הטבות המס לכל היישובים בארץ יבוטלו בגלל ההתנחלויות?

בבית היהודי דורשים להוסיף לרשימת היישובים הנהנים מהטבות מס גם את יישובי יהודה ושומרון ■ גפני: אין מספיק כסף ■ המשמעות: כל הטבות המס עלולות להתבטל

סערת הטבות המס: בהמשך לדיון שקיימה הבוקר (ד') ועדת הכספים בנושא הטבות המס ליישובים, כאשר יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הציג מתווה חלופי למצב הקיים, מתווה שהיה אמור להיות מוסכם על בג"ץ בטרם יפסול את המשך הענקת ההטבות ליישובים, קיבל גפני את הסכמת שר האוצר כחלון להוספת 400 מיליון שקל לתקציב המיועד להטבות. התקציב היה אמור לעלות מ-800 מ' ש' ל-1.2 מיליארד ש', אלא שלאור דרישת סיעת הבית היהודי מהשעות האחרונות לכלול ברשימת היישובים גם את ההתנחלויות ביהודה ושומרון בעלות של כ-600 מ' ש', הודיע גפני כי הדיון שאמור היה להתקיים בשעה 16:00 בוטל.

המשמעות היא שאם הוועדה לא תקדם את המתווה המוצע או כל פתרון אחר, ככל הנראה בג"ץ יפסול את כל מנגנון הטבות המס לכל היישובים ברחבי הארץ. לאחר שגפני עדכן את ראשי הקואליציה ובהם השר המקשר יריב לוין (הליכוד), כי לא ניתן להוסיף חבלי ארץ נוספים למפת ההטבות בגלל מגבלת התקציב, הורה השר לוין לבטל את הדיון.

כזכור, בדיון הבוקר תקף יו"ר הוועדה את הדרישה להוסיף חבלי ארץ נוספים, ביניהם יו"ש ואמר שהדבר כלל לא אפשרי וייפגע בהטבות לכל הארץ. גפני הסביר, שלא ניתן במסגרת התקציב הקיים ואף לא בתוספת שהוסכמה ע"י שר האוצר בהיקף של עוד 400 מ' ש', להוסיף חבלי ארץ חדשים.

"הוספנו מאות יישובים חדשים ביחס למתווה הקודם ואם לא נעביר את החוק הזה, כל הארץ תיפגע", מסר גפני.

עוד במהלך הדיון בבוקר, דיברו ראשי ערים ורשויות מכל חלקי הארץ בעד המתווה שיקדם יו"ר הוועדה גפני ואמרו שאם לא יקודם כל היישובים ייפגעו, לרבות יישובי קו עימות, פריפריה ועוטף עזה. כאמור, לאור הדרישה להוסיף את יו"ש, הדיון בחוק נעצר והחשש שהנושא ייפול בבג"ץ ואכן ההטבות יופסקו בכל רחבי הארץ.

ממפלגת "יש עתיד" נמסר בתגובה: "שוב אנחנו עדים לכניעה מוחלטת של רה"מ ושר האוצר לטובת אינטרסים פוליטיים. מדובר בסחיטה פוליטית לכל דבר ועניין. מפלגת הבית היהודי מנסה לבצע מחטף של קופת המדינה ולמען סקטור אחד בלבד. הסכם הטבות המס שהגיעו אליו בהסכמה בועדת כספים לאחר עבודה רבה, הצליח להשיג צדק חברתי וחלוקתי הוגן שבו היו אמורים רוב היישובים לקבל הטבות מס בצורה הדרגתית, מדודה ואחראית.  ההחלטה נעשתה מתוך קריטריונים מאד ברורים של מתן עדיפות לפריפריה וליישובים ליד הגבול. את כל זה מאיימים לבטל עכשיו רק בגלל ששר האוצר וראש הממשלה אינם מסוגלים להיות שומרי הסף של הקופה הציבורית אל מול אינטרסים פוליטים וסקטוריאלים. זו בושה, זה ניסיון לשוחד פוליטי ואנחנו ניאבק בזה עד תום".