סוכני הביטוח והמעסיקים נגד המפקחת על הביטוח דורית סלינגר

דיון סוער בוועדת הכספים סביב הרפורמה שמבקשת סלינגר לקדם בפרק הפנסיוני בחוק ההסדרים ■ הערכות: באוצר קשובים לביקורת ומוכנים להקלות

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

המאבק החריף בין הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, לבין סוכני הביטוח והמעסיקים סביב הרפורמה בפרק הפנסיוני שבחוק ההסדרים, הגיע ביום חמישי האחרון לשולחן ועדת הכספים. במסגרת דיון סוער שקיימה הוועדה, בראשות ח"כ משה גפני, ביחס לפרק הפנסיוני בחוק ההסדרים שמגדיר מחדש את הקשר שבין המעסיקים, הסוכנים, היצרנים הפנסיוניים והחוסך, התבטאו הח"כים באריכות, וחלקם אף העלה הסתייגויות מההוראות שמקדם האוצר.

לאור זאת, החליט יו"ר הוועדה גפני שלא להצביע בנושא, ושלח את סלינגר "להמשיך המו"מ עם סוכני הביטוח לפני ההחלטה על רפורמת הפנסיה", וזאת משום שלדבריו, "מורגש כי ההתדיינות עם סוכני הביטוח על חוק כה-משמעותי בתחומם טרם מוצה, ואני מבקש כי תימשך ההתדיינות עמם לפני שהוועדה תכריע בנושא".

מבחינת סלינגר מדובר ברפורמה מבנית וחשובה, שנועדה להפחית את ניגודי העניינים הפוטנציאליים שרווחים בשוק הפנסיוני בישראל, ושמביאים לא אחת לפגיעה בצרכן הקצה (החוסך). אם ההוראות יאושרו כפי שהן, הרי שאכן מדובר בשינוי סדרי עולם ביחס לסוכני הביטוח ולמקומם בשוק החיסכון הפנסיוני. מנגד, בשוק טוענים שמדובר בשינויים מהירים וחדים מדי.

כפי שדיווחנו ב"גלובס" כבר ביום רביעי האחרון, נראה שבאוצר קשובים לחלק מהביקורת, ובמסגרת הליך ההידברות מול המעסיקים וסוכני הביטוח הם יהיו מוכנים להכניס כמה שינויים בפרק הפנסיוני שבחוק ההסדרים.

במה מדובר? על פי הערכות, באוצר עשויים להסכים לשינוי ההוראה ביחס להפרדת התפעול מהשיווק של החיסכון הפנסיוני על-ידי אותה סוכנות אצל אותו מעסיק. בנקודה זו נשמעת בשוק ביקורת בדבר כך שההוראה גורפת ואינה מבדילה בין סוכנים ומעסיקים קטנים לגדולים. כפי הנראה באוצר יצטרכו לתת את הדעת על נושא זה, ולעשות הפרדה מסוימת בין מעסיקים וסוכנים קטנים לבין סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים הגדולות (שרובן בבעלות קבוצות הביטוח), והמעבידים הגדולים.

כמו כן, האוצר עשוי לשנות את הפרק הפנסיוני שבחוק ההסדרים, כך שיותר לסוכנים לגבות תשלום ישיר מלקוחות או ממעסיקים עבור שירותים נוספים שיעניקו שלא בלבת החיסכון הפנסיוני, וזאת נוסף על עמלות שאותם סוכנים יקבלו ישירות מהיצרנים הפנסיוניים.

היבט נוסף שהעלה את חמתם של סוכני הביטוח נוגע לכך שהאוצר מתכוון להתיר לגופים המוסדיים לצרף לקוחות שפונים אליהם להצטרף לחיסכון הפנסיוני אצלם ללא הליך של הנמקה (בעוד שסוכני הביטוח מחויבים בביצוע הליך שכזה). האוצר, כך מעריכים, צפוי לחדד את הוראתו בנושא ולדרוש נימוק מסוים מהיצרנים. יחד עם זאת, על פי הערכות באוצר לא מוכנים לדבר על הוצאת הפרק הפנסיוני מחוק ההסדרים, שאותו יש לאשר בכנסת בתוך פרק זמן של עד חודש.