דרמה בארה"ב: רק 142 אלף משרות נוספו למשק בספטמבר

התחזיות בשוק היו לתוספת של 203 אלף משרות ■ הממשל עדכן מטה את הנתון של אוגוסט לתוספת של 136 אלף משרות ■ שיעור האבטלה נותר על כנו ברמה של 5.1% ■ השכר הממוצע לשעה עלה בשיעור שנתי ב-2.2%

אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock
אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock

המשק האמריקאי הוסיף בחודש ספטמבר רק 142 אלף משרות ושיעור האבטלה נותר על כנו ובהתאם לתחזיות ברמה של 5.1%, שיעור האבטלה הנמוך ביותר מאז אפריל 2008. כך עולה מדוח התעסוקה שפרסם היום (ו) משרד העבודה האמריקאי. משרד העבודה אף עדכן מטה את הנתון של אוגוסט לתוספת של 136 אלף משרות בלבד, לעומת הנתון המקורי שעמד על 173 אלף משרות. 

מדובר באכזבה קשה שכן אנליסטים בשוק ציפו לתוספת של 203 אלף משרות ולכן עולה השאלה האם הפד ידחה בפגישה הקרובה פעם נוספת את העלאת הריביות. לאחר פרסום הדוח, החוזים העתידיים מחקו את העליות ונסחרים בטריטוריה שלילית בעוד העליות בבורסות אירופה נחלשו. תשואות האג"ח ל-10 שנים של ארה"ב יורדות ב-0.2% ל-1.94%.

בממוצע, המשק האמריקאי הוסיף השנה 212 אלף משרות בחודש, ירידה לעומת 2014, שם נרשם קצב ממוצע של 260 אלף משרות בחודש - השנה הטובה ביותר בפרמטר זה מאז 1999.

נתון מהותי נוסף שפורסם היום הוא השכר הממוצע לשעה, שירד בסנט אחד בחודש ספטמבר לרמה של 25.09 דולר. בשיעור שנתי, השכר הממוצע לשעה עלה ב-2.2%. בשוק ציפו לעלייה של 0.2% לאחר עלייה של 0.3% באוגוסט. הכלכלנים ציפו לעלייה חדה יותר בשל הירידה המהירה יחסית בשיעור האבטלה בשנים האחרונות אך קצב עליית השכר השעתי הייתה נמוכה יותר ונתקעה בטווח שבין 1.9% ל-2.2%.

נתון מאכזב נוסף שפורסם במסגרת הדוח הוא שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, שכולל את מספר האנשים שיש להם עבודה או מחפשים אחת. הנתון הצביע על ירידה לרמה של 62.4%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 1977.

 

דוח התעסוקה בוודאי ישמש גורם מכריע בהחלטת הפדרל ריזרב הבאה האם להעלות או להותיר על כנה את הריבית. בספטמבר הוסיף הבנק המרכזי אי ודאות לשווקים כשבחר שלא להעלות את הריבית, על אף התחזיות של חלק מהכלכלנים, ואותת לשווקים כי כלכלת העולם, בדגש על סין, אינה בריאה דיו על מנת לספוג העלאת ריבית בארה"ב.

 

מספר כלכלנים מעריכים כי שוק העבודה האמריקאי צריך לייצר 100 אלף משרות חדשות בכל חודש על מנת להדביק את קצב גידול האוכלוסין. "אנחנו בהחלט מעל הקצב הזה", ציין דיויד סטוקטון, מי שהיה הכלכלן הראשי של הפדרל ריזרב בין השנים 2000 ו-2011. סטוקטון מעריך כי הפד יבחר להעלות את הריבית בדצמבר.

נשיא שלוחת הפד בסן פרנסיסקו, ג'ון וויליאמס, חזר אמש על קריאתו להעלות את הריבית "מאוחר יותר השנה". וויליאמס הדגיש את שוק העבודה החיובי ואת מחירי הבתים העולים, סימן לאופטימיות כלכלית.