אובמה: לישראל זכות בסיסית להגן על אזרחיה מפני אלימות

אומר במסיבת עיתונאים: בטווח הארוך  רק פתרון של שתי מדינות יתן לשני הצדדים את מבוקשם ■ הדגיש: קרי לא אמר שההתנחלויות הן סיבה לאלימות, אלא שהאווירה בין שני הצדדים יוצרת אי הבנות; הוא לא אמר שההתנחלויות הן סיבה ישירה לאלימות

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב (ו'), במסיבת עיתונאים בבית הלבן, כי לישראל יש זכות בסיסית להגן על אזרחיה מפני התקפות ואלימות.

בתשובה על שאלה, חלק אובמה על הדיווחים שלפיהם קשר שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, את ההתנחלויות לפרץ האלימות הנוכחי. "קרי אמר שיש לשים קץ לאלימות, שלישראל יש זכות להגן על אזרחיה מפני אלימות, ששני הצדדים צריכים לעשות כל שביכולתם לשכך את האלימות ושיש לכבד את את האתרים הקדושים ולשמר את הסטטו-קוו שלהם", אמר הנשיא. "נוסף לכך אמר קרי, שהאווירה ששוררת בין שני הצדדים יוצרת פוטנציאל לאי הבנות נוספות והערכה זו נכונה מזה עשרות שנים. אך הוא לא אמר שיש סיבה ישירה" (כלומר שההתנחלויות גורמות ישירות להתפרצויות האלימות).

 

"אנו מודאגים מהתפרצות האלימות, שהחלה בירושלים אך מתפשטת לאזורים אחרים", אמר אובמה. "אנו מגנים במונחים החריפים ביותר התקפות אלימות נגד אזרחים מפשע. לישראל יש זכות בסיסית להגן על אזרחיה מפני התקפות אלימות".

הוא הוסיף, שלדעת ארה"ב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ופקידים ישראליים אחרים ונשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, וגורמים פלסטיניים אחרים, צריכים לשכך את הרטוריקה שמעודדת אלימות ואי הבנות ולדאוג לכך שעמיהם יבינו שאלימות כזו לא תוביל לשום מקום.

"אך אנו לא יכולים לחכות לפתרון כל הבעיות שתלויות ועומדות בין ישראל לפלסטינים כבר שנים רבות; צריך לשים קץ לאלימות מיד", אמר אובמה. "בטווח הארוך, רק פיתרון של שתי מדינות, שיחיו בשלום ובביטחון זו בצד זו, יתן לשני הצדדים את מבוקשם".

הוא ציין, שהמגעים שיזמה ארה"ב לקידום פיתרון של שתי מדינות כשלו, אך ארה"ב מוכנה לסייע לישראל ולפלסטינים להחיות אותן. בשלב זה, חושב לדאוג לכך שאזרחים חפים מפשע לא יאבדו את חייהם.

על ניסוי הטיל שערכה איראן באחרונה אמר אובמה, כי איראן הפרה לעיתים קרובות את איסורי או"ם על ניסויים כאלה, אך סוגיה זו אינה קשורה להסכם הגרעיני עם טהראן. צריך ללחוץ על איראן כדי שתבין שיש מחיר להפרות כאלה, אמר הנשיא.