להורים נמאס לשלם לתנועת הצופים כ-2,000 שקל בשנה

בבני עקיבא משלמים רק 290 שקל ומקסימום 650 שקל למשפחה - ואילו בצופים משלמים בעבור כל ילד 700 שקל לשנה ■ ההורים לשר החינוך בנט: להקל את מעמסת התשלום ■ מדריכים בתחום

מחנה קיץ של תנועת הצופים / צילום: תמר מצפי
מחנה קיץ של תנועת הצופים / צילום: תמר מצפי

הורים רבים מתקוממים על הסכומים שהם משלמים לתנועת הצופים, וכעת פונות אימהות לילדים בצופים לשר החינוך נפתלי בנט ולמבקר המדינה יוסף שפירא בקריאה להקל את מעמסת התשלום ולהציג באופן שקוף את ההתנהלות התקציבית. להורים הן קוראות לעצור את תשלומי ההורים עד לקבלת הבהרות.

באילו פערים מדובר? הורי בני עקיבא משלמים רק 290 שקל ומקסימום 650 שקל למשפחה - ואילו הורי הצופים משלמים בעבור כל ילד 700 שקל לשנה.

מעבר לדמי הרישום, ההורים משלמים בנפרד מאות שקלים לפעילויות כמו טיול פתיחת שנה, טיולים בחגים (חנוכה, סוכות, פסח) ומחנה קיץ - לכל ילד וילד, מה שמסתכם בכ-2,200 שקל בשנה עבור חניכי הצופים.

החתומות על המכתב - אודליה אביטן וחמוטל יצחק, אימהות לחניכים בשבט דן תל-אביב - מציינות כי שתי התנועות כמעט זהות בגודלן, מקיימות את אותן פעילויות ומתוקצבות על-ידי משרד החינוך בסכומים דומים.

הצופים היא הגדולה מבין 13 תנועות הנוער המוכרות שפועלות בארץ, וזו שדמי החבר בה הם הגבוהים ביותר ונצמדים לרף המרבי שקובע כיום משרד החינוך. כבר לפני שנתיים הבאנו כאן את המספרים, בהשוואה לתנועות הנוער האחרות, לצד טענת התנועה כי היא יקרה בגלל היותה א-מפלגתית.

שתי האימהות בדקו את הדוחות הכספיים שנת 2013 וגילו כי בעוד שבצופים גבו 105 מיליון שקל - בבני עקיבא גבו רק 27 מיליון שקל בעבור אותן פעילויות. אלא שלא כאן מסתיימים ההבדלים: עלויות השכר בצופים ב-2013 עמדו על 50 מיליון שקל, מתוכן עליות שכר ההנהלה עמדו על 5 מיליון שקל. לעומת זאת, עלויות השכר של בני עקיבא עמדו על כ-16 מיליון שקל, מתוכן עלות שכר ההנהלה כ-1.5 מיליון שקל.

"השקיפות בצופים מעל ומעבר", אומר ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס ומי שמנהל בקרה תקציבית על תנועת הצופים. "הדוחות הכספיים מפורסמים, וכל תקציב מאושר בכמה רמות. ההוצאה על כל פעילות רזה ומאושרת ברחל בתך הקטנה. צריך לזכור שמרכזי השבטים הם עובדים בשכר ולא מתוקצבים כחלק ממערך השירות הלאומי, הלוואי ויכולנו לשלם להם יותר. מזכ"ל בני עקיבא ומזכ"ל הצופים מרוויחים בדיוק אותו הדבר. כולם אנשים שמונעים מאידיאולוגיה ויכלו להרוויח הרבה יותר".

תגובת הצופים מסרה בתגובה: "דמי החבר הם 700 שקל לשנה בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד החינוך, ועלות מרבית ליום טיול נמוכה מעלות ממוצעת של יום טיול בבתי-הספר. תקציבי השבטים מנוהלים על-ידי ראשי וגזברי השבטים שהם מתנדבים, הורים לחניכים. התקציב השבטי מפוקח על-ידי מטה התנועה הארצי. הנהלת התנועה מנחה את ראשי השבטים להתנהל בשקיפות מוחלטת. כל הורה יכול לראות את התקציב השבטי.

"בנוסף, על מנת להקפיד על רמות הדרכה ופיקוח מקצועיות, מעסיקה התנועה רכזי שבטים יוצאי צבא ובעלי ניסיון בלבד, זאת בניגוד לנהוג בתנועות נוער שונות שנשענות במקרים רבים על בנות שירות לאומי (הנתמכים ממקורות חוץ-תנועתיים). התנועה מקפידה על זהות א-מפלגתית ולכן איננה זוכה להעברות תקציביות".