כאשר בוחנים את השפעת גל הטרור על התיירות, יש לבחון כמה רבדים: ראשית, את המצב בירושלים לעומת מקומות אחרים בארץ; ושנית, את תיירות הפנים לעומת התיירות מחו"ל.

לכאורה, מתבקש היה להניח שהתיירים יברחו, אלא שמסתבר שתלוי אילו תיירים. מלונאים ירושלמים טוענים כי המצב דווקא לא מבריח את הצליינים האירופאים, האמריקאים והאפריקנים הרבים המציפים את ירושלים בעונה זו של השנה, אלא דווקא את הצברים. לטענתם, בעוד תיירות הפנים רושמת ביטולים - בתיירות הנכנסת העסקים כרגיל.

בתל-אביב, מסתבר, לא חלה פגיעה כלל. "תל-אביב מלאה", אומר רפי בארי מרשת מלונות דן. לדבריו, "תל-אביב נהנית בימים אלה מתפוסת שיא הודות לתערוכות ולכנסים השונים המתקיימים בעיר".

גם שי אסיה, המשנה למנכ"ל רשת מלונות קראון פלזה, טוען כי קשה למצוא השבוע חדרים פנויים בעיר ללא הפסקה. "תל-אביב חזקה כמו תמיד בעונה זו של השנה".

ראובן אלקס, מנכ"ל רשת מלונות פתאל, טוען אף הוא כי להסלמה במצב הביטחוני אין לפי שעה השפעה על כמות התיירים הפוקדים את תל-אביב ואת יתר מוקדי התיירות ברחבי הארץ. "נכון לעכשיו אנחנו לא רואים משהו חריג בכל הארץ, למעט ביטולים נקודתיים פה ושם. התקווה היא שהמצב יירגע, כי אם הוא יחריף, תהיה השפעה. לצערי, הפאניקה בתקשורת לא תורמת להרגעת המצב".

לצד תיירות הכנסים, בסוף השבוע הקרוב צפויה להגיע ארצה גם משלחת של 6 מובילי דעת קהל ברשתות החברתיות מעולם האופנה לסיור בישראל. עמותת VIBE ISRAEL, הפועלת לשיפור תדמית מדינת ישראל בעולם, יזמה את הבאתם.

"לאור הסיקור השלילי של ישראל בעולם, יש חשיבות להדגשת חוזקה של המדינה", אמרה מנכ"לית העמותה, ג'ואנה לנדאו. עוד לדבריה, לכל אחד מחברי המשלחת המגיעים מניו-יורק, רומניה, פריז וסן פרנסיסקו יש מיליוני עוקבים במדיה החברתית.

"לא נרשמו אצלנו ביטולים של תיירים עקב המצב הביטחוני. דווקא הישראלים כן ביטלו", אומר המלונאי אלפרד אקירוב, המחזיק בירושלים במלונות היוקרה מצודת דוד וממילא מקבוצת אלרוב.

לדבריו, התפוסה בשני בתי-המלון עומדת כעת על כ-55% - כ-20% פחות מימים כתיקונם. לטענתו, הירידה לא קשורה לגל הטרור. "כבר שנה שיש פחות תיירים בירושלים, מאז גל המהומות הקודם שפרץ בעיר. בשנה האחרונות המלונות מרוויחים 60% פחות ממה שהרוויחו בעבר, אבל לשמחתי העסק עדיין עובד. אין מה לעשות, זה חלק מהחיים פה, וצריך לדעת איך להסתדר", הוא אומר. "מי שבונה בתי-מלון בארץ יודע שיש עליות וירידות. אנחנו חיים עם זה, אבל בגלל זה עושים פיתוח של מלונות חדשים בחו"ל ולא בארץ".

אקירוב טוען כי אין לו כוונה לחסל את עסקי המלונאות שלו בבירה, כי "אין לנו מדינה אחרת". מצד שני, כאמור, "אין לי כוונה לפתח פה את עסקי המלונאות, גם בגלל שהארץ לא אוהבת אנשי עסקים. אם האווירה תשתנה, וירצו כאן אנשי עסקים, אהיה הראשון שישקיע פה. בינתיים אנשי עסקים הם אויבי העם, ואני לא רוצה להיות אחד כזה".

"קיווינו שדווקא הישראלים יצביעו ברגליים ויעלו לירושלים - אבל לא. מאוד מפתיע אותנו לראות את כמות הביטולים של הישראלים בהשוואה לכמות הביטולים הזניחה של הזרים. כנראה שכותרות העיתונים משפיעות עלינו יותר", אומר מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים, אריה זומר.

"מזל שבעונה זו של השנה העיר מתבססת בעיקר על תיירות נכנסת. ציפינו מהישראלים ליותר סולידריות", אומר מלונאי המעדיף להישאר בעילום-שם.

"המלונות חיים יפה החודש מהחו"לינקים, אבל ברור לנו שבשלב הבא, בעיקר בחודש דצמבר, נצטרך לעבוד כדי להוציא את הישראלים כדי לתחזק את תשתיות התיירות במדינה", אומר אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות.

לדברי הלוי, התיירים כמעט ולא ביטלו הגעתם הודות לסיקור המועט של האירועים כאן בכלי התקשורת הזרים: "לשמחתנו, האירועים הם לא אירועים דרמטיים כמו למשל הפיגוע רב-הנפגעים בטורקיה".

"באופן פרדוקסלי, דווקא הישראלים הם אלה שמבטלים ולא התיירים", אומר יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת. "כרגע לא ידוע על קבוצות תיירים בארץ ובירושלים המבקשות לעזוב את הארץ בשל המצב הביטחוני. לגבי קבוצות שעתידות להגיע - נרשמו ביטולים בודדים, למרות שתיירים רשאים לבטל עד הרגע האחרון ללא דמי ביטול. לעומת זאת, בתיירות הבודדים מסתמנת האטה בהזמנות לעונת החורף. ימים יגידו אם אנחנו נכנסים למשבר או לחדר התאוששות".

"אנחנו באובר-בוקינג", טוען שי אסיה, המשנה למנכ"ל רשת קראון פלזה, המתפעלת בבירה מלון בן 400 חדרים. אסיה זוקף את התפוסה הגבוהה לרצף של כנסים בינלאומיים המתקיימים בעיר, דוגמת כנס החלל שנפתח הבוקר, אשר אליו הגיעו 1,800 אורחים מחו"ל. גם הוא טוען כי הביטולים הם בעיקר של ישראלים.

רפי בארי - סמנכ"ל השיווק של רשת מלונות דן, המפעילה בירושלים 4 בתי-מלון: קינג דיוויד ההיסטורי הנחשב ליוקרתי ורווחי ביותר של הרשת, דן ירושלים, דן פנורמה ודן בוטיק - אומר: "בימים כתיקונם התפוסה שלנו הייתה צריכה להיות היום 85% בממוצע, אבל זה לא המצב".

בישיבה שקיים שלשום (א') מנכ"ל משרד התיירות בנושא זה, טען גם יו"ר אגודת מורי הדרך, בני כפיר, כי מורי הדרך לא קיבלו ביטולים של תיירים בחודש הקרוב. לדבריו, בסוף השבוע האחרון יצאו לירושלים ולמצדה כ-60 אוטובוסים עם תיירים שהגיעו באניות נופש ועגנו בישראל, ובשבוע הבא צפויות לעגון אניות נופש נוספות עם תיירים שיטיילו בירושלים וברחבי הארץ.

שמחה אלפסי, סמנכ"לית תיירות הפנים באיסתא, מוסיפה: "הישראלים לא מזמינים כרגע חופשה בירושלים".

מה קרה למחירים?

"אין לנו כוונה להוריד מחירים כדי למשוך ישראלים", אומר אקירוב. ואכן, בדיקת המחירים במספר בתי-מלון מיד אחרי סוכות והיום מגלה כי המחיר במלונות ממילא ובמצודת דוד נותר 1,790 שקל ללילה.

גם במלונות דן טוענים כי אין כוונה להוזיל מחירים על רקע המצב, אולם אלה מתעדכנים בהתאם לביקוש-היצע. "אם הביקוש נמוך יותר, המחירים מתאימים את עצמם. המחירים ירדו באחוזים בודדים", אומר בארי.

כך למשל, הוא אומר, לילה במלון המלך דוד ירד מ-2,000 שקל ל-1,800 שקל.

מחירי לינה