גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פוליסת חיסכון, קרן נאמנות או קופת גמל להשקעה – מה עדיף?

שלושה מכשירי חיסכון שונים וגם דומים ● מה מציע כל אחד? ● מה היתרונות ומה החסרונות של כל אחד? ● ואיך בוחרים? ● למדריך קופת גמל להשקעה

חיסכון, ביטוח, כסף / צילום: thinkstock
חיסכון, ביטוח, כסף / צילום: thinkstock

למי שמעוניין בחיסכון לטווח קצר ובינוני עומדות כמה אפשרויות. אחת מהן היא מכשיר של חברות הביטוח שמהווה אלטרנטיבה לקרנות הנאמנות ונקרא פוליסות חיסכון, או פוליסות השקעה.
מדובר במכשיר שמפוקח על ידי רשות שוק ההון החיסכון והביטוח שבמשרד האוצר, להבדיל מקרנות הנאמנות שמפוקחות על ידי רשות ניירות ערך.
לכל אחד משני המכשירים יש יתרונות וחסרונות וחשוב להכירם על מנת לבחור את המכשיר המתאים ביותר לכל משקיע.

פוליסות חיסכון - היתרון המרכזי

היתרון המרכזי של פוליסות החיסכון/השקעה על פני קרנות הנאמנות הוא הגמישות במעבר בין מסלולים מבלי שהדבר ייחשב מימוש לצורכי מס. כלומר, בפוליסות האלו אפשר לעבור ממסלול מנייתי לסולידי ובחזרה למנייתי, והדבר לא ייחשב כמכירה, כל שלא תהיה דרישה לתשלום מס על הרווח.

לעומת זאת בקרנות, במקרה של מעבר מקרן סולידית לקרן מנייתית למשל, מדובר על מכירה, ובהתאם מחושב מס על הרווח. כלומר, היתרון בהשקעה בפוליסות החיסכון/השקעה מתבטא בדחיית המס עד המימוש הסופי.

יתרון נוסף לפוליסות החיסכון/השקעה על פני קרנות הנאמנות הוא שבפוליסות ניתן לייצר קצבה חודשית - סכום חודשי שמופרש למשקיע (סוג של "משכורת"), בעוד בקרנות הנאמנות לא ניתן לעשות זאת, אלא אם מדובר בקרנות נאמנות מחלקות, כלומר שמחלקות דיבידנדים באופן שוטף.

כמו כן, בפוליסות החיסכון/השקעה המשקיעים יודעים בדיוק במה הם משקיעים ואין שינויים, אלא אם הם מחליטים לשנות. לעומת זאת, בקרנות הנאמנות קורה לפעמים שאתם רוכשים קרן מסוימת ומתעוררים לקרן אחרת מכיוון שהיא שינתה מדיניות השקעה, אם כי רשות ניירות ערך מנסה להגביל את שינויי המדיניות בקרנות.

חיסרון בולט - אי אפשר לקזז הפסדי הון

אלא שמול היתרונות האלה של פוליסות החיסכון/השקעה קיים חיסרון בולט, הנוגע לרווחים והפסדים מניירות ערך. בעוד בקרנות הנאמנות ניתן לקזז רווחים מקרן אחת עם הפסדים מקרן שנייה, בפוליסות החיסכון/השקעה המשקיע לא יכול להשתמש ברווחים לצורך קיזוז הפסדי הון. כלומר, אם הרווחתם בפוליסת החיסכון/ההשקעה, לא תוכלו לקזז את הרווחים האלה מול הפסדים אחרים מניירות ערך.

מה לגבי דמי הניהול? ובכן, דמי הניהול בפוליסות החיסכון/השקעה לא נמוכים ויכולים להגיע גם עד 2% בשנה, בעוד שבקרנות דמי הניהול נעים מאפס ועד 3%, והממוצע סביב כ-1%, תלוי כמובן באפיק ההשקעה. על כל פנים, דמי הניהול בפוליסות החיסכון הם נושא שנתון למשא ומתן. זה לא קבוע כמו בקרנות הנאמנות, אפשר להתמקח, וככל שהיקף ההשקעה גדול יותר, הכוח מול חברת הביטוח גדול יותר.

חסרונות נוספים של פוליסות החיסכון/השקעה לעומת קרנות הנאמנות הם סרבול וחוסר שקיפות. להבדיל מהשקעה בקרן שהיא הליך פשוט - מתן הוראה ליועץ ההשקעות או פעולה אינטרנטית בלחיצת כפתור פשוטה, בפוליסות החיסכון/ההשקעה מדובר למעשה בהסכם עם חברת הביטוח. כלומר, צריך למלא טפסים, חתימות ולהעביר כספים לחשבון המיוחד.

מעבר לכך, בקרנות הנאמנות הכול שקוף ובזמן אמת - אפשר לראות את השער מדי יום, בעוד בפוליסות החיסכון/השקעה אין נגישות טובה ומיידית לשערים ואי אפשר לראות אותם בקלות. ברוב פוליסות החיסכון מתפרסם מידע חודשי בדיעבד על ההחזקות הגדולות של הפוליסה.

כמה מפקידים?

בשני האפיקים - הן בקרנות הנאמנות והן בפוליסות החיסכון/השקעה - אין מינימום הפקדה וניתן להשקיע כל סכום. הכספים יכולים להיות מועברים לחיסכון בהוראת קבע שוטפת/חודשית או בהפקדה חד פעמית גדולה. המשקיעים בשני סוגי החסכונות האלו יכולים להנזיל את הכסף מהר יחסית, אפילו בתוך כמה ימים. כמו כן, המשקיעים יכולים גם למשוך את הכספים במהירות יחסית וללא קנס.

קופת גמל להשקעה - יתרונות וחסרונות

לצד שני המכשירים האלה, נכנס ב-2016 לשוק מכשיר חדש שמהווה מאז תחרות חזקה להם - קופת גמל להשקעה. בניגוד לקופות הגמל הקלאסיות של פעם, שהיו מיועדות רק לטווח ארוך, כאן מדובר במכשיר שאפשר לחסוך בו עד הפרישה, אבל אפשר גם להנזיל אותו בכל רגע.

אז מהם היתרונות והחסרונות של קופת גמל להשקעה?

מעבר לנזילות, יתרון מרכזי הוא הגמישות, כלומר היכולת לעבור בין אפיקי השקעה - ממנייתי לכללי, ממנייתי לסולידי וההיפך - הכול פתוח. אפשר להחליף מסלולים בתוך החברה עצמה ואפשר גם לעבור בין חברות שונות.

יתרון חשוב נוסף שקשור ביתרון הגמישות הוא יתרון המיסוי - האפשרות לעבור בין מסלולים שונים בקופה ובין קופות שונות מבלי שזה ייחשב כמימוש, כך שלא משולם מס על הרווח. בעת משיכת הכספים, החוסכים כן ישלמו מס רווח הון - מס על רווחי ההשקעות, אלא אם הם חוסכים לפנסיה, ואז המשיכה דרך הקיצבה תהיה פטורה ממס.

זאת בניגוד לפוליסות חיסכון/השקעה שבהן אפשר להחליף מסלולים בתוך אותה חברת ביטוח, אבל לא ניתן לנייד את הכספים בין החברות השונות, וכל מעבר כזה יהיה כרוך בדרישה לתשלום מס רווחי הון בטרם הפקדת הכספים.

יתרון נוסף של קופות הגמל להשקעה הוא דמי הניהול שהם נמוכים יחסית ונעים לרוב סביב 0.7% מהצבירה וללא דמי ניהול על ההפקדות. ניתן כמובן תמיד להתמקח על דמי הניהול ואז להפחיתם עוד.

זאת לעומת פוליסות החיסכון/השקעה שדמי הניהול בהן עשויים כאמור להגיע עד 2% בשנה.

יתרון נוסף הוא האפשרות לקבל מולן הלוואה, מבלי להידרש "לשבור" את קופת הגמל ולוותר על הטבות המיסוי.

ואחרי היתרונות, חיסרון בולט בקופת הגמל להשקעה הוא שההפקדה בה מוגבלת בתקרה שנתית, אשר נכון ל-2021 עומדת על 70,913 שקל. זאת בעוד שבפוליסות החיסכון/השקעה אין כאמור כל הגבלה על היקף ההפקדות, וכל אחד עם כל סכום יכול לפתוח פוליסת חיסכון/השקעה.

למדריכים נוספים באתר הון:

איך משקיעים בגיל 50 פלוס? בעזרת תיקון 190

קרנות השתלמות - יתרונות וחסרונות

* המדריך נכתב על-ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; ואינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.

עוד כתבות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"