עסקת דל ו-EMC: למי זה טוב?

אם לשפוט מניסיון העבר, מגה-עסקאות טכנולוגיות לא תמיד מספקות את הסחורה

מייקל דל / צלם: רויטרס
מייקל דל / צלם: רויטרס

עסקת הטכנולוגיה הגדולה בכל הזמנים יצאה אתמול לדרך. חברת דל קונה את EMC ב-67 מיליארד דולר בעסקה שמערבת גם אחזקות ב-VMWare. החברה החדשה שתיווצר בעקבות המגה-רכישה תכסה למעשה את כל תחומי המיחשוב הארגוני המודרני, בין חומרה לתוכנה, בין שירותי ענן לבין שירותי אינטגרציה וכל מה שביניהם. בעלי המניות אמורים ליהנות מהסינרגיה של החברות המשולבות תוך קיצוץ בעלויות חופפות, והלקוחות ייהנו מחברת ענק גלובלית שמוכרת להם הכל - תחנה אחת לפתרון כל צרכי המחשוב באשר הם. נשמע טוב, לא? לא בהכרח.

אם לשפוט מניסיון העבר, מגה-עסקאות טכנולוגיות לא תמיד מספקות את הסחורה. להיפך. הדוגמה הבולטת היא עסקת הענק (הגדולה בכל הזמנים בתחום הטכנולוגיה נכון ליום בו נחתמה), שבה רכשה HP את Compaq ב-2001 בסכום של 25 מיליארד דולר. העסקה הזו עוררה גלי השתאות והערצה ורבים הצדיעו אז לאומץ הלב של המנכ"לית החזקה של HP, קרלי פיורינה, היום מתמודדת בולטת במרוץ להיות מועמדת לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הרפובליקנית. ואולם, העסקה הזו, בפרספקטיבה היסטורית, נכשלה כמעט בכל מבחן. היא לא העניקה ל-HP את כתר המלכות בעולם המחשוב האישי, היא לא מנעה פיטורי עשרות אלפי עובדים ומשברים פיננסיים קשים שעברו על החברה. ואולי המבחן החשוב היותר: HP הפסיקה להיות חברה חדשנית העומדת בחזית הטכנולוגיה העולמית ופינתה את מקומה לחדשניות אחרות בכל תחומי פעילותה.

קרלי פיורינה זוכה היום לביקורות קשות ביותר על תקופת ניהולה ב-HP וזוהי אחת השאלות הקשות עמה עליה להתמודד כמעט בכל ראיון ובכל עימות במרוץ שלה לנשיאות.

וזה גם החשש הגדול לגבי חברת הענק הממוזגתDell-EMC-VMWare . בעוד ש-EMC ו-VMWare, שתיהן חברות חדשניות ביותר שהצליחו לשמור על רוח החדשנות והיזמות, גם כשכבר צמחו להיות חברות גדולות בתחומן, קשה לראות כיצד תישמר הרוח הזו בחברת ענק בינלאומית בעלת תהליכים עסקייים מסורבלים ופוליטיקה ארגונית מורכבת. בניגוד לאפל, מיקרוסופט, פייסבוק או גוגל, זו תהיה חברה לא אחידה, בעלת מספר ראשים ואתגרי אינטגרציה אדירים בשנים הקרובות. אם לקחת דוגמה מענקית אחרת, הרי שגוגל שינתה לאחרונה את המבנה שלה כדי לטפל בבעיית הסירבול והתהליכים המורכבים וכדי לשמר את האופי החדשני יזמי שלה. בדיוק הפוך ממה שנראה בשנים הקרובות מחברת דל הענקית.

כמה מילים לגבי מייקל דל, היזם בן ה-50, שהקים את דל כשהיה סטודנט בן 19, ניהל אותה ביד רמה, הנפיק אותה והפך אותה לאחת מחברות המחשבים הגדולות בעולם. ב-2004 הוא פרש מניהול פעיל של החברה (והמשיך לתפקד כיו"ר החברה) אך נענה לבקשת הדירקטוריון וחזר לתפקיד המנכ"ל ב-2007. הוא יזם את עסקת הענק הנוכחית וככל הנראה ימשיך לנהל את החברה הממוזגת. זהו צעד אמיץ ועתיר בחזון, שגם הופך אותו לאחד היזמים הבולטים בהיסטוריית ההיי-טק בכל הזמנים, שמנהל את החברה שהוא עצמו הקים כבר למעלה מ-30 שנה והצליח להמציא אותה מחדש מספר פעמים והפך אותה לחברת טכנולוגיה ענקית ומשמעותית בכל קנה מידה. דל הוא גם מיליארדר בזכות ההצלחה הזו, ולא פחות חשוב מכך פילנטרופ שתרם כבר מאות מיליוני דולרים למטרות צדקה שונות, חלקן אפילו בישראל.

עסקת הענק בין דל לבין EMC מעלה גם תהיות לגבי השלכותיה על פעילותה הענפה של EMC בישראל. ענף ההיי-טק הישראלי נהנה כבר שנים מנוכחות מרשימה של EMC בארץ. החברה פתחה בישראל מרכז מצויינות - אחד מ-8 שהיא מחזיקה בעולם. המרכז מקיים בארץ פעילות מו"פ נרחבת בתחומי האיחסון, סייבר, מחשוב ענן, 'ביג דאטה' ועוד. EMC רכשה בישראל מספר חברות והיא גם מחלוצות מרכז ההיי-טק המתפתח בבירת הנגב באר שבע. החברה מעסיקה בישראל כמה וכמה מטובי המומחים בישראל בתחומים הנ"ל במשרות בכירות, ובאופן כללי ניתן לומר שהיא אחת מהחברות הבינלאומיות היותר משפיעות על ההיי-טק הישראלי, במובן החיובי של המילה.

האם תהיה לרכישת הענק השפעה על הפעילות המקומית? בטווח הקצר, סביר להניח שלא. להיפך - הפעילות הישראלית של EMC עשויה אפילו לקבל דחיפה ועידוד מהחברה הממוזגת, שהופכת להיות אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם.

ואולם, בהסתכלות לטווח הארוך, אי אפשר להתעלם מסמני השאלה. אם המיזוג הזה יילך בדרכו של המיזוג הענק בין HP לבין Compaq, תהיה לכך גם השפעה ישירה על הפעילות בארץ, המבוססת על חדשנות פורצת דרך ועל עובדים מוכשרים שאוהבים לעבוד בסביבה מעניינת ומאתגרת. אבל מי יודע, אולי דווקא האופי והמרץ של המנהלים המקומיים של EMC ישפיעו באופן חיובי על החברה המתמזגת ויעלו את סיכויי הצלחת העסקה הזו?

במחשבה שנייה, בהכירי באופן אישי חלק מהנפשות הפועלות, אם מישהו יכול לתרום באופן משמעותי להצלחת החזון המשותף הרי אלה הם האנשים של EMC באומת הסטארט-אפ. לתשומת ליבו של היזם הנצחי, מייקל דל.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל