"נראה רכבים שנוהגים לבד תוך 5-10 שנים. העתיד אוטונומי"

מנחה הפאנל "רכבים מחוברים ופריצת הדרך בעולם התחבורה", בריאן ג'ונסון מברקליס: "זה יביא לירידה של עשרות אחוזים ברכבים פרטיים" ■ אורן שובל מהסטארט-אפ Via: "זה יהיה מהר ממה שאנחנו חושבים. אני חושב שמה שיהיה מאתגר זה השירות עצמו. בשירות כמו Via, שבו מישהו מסיע אותך"

כנס ג'רני / צילום: איל יצהר
כנס ג'רני / צילום: איל יצהר

כנס ה-JOURNEY ה-19, הכנס השנתי המרכזי בישראל המיועד לתעשיית ההיי-טק הישראלית, המשותף לפירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ולעיתון "גלובס", נפתח היום (ה') ותכנים נבחרים ממנו מועברים בשידור חי באתר "גלובס".

בכנס משתתפים מדי שנה כ-2,000 איש, ביניהם: בכירי התעשייה, סטארט-אפיסטים, חברות היי-טק בינלאומיות מובילות, קרנות הון-סיכון, משקיעים מהארץ ומחו"ל ורבים אחרים.

מנחה הפאנל "רכבים מחוברים ופריצת הדרך בעולם התחבורה", בריאן ג'ונסון מברקליס, הציג מספר נתונים על תעשיית הרכב ועל מכוניות אוטונומיות שבהם הרכב ינהג בעצמו ללא צורך בנהג. "זה יביא לירידה של עשרות אחוזים ברכבים פרטיים. כשיהיו מכוניות אוטונומיות, משפחות יוכלו להשתמש רק ברכב אחד במקום שניים או שניים במקום שלושה והרכב פשוט ישאיר את כל אחד מבני המשפחה במקום שהוא צריך וימשיך להסיע את האחרים". לדבריו, אפשרות אחרת היא מכונית אוטונומית משותפת - סוג של רובוט מונית".

אחת השאלות המרכזיות בפאנל על רכבים שמחוברים לאינטרנט ונוהגים בעצמם היא מתי נראה אותם סוף סוף על הכביש. אורן שובל מהסטארט-אפ Via סיפר כי "זה יהיה מהר ממה שאנחנו חושבים. אני חושב שמה שיהיה מאתגר זה השירות עצמו. בשירות כמו Via, שבו מישהו מסיע אותך. אם יש משאית זבל למשל שחוסמת את הכביש, אז אתה צריך מישהו שישנה את המסלול. אתה צריך לחשוב איך אתה משלב בין רובוט עם אטמוספירה קרה לעומת נהג אנושי".

גיל גולן מג'נרל מוטורס הוסיף כי "רכבים אוטונומיים זה שהרכב יכול להסיע את עצמו בכל מזג אוויר ללא נהג. אנחנו מאמינים שרכבים כאלה יגיעו ב-2020-2025. אני מאמין שיהיו כמה פיילוטים וניסויים עד 2018-2019, במקומות מוגדרים. זה לא עומד לקרות תוך לילה".

 

ד"ר גבי חיון מ-Mobileye אמר כי "אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה הבסיסית לעשות את זה אז תקרה בשנים הקרובות. כמו שגיל אמר אנחנו רואים שהרכבים המורכבים ביותר יגיעו לשוק ב-2020-2025".

אורון לביא מחברת Argus הוסיף כי ממה שאנחנו רואים מהיצרניות שאנחנו עובים איתם זה נראה כמו בערך עשור קדימה עד שנראה רכבים אוטונומיים על הכביש. יהיו הרבה ענייני סייבר שעדיין צריך לטפל בהם".

חיון ציין כי "העתיד יהיה אוטונומי לחלוטין. היכולת לאפשר את החזון הזה הוא להגדיל את הפיצ'רים האוטונומיים. זה ישנה את האדם שבאוטו - מנהג לאחראי או משגיח על הרכב".

ג'ונתן פוליצר מ-GE Ventures הוסיף כי "אנחנו חושבים בחברה על אינטרקאציות בין אנשים לרובוטים. השקענו בחברה בבוסטון שמאפשרת תקשורת בין אנשים לרובוטים".

לביא התייחס לנושא הסייבר בעולם הרכב. "זה היה ידוע כבר לפני כמה שנים אבל המכוניות הפכו ליותר ויותר חכמות, יותר מחוברות לאינטרנט ויותר אוטונומיות, אז הנושא נהיה יותר רלבנטי. אנחנו בארגוס מנסים לעזור לשחקניות בתעשיית הרכב להתמודד מול איומים והתקפות".

לדברי פוליצר, "זה מזכיר את מה שהיה במטוסים כשהבינו שאפשר להשתלט על מערכת הקשר בין מה שקורה בקוקפיט לבין מה שקורה במגדל הפיקוח. אנחנו עובדים על הנושא הזה מקרוב ויש לנו בג'נרל אלקטריק מעבדת סייבר בישראל שבודקת איך אפשר למנוע את זה וגם איך לתמוך בתעשיית הרכב".

שובל סיכם ואמר כי "יש הבדל בין לפרוץ למערכת המחוברת לאינטרנט ברכב לעומת הרכב עצמו. הנזק לרכב עצמו הרבה יותר חשוב לעומת המערכת עצמה".

לביא סיכם את הדיון בפסימיות משהו כשאמר כי "אף פעם לא נהיה בטוחים במאה אחוז מהתקפות סייבר ברכבים".