גלנט: "האש החברתית תשרוף את כל המגדלים בת"א"

שר השיכון: "אתה נכנס למגדל בת"א, פוגש בכניסה מנקה שמרוויח 4,000 שקל בחודש ובקומה 30 מנכ"ל שמרוויח 400 אלף שקל בחודש. צריך לדאוג גם למי שלמטה" ■ "אנחנו מתקרבים למצב בו ידרשו 200 משכורות לקניית דירה"

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

"הבסיס של פתרון למצוקת הדיור הוא בנייה חדשה. מאחר שבישראל לוקח 15 שנה לקדם ולסיים בנייה חדשה, מרמת התכנון הביצוע ועד האכלוס, כאשר 7 שנים מתוך הזמן הזה עובר בוועדות התכנון, החלטנו לטפל בשרשרת הייצור. במשרד האוצר עובדים היום על צמצום התהליך האמור. האוצר הוא המטה הכללי של תחום הדיור ואנחנו במשרד השיכון והבינוי הגוף המבצע. לא יכול להיות שהזמן לבניית דירה כולל התכנון עומד על פרק זמן כזה ובכוונתנו לעשות שינויים מרחיקי לכת בכל הקשור לרגולציה בתחום" - כך אמר היום (ה') שר השיכון והבינוי יואב גלנט בכנס ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים המתקיים באילת.

כאשר נשאל תוך כמה זמן יטפל בנושא הרגולציה ענה השר גלנט: "בעיות שנוצרו במשך שנים, אי אפשר לפתור בימים. אנחנו עובדים על זה".

בהמשך דבריו התייחס גלנט גם להבדלי השכר ומצוקת הדיור ואמר שאם הדברים יישארו כפי שהם הדבר יגרום להצתה מחודשת של מחאה חברתית: "אנחנו לא יכולים להיות במציאות שאתה נכנס בבניין בתל אביב שיש בו 50 קומות, אתה פוגש את המנקה שמרוויח 4,000 שקל בחודש, המנכ"ל בקומה ה-30 המנכ"ל מרוויח 400 אלף שקל בחודש. עיני לא צרה, אבל כשאתה נמצא במצב שפער ההכנסות הוא פי 100 או פי 150, אז דעו לכם שהאש החברתית שמפעפעת בקרב האוכלוסיה הזאת תשרוף את כל הבניינים האלה. מדינת ישראל צריכה להוציא כסף מתקציבה. היא לא מדינה קומוניסטית - היא מדינה סוציאליסטית. היא צריכה לדאוג גם למי שנמצאים למטה".

הווילה של יואב גלנט במושב עמיקם / צלם: טל כהן הארץ
 הווילה של יואב גלנט במושב עמיקם / צלם: טל כהן הארץ

הבית של השר גלנט. "מתקרבים ל-200 משכורות לדירה"

עוד המשיך השר גלנט ואמר: "אנחנו רוצים קודם כל לעזור למי שאין לו דירה, בגלל זה עשינו את מחיר למשתכן. שנים הייתה כאן הסכמה סמויה בין רשות מקרקעי ישראל לאוצר על מקסום ההכנסות מהקרקע. היו משווקים 200 יחידות דיור במקום אחד, ואחר כך, כשהמחירים עולים, משווקים עוד 200. המדינה הייתה סוחטת את המחיר עד הסוף. הגיעו למחירים מופקעים. ככה זה עבד. עכשיו עם מחיר למשתכן אנחנו משנים את המצב הזה. אני מקווה שנגיע לריסון המחירים ואולי בהמשך נגיע גם לירידת מחירים.

"במקביל, חייבים להשקיע גם בשני מרכזים עיקריים בדרום ובצפון של מיליון איש לפחות. בדרום מדובר על באר שבע, שם יש התפתחות ואנחנו פועלים גם במסגרת הסכם הגג שרק נחתם. בצפון אני עכשיו מנסה לחשוב איך אנחנו נצליח לעשות מה שלא הצליחו לעשות שנים, להביא אנשים לגליל. אם אנחנו נקים עיר משמעותית על בסיס של עפולה ונצרת עילית ומגדל העמק, נצליח לבסס מוקד מטרופוליני גם בצפון. זה נמצא עכשיו בתכנון".

"פער של 100 אלף דירות"

השר גלנט התייחס למציאות בענף הנדל"ן: "כשנכנסתי לתפקיד מצאתי מציאות בה 50% מאזרחי המדינה גרים בין גדרה לחדרה. אם מדברים על האוכלוסייה היהודית, מדובר כבר על כ-60%. עיר מדינה לא יכולה להתקיים במזרח התיכון. יש לנו צרכים ביטחוניים, גאופוליטיים ועוד. בנוסף, זה גם מייקר. גם את הכבישים, כי צריך מנהרות וגשרים וגם את הביוב והתשתיות האחרות.

"בשמונה השנים האחרונות עלו מחירי הדירות ב-100%. במונחים כלכליים, מתקרבים היום ל-200 משכורות הנחוצות לרכישת דירה, לעומת 100 משכורות לפני 20 שנה. עוד נקודה היא שנידרש ל-50 אלף דירות חדשות בשנה בשנים הקרובות ואולי אפילו 60 אלף. לא בנו מספיק ויש פער של כ-100 אלף דירות שצריך לצמצם".

השר גלנט התייחס גם לסוגיית הדיור הציבורי בישראל ואמר: "הדיור הציבורי הוא נושא יותר חברתי מאשר כלכלי. היו פעם 130 אלף דירות, היום יש 60 אלף בלבד. גם את זה בדקתי שנכנסתי לתפקיד. התברר לי שיש מאות דירות ריקות ברחבי הארץ. שאלתי למה, ואמרו לי שהזכאים לא עומדים בקריטריונים. נתנו לי סיפורים מכאן ועד הודעה חדשה. אז הורדנו הקריטריונים, כדי שנוכל להכניס אותם לדירות הריקות. במקביל, צריך לרכוש עוד דירות, בהיקף של לפחות 1,000 דירות בשנה. יש לנו עכשיו 700 מיליון שקל למטרה הזו, אבל זה 700 דירות ואנחנו מחפשים מקורות נוספים. כדי לתת פתרון למי שאין, צריך לפחות 1,000 דירות בשנה".