"יוקר המחיה? רק בת"א. בדרום מרוויחים 5,000 ש' וחיים בסבבה"

יעקב לוזון, בעלי רשת בתי-הקפה אילן'ס, בריאיון רותח למגזין "פירמה": "70% מסניפי קופיקס ייעלמו תוך שנתיים"

יעקב לוזון / צילום: אריק סולטן
יעקב לוזון / צילום: אריק סולטן

יעקב לוזון ממשיך במסורת המשפחתית. מה שעושים קרוביו בכדורגל הישראלי בכלל, ובמכבי פתח-תקווה בפרט, הוא עושה בענף הקפה המקומי, כבעלי רשת בתי-הקפה אילן'ס. זה אומר לשאוף גבוה למקום טוב בטבלה, לצאת להתקפה מתפרצת כדי לכבוש עוד ועוד נישות, או אם תרצו להשיג כמה שיותר אוהדים, וכמיטב הז'אנר גם לפתוח פה ולחולל סערה - הפעם בכוס קפה - תוך התבטאויות בוטות כלפי המתחרים. כל שאלה לגבי תוכניותיו מהווה מבחינתו אופציה לגול נגד היריבים.

במהלך הפגישה עמו, למחרת יום כיפור ורגע לפני יציאת ההמונים לחופשת סוכות בחו"ל, הטלפון שלו לא מפסיק לצלצל. "צריכים אותי בשדה", הוא מתנצל על ההפרעות, "היום זה אחד הימים העמוסים בנתב"ג, והסניף מפוצץ".

הסניף החדש בשדה התעופה, שנפתח רק בסוף חודש יוני השנה, הוא ה"בייבי" של לוזון. "12 שעות ביום אני נמצא בנתב"ג ועושה שם הכול חוץ מלהכין קפה, כי את זה אני לא יודע לעשות. אני סוחט מיץ תפוזים, אורז כריכים, הכול. אתמול שאלה אותי אחת העובדות אם אני עובד חדש. אמרתי שכן".

7 שנים חלפו מאז נכנס לוזון אל רשת בתי-הקפה שהקים ב-1994 אילן שנהב. הרכישה בוצעה באופן הדרגתי, ולוזון השלים את ההשתלטות על הרשת לפני כשנה וחצי.

אהבה לקפה לא הייתה המניע. הוא מעדיף לשתות מיץ תפוזים סחוט ומעיד על עצמו שאינו חובב קפה, "זה שקפה לא זורם בדמי לא אומר שאני לא יכול להחזיק ברשת של קפה. אני לא חושב שארז ויגודמן בא לנהל את טבע מתוך זה שהוא היפוכונדר".

לדבריו, לרגע לא חשב שינהל רשת בתי-קפה. "הנסיבות משכו אותי לתוך זה יחד עם האנרגיות שהיו לי להרים עסק כושל. המצב הכלכלי של הרשת לא היה טוב, והבעלים חיפשו משקיעים שיאפשרו לה להמשיך לחיות. היינו 5 שותפים שקנו יחד 50% מהרשת. כשהשותפים הראשונים יצאו, נשארתי עם 40%, כש-50% החזיקו המייסדים (אילן שנהב ואמיר גרינבוים, מר"ח) ו-10% רואה החשבון שלהם. אחרי תקופה מסוימת שנהב, שהחזיק קרוב ל-30%, יצא, ולפני שנה וחצי רכשתי את הבעלות שנותרה מגרינבוים".