דוח: שכר עובד בחברת החשמל גבוה ב-159% מהשכר הממוצע

דוח של חברת ייעוץ שהזמינה רשות החשמל: עובד חברת החשמל מרוויח 23,195 שקל בחודש בממוצע, לעומת 8,970 שקל בממוצע במשק ■ ממליצה להכיר לחח"י בעלויות נמוכות ב-2 מיליארד שקל ממה שהיא דורשת

שכרם של עובדי חברת החשמל צריך לרדת ב-34% - כך טוענת חברת הייעוץ הבינלאומית נביגנט, בדוח שהזמינה ממנה רשות החשמל ושפורסם אתמול (ב').

הרשות ביקשה לבדוק אם וכיצד יש לעדכן את תעריפי ההולכה, חלוקה ואספקה של חברת החשמל, כמו גם באילו עלויות יש להכיר לחברה. מסקנות הדוח הן שיש להעלות את התעריפים בכ-17%, ולהכיר לחברת החשמל בעלויות נמוכות בכ-2 מיליארד שקל ממה שהיא דורשת. הסיבה העיקרית לפער: עלויות השכר המנופחות.

 

תעריף החשמל בנוי מ-4 מרכיבים: ייצור, הולכה, חלוקה ואספקה. כל מרכיב כזה משפיע בסופו של דבר על התעריף שמשלם הצרכן. כך למשל, כאשר חברת החשמל נאלצה להכפיל ויותר את הוצאותיה על דלקים יקרים לאור משבר הגז במצרים (21 מיליארד שקל בשנה במקום 9 מיליארד שקל), תעריף החשמל לצרכנים הביתיים עלה ב-30%. בעוד שבעולם נהוג לעדכן אתה תעריפים בכל 5 שנים, בישראל הם לא עודכנו 13 שנה.

לפיכך, בנובמבר 2013 שכרה רשות החשמל את שירותיה של חברת הייעוץ הבינלאומית נביגנט במטרה לבחון אם וכיצד יש לעדכן את תעריפי החשמל של מקטעים אלה. מסקנות נביגנט היא, כי יש להעלות את התעריפים בכ-17% בשתי פעימות. משמעות העלייה היא גבייה נוספת של כ-400 מיליון שקל בשנה.

עוד בחנה החברה אילו עלויות יש להכיר לחברה בגין שנים 2012-2016. בעוד שחברת החשמל דורשת הכרה של 29.4 מיליארד שקל, לטענת נביגנט יש להכיר ב-27.3 מיליארד שקל. כלומר, פער של כ-7%.

"הסיבה לפער נובעת בעיקר בגלל עלויות השכר הגבוהות", כותבת החברה בדוח. החברה מצאה, כי שכרו של עובד בחברת החשמל גבוה ב-159% מהשכר בממוצע במשק (278,340 שקל בשנה, לעומת 107,652 בשנה).

נביגנט ממליצה להוריד את עלויות השכר ב 25.7%-42.6%, ובממוצע ב-34.2%: "התאמת עלויות השכר, פירושה הפחתה משמעותית בעלויות התפעול וההשקעות ההוניות (Capex)...ההפחתה תוריד גם את עלויות התקנת המערכות עליהן משלמים הצרכנים".

בתגובה לדוח טענה חברת החשמל כי "דוח נביגנט פורסם באיחור גדול מאוד וגם כעת רשות החשמל לא מאמצת את מסקנותיו". ואולם, לטענת נביגנט הדוח יכול היה להתפרסם כבר בינואר 2014, אילו היתה חח"י משתפת איתה פעולה. "המידע שהתקבל על ידי חברת החשמל היה לא עקבי ולא שלם. נביגנט התקשתה לקבל מחח"י נתונים, ומענה על שאלות שהפנתה לחברה, התקבלו באיחור של כמה חודשים".

ביחס לנתוני השכר שפורסמו בדוח טענה חח"י כי "רמת השכר בחברת החשמל הינה תולדה של הסכמים קיבוציים לאורך עשרות שנים. בחודשים האחרונים פרשו בפרישות מוקדמות כ -440 עובדים ובהם בעלי השכר הגבוה בארגון. במסגרת הרפורמה הנחוצה לחברה מתוכננת פרישה של עוד כ-1,500 עובדים, אשר רמת השכר שלהם גבוהה ומשקפת ותק של למעלה מ-35 שנה. אנו מאמינים כי התמונה תשתנה עם נקיטת הצעדים הארגוניים".