חוק החופשות אושר בקריאה טרומית: תוספת של 2 ימי חופשה

ח"כ רחל עזריה: "אישור החוק במליאה הוא צעד משמעותי ראשון להתאמת שוק התעסוקה של היום לרוח החוק שנחקק ב-1951 ולא עודכן מאז" ■ "החוק הזה הוא חוק של הציבור ולציבור אין לובי. למתנגדי החוק יש לובי חזק והם מפעילים לחצים גדולים לפגוע בו"

ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ
ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ

חוק החופשות אושר בקריאה טרומית פה אחד במליאת הכנסת ויעבור להכנה לקריאה ראשונה בוועדת העבודה. על פי הצעת החוק יגדל מספר ימי החופשה לשכירים מ-10 ימים ל-12 ימים. זה התיקון הראשון להגדלת ימי החופשה שאושר מאז נחקק "חוק חופשה שנתית" בשנת 1951. חוק חופשה שנתית קובע שלעובד שבועיים חופש בשנה עד לשנה החמישית במקום העבודה. לאחר השנה החמישית עולה מספר ימי החופשה באופן הדרגתי עד שמגיע ל-28 ימים לאחר 14 שנה.

"אישור החוק במליאה הוא צעד משמעותי ראשון להתאמת שוק התעסוקה של היום לרוח החוק שנחקק ב-1951 ולא עודכן מאז," אמרה ח"כ רחל עזריה (כולנו) בעקבות אישור החוק, "כלכלנים רואים קשר ישיר בין רווחת העובד לבין הפריון, לכן הגדלת ימי החופשה תיטיב עם המשק כולו. החוק הזה הוא חוק של הציבור ולציבור אין לובי. למתנגדי החוק יש לובי חזק והם מפעילים לחצים גדולים לפגוע בו. כל עוד התמיכה הציבורית תהיה גדולה נוכל לעמוד מולם". 

אתמול (ג') נערך בכנסת כנס בנושא 'חוק החופשות ויצירת איזון בין ימי חופשה של הורים וילדים'. נושא מרכזי שעומד מאחורי יוזמת החוק הוא טיפול בפער בין ימי חופשה של הורים וילדים, שעומד על 66 ימים, בין הגבוהים ב-OECD. בניגוד לתפיסה המקובלת, חלק גדול מהפער נובע ממיעוט ימי חופשה להורים ולא רק בגלל כמות ימי החופשה במערכת החינוך.

את הכנס פתחה יוזמת החוק ח"כ רחל עזריה שפרסה את הרקע לחוק והאתגרים לקראת שלבי החקיקה הבאים: "החוק הזה הוא חוק של הציבור ולציבור אין לובי. למתנגדי החוק יש לובי חזק והם מפעילים לחצים גדולים לפגוע בו. כל עוד התמיכה הציבורית תהיה גדולה נוכל לעמוד מולם."

ח"כ מירב מיכאלי (המחנה הציוני), החתומה על החוק, אמרה ש"חוקי העבודה שלנו מפגרים ולא מעודכנים. בשיח הציבורי והתקשורתי עלינו, כצרכניות וצרכנים שכחו לומר שאנחנו גם עובדות ועובדים. אחת הבעיות המשמעותיות בישראל זה האיזון בין העבודה לחיים, ואני מברכת על החוק הזה שעוזר לטפל בבעיה". 

ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) מאמינה שהפתרון נמצא בהוספת ימי חופשה לעובדים, ולא בקיצור חופשות הילדים: "אני נגד לקצר חופשות ילדים כי זה נדבך מאוד חשוב בחווית הילדות. הסיפור הוא לא קיצור החופשים אלא התאמת חופשות הילדים לאלה של ההורים והגדלת ימי החופשה שלהם. זה הכיוון הנכון ולכן אני תומכת בחוק". 

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "המציאות שבה הורינו התחילו במקום עבודה ואחרי 40 שנה יצאו ממנו עם ימי חופשה רבים ופנסיה מאורגנת נגמרו, זו לא המציאות כיום. העמדה שלך בשלב הנוכחי נכון כי חשוב שהחוק הזה ייושם בפועל מעכשיו ולא שנדבר על ציפורים על העצים למרות שאז יהיו הרבה ציפורים. ברגע שנתן לאנשים משהו בצורת שני ימי חופש יהיה קשה מאוד לקחת מהם את זה".  

יערה ישורון, 'יו"ר הורים עובדים לשינוי' ציינה ש"זה פעם ראשונה מזה 64 שנה שנוגעים בחוק הזה ולכן זה דרמטי. כל שוק התעסוקה ומערכת החינוך חייבים לדבר אחד עם השני. היכולת של הורים לעבוד זה אם יש מסגרת להורים. יש כוח משמעותי וחשוב למאבק ציבורי ואנחנו קוראים לעבוד כולם יחד ובשיתוף פעולה לשתף פעולה".

 

גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "אני מסתכל על הסביבה הקרובה שלי ורואה כמה קשה. נושא החופשות ושעות העבודה סופר קריטי בעולם העבודה שלנו שנהיה עולם של עבדות. בהתאחדות הסטודנטים החלטנו לעלות את ימי החופשה ל-25 העובדים בגלל החוק שלך. זה חוק חשוב ואנחנו תומכים בו. יש מספיק גורמים שיש להם אינטרס שלא יעבור ואנחנו כעובדים צעירים איתך. 

 

ד"ר עמי וטורי, מומחה לדיני עבודה, 'כוח לעובדים': "אחד הדברים הכי קשים במו"מ של ארגוני עובדים עם מעסיקים זה נושא ימי החופשה. עצם השינוי בתחום הזה יהיה התפתחות רצינית. אפילו במדינות קפיטליסטיות כמו בריטניה מעודדים חופשה כיוון שאנחנו לא רק צרכנים אלא גם עובדים ואם עובדים יותר מדי אז נשחקים."