מיזוג בהיקף כ-104 מיליארד ד' בין שתי ענקיות בירה עולמיות

אנהויזר בוש, יצרנית בירות באדוויזר, קורונה וסטלה ארטואה, תרכוש את סאב-מילר, יצרנית בירות פילזנר ופרוני, ב-68 דולר למניה, פרמיה של 50% על מניית SAB ■ מדובר בעסקת המיזוג השלישית בגודלה אי-פעם

יצרנית הבירה Anheuser–Busch / צילום: בלומברג
יצרנית הבירה Anheuser–Busch / צילום: בלומברג

שתי יצרניות הבירה הגדולות בעולם הגיעו להסכם על עסקת מיזוג שתהיה אחת הגדולות בהיסטוריה. חברת SABMiller הודיעה היום (ג') כי הגיעה ל"הסכם עקרוני" על קבלת הצעת רכש לא רשמית של אנהויזר-בוש אינבב, יצרנית הבירה המובילה בעולם במונחי מכירות, בסך 68 דולר למניה.

המחיר הזה משקף פרמיה של 50% למניית SAB ב-14 בספטמבר, יום לפני פרסום ההשערות הראשונות על מיזוג אפשרי. במחיר זה שווייה של SABMiller הוא כ-105 מיליארד דולר.

שתי החברות הודיעו גם כי הן דחו את תאריך היעד לחתימה על הסכם מיזוג פורמלי ממחר (ד') ל-28 באוקטובר. ההצעה של אינבב כוללת גם תשלום חלקי במניות שנועד לשכנע את בעלי מניות הרוב ב-SAB לקבל את העסקה.

אם תתממש, העסקה תהיה עסקת המיזוג השלישית בגודלה בהיסטוריה, לפי נתוני חברת המחקר דיאלוג'יק, במקומה של השתלטות AOL על טיים וורנר בשנת 2000. היא תהיה גם העסקה הגדולה ביותר בהיסטוריה של בורסת לונדון, ועסקת שיא בתעשיית המשקאות - ובקלות גם עסקת המיזוג הגדולה של 2015.

במקרה של אי-מימוש העסקה בגלל התנגדות רגולטורית או התנגדות של בעלי מניות אינבב (InBev), תצטרך חברה זו לשלם ל-SAB פיצוי של 4.7 מיליארד דולר. אינבב הודיעה כי היא תממן את תשלום המזומנים של העסקה ממקורותיה הפנימיים ומהנפקת אג"ח חדשות.

למרות ש-AB InBev ו-SAB הן שתי יצרניות הבירה המובילות בעולם, כמה אנליסטים חושבים שלא יהיו קשיים רגולטוריים באישור המיזוג בגלל החלוקה הגיאוגרפית הברורה של הפעילות ביניהן. SAB חזקה במיוחד באפריקה, שוק הבירה מהיר הצמיחה ביותר בעולם.

ההצעה המשופרת של אינבב הבלגית היא החמישית שהיא הגישה ל-SAB בשבועות האחרונים, והיא באה אחרי שאינבב הודיעה אתמול כי היא מוכנה להציע לבעלי מניות SAB 43.50 ליש"ט במזומן ובחלופה של מניות בשווי 38.88 ליש"ט, במחיר כולל של 67.4 מיליארד ליש"ט (96 מיליארד דולר). SAB דחתה את ההצעות הקודמות בנימוק שהן נמוכות משווייה האמיתי.

שני בעלי העניין העיקריים של SAB, אלטריה ומשפחת סנטו דומינגו, שמחזיקים יחד ב-41% ממניות החברה שהמטה שלה שוכן בלונדון, אימצו עמדות שונות לגבי המיזוג. בעוד שאלטריה, יצרנית סיגריות מרלבורו שמחזיקה 27% מ-SAB, הביעה בשבוע שעבר תמיכה בעסקה, משפחת סנטו דומינגו הצטרפה לחברי מועצת המנהלים שהתנגדו להצעת אינבב. ההצעה של אינבב מהיום זכתה לתמיכה גורפת של מועצת המנהלים, מה שאומר שמשפחה זו שינתה את עמדתה.

מיזוג שתי החברות יאחד מותגי בירה ידועים כמו באדווייזר, קורונה וסטלה ארטואה עם פילזנר, אוראקל, גרולש ופרוני. החברה המאוחדת תקבל נוכחות חזקה בארה"ב, סין, אירופה, אפריקה ואמריקה הלטינית. ביחד, שתי החברות מוכרות מעל 30% מהבירה הנמכרת בעולם.

האתגר הבא של AB InBev היא לקבל אישור רגולטורי לעסקה, הליך שצפוי להימשך אפילו שנה ברחבי העולם, לפי כמה מומחי הגבלים עסקיים. המכשול הפיקוח הגדול ביותר צפוי להיות בשוק האמריקאי הקריטי, שבו יש לאינבב כבר נתח של בערך 45%, ו-SAB מחזיקה בעוד 25% באמצעות המיזם המשותף MillerCoors עם חברת מולסון קורס ברואינג האמריקאית. אינבב נאלצה לשנות במידה דרמטית את המיזוג שלה עם ענקית הבירה המקסיקאית גרופו מודלו ב-2013 בלחץ משרד המשפטים האמריקאי, שאיים להגיש תביעה לחסימת העסקה.

כאב ראש פיקוחי נוסף בפוטנציה הוא סין, שבה היה לאינבב נתח שוק של 14% בשנה שעברה, לפי נתוני יורומוניטור. הרשויות בסין עשויות לדרוש מהחברה המאוחדת לצאת מהמיזם המשותף של SAB עם צ'יינה ריסורס אנטרפרייז, ששולט ב-23% משוק הבירה הסיני ומייצר את מותג סנואו המוביל. דרישות דומות ייתכנו גם בחלק מאמריקה הלטינית.

שמועות על עסקה בין SABMiller ל- AB InBevמרחפות בשוק כבר שנים, ועסקה כזו תוארה על-ידי אנליסטים כמיזוג האחרון שנשאר בתעשיית הבירה. חברת המחקר יורומוניטור מעריכה כי נתח השוק העולמי של החברה המאוחדת יסתכם ב-29% אחרי היציאה מכמה עסקים. היצרנית השנייה בגודלה בעולם תהיה הייניקן ההולנדית, עם נתח של 9%.