אובמה: כניסת רוסיה לסוריה - סימן חולשה, לא מנהיגות

בראיון ל-Sixty Minutes אומר נשיא ארה"ב: "כאשר אתה מדרדר את כלכלת המדינה שלך לתהום ושולח חיילים להגן על בעלת הברית היחידה שיש לך, זו אינה הפגנת מנהיגות בלקסיקון שלי"

כניסת רוסיה לזירה הסורית, שהפתיעה את וושינגטון, הניבה מיד ביקורות ארסיות על נשיא ארה"ב ברק אובמה. מותחי הביקורת טוענים, שהוא מגלה רפיון ידיים, שהוא מניח לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין להכתיב את ההתפתחויות באזור, ושהוא נגרר אחר המאורעות במקום לחולל אותם. השורה התחתונה של הביקורות האלה היא, שאובמה מציג את ארה"ב ככלי ריק, כנמר של נייר , ויהיו לכך השלכות מרחיקות לכת בזירות אחרות. בראיון בתכנית Sixty Minutes, ברשת CBS, שישודר היום (א'), מגיב אובמה בתימהון על הביקורות האלה. פוטין חזק? הוא שואל. להיפך. פעילותו בסוריה היא סימן של חולשה.

לדברי אובמה, רוסיה נאלצת לחזק את משטרו הרעוע של אסד, בעל הברית היחיד של מוסקבה באזור, והדבר עולה לה ביוקר. הנה קטע הראיון שעוסק בסוגיה זו.

שאלה: לפני שנה אמרת, שארה"ב היא המעצמה המובילה, שהיא מדינה שאי אפשר בלעדיה. אבל נראה שפוטין קורא תיגר על המנהיגות האמריקאית.

אובמה: "כיצד הוא עושה זאת? בוא נחשוב על זה רגע".

שאלה: הוא שולח גייסות לסוריה. יש לו חיילים על הקרקע שם. חוץ מזה, הרוסים מנהלים מבצעים צבאיים במזה"ת בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השניה... ומפציצים את אלה שאנו תומכים בהם.

אובמה: "זה נקרא להוביל? תן לי לשאול אותך שאלה. כאשר נכנסתי לתפקיד, אוקראינה נשלטה ע"י שליט מושחת שהיה בובה של פוטין. (אובמה לא המשיך לדבר אוקראינה, אך כוונתו היתה ששהשלט הפרו-רוסי הונס מהמדינה ועכשיו מושלת שם ממשלה אנטי-רוסית. הוא לא הזכיר את הפלישה הרוסית לחצי האי קרים. ר.ד.). סוריה היתה בעלת בריתה היחידה של רוסיה באזור. כיום, במקום שרוסיה תוכל לסמוך על משטר אסד כדי להוסיף ולהחזיק בבסיס הרוסי (בלטקיה), שנמצא בחזקתה כבר זמן רב, פוטין נאלץ להישען על חייליו שלו, על צבאו שלו, רק כדי להיאחז, בקושי, בבעל הברית היחידי שלו".

שאלה: אבל פוטין קורא תיגר על המנהיגות שלך, אדוני הנשיא! הוא קורא עליך תיגר!

אובמה: "אני מוכרח לומר לך משהו. אם אתה חושב שכאשר אתה מדרדר את הכלכלה שלך אלי תהום ושולח את החיילים שלך כדי לאשש את בעל בריתך היחידי - אם אתה חושב שזו מנהיגות, אז יש לנו הגדרות שונות לחלוטין של המונח 'מנהיגות'".