגליה. קשת תמשיך להפיץ גם את "הכוכב הבא", "BOOM", הסיטקום "סברי מרנן" ו"להיות איתה".