מנכ"ל משרד השיכון: "בוקר בוקר אני קם עם מצ'טה ביד"

ארמוני: "הבירוקרטיה היא בלתי אפשרית. אני לא יודע איך המצב הזה נוצר. אבל זו המציאות"

אשל ארמוני / צילום: איל יצהר
אשל ארמוני / צילום: איל יצהר

"יש הרבה אנשים סקפטים לגבי מכרזי מחיר למשתכן. יש תוכניות להוציא לפועל אלפי יחידות דיור. יכול להיות שלפנינו היו אנשים שאמרו שיעשו ולא עשו. לנו יש תוכנית ואנחנו עושים. אם אתם הקבלנים לא תתנו לנו את הגב ואת האמצעים לא נוכל לעשות זאת" -כך אמר מנכ"ל משרד השיכון והבינוי אשל ארמוני בפאנל שעסק בתחום הדיור בכנס ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים. בפאנל, אותו הנחה עורך הנדל"ן של "גלובס" דרור מרמור, השתתף גם ממלא מקום מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון.

כבר בתחילת דבריו של ארמוני התפרצו קבלנים מהקהל לדברים וטענו שאין התקדמות וכי סבסוד הקרקע מתאפס ומתבטל לאור העלייה הגדולה במחירי הפיתוח. עוד טענות שעלו נגעו למצב הקיים בענף ונטען שהדרג המדיני והמקצועי במשרדי הממשלה לא מבין מה קורה בשטח. 

על כך השיב ארמוני: "כל מי שנכנס לתפקיד נושא על גבו את כל העוולות שנעשו עד עכשיו. אנחנו נכנסנו למשרד, אנחנו עובדים, המכרז בעפולה נסגר בהצלחה ויש עוד בדרך. צריך לתת את ההזדמנות. אם רוצים לעשות שינויי צריך תוכנית, צריך לעבוד ותת הזדמנות לממשלה לעשות דברים נכון".

עדיאל שמרון התייחס גם לתוכנית מחיר למשתכן ואמר: "אנחנו מוציאם לפועל את המדיניות הממשלתית החדשה. אנחנו רוצים להגיע לשיווקים של כ-100 אלף יחידות דיור בשנתיים שמתוכן 60 אלף בבנייה רוויה, כאשר כל מכרז בבנייה רוויה לצאת במתכונת של מחיר למשתכן. עד עכשיו שיווקנו כבר סדר גודל של 6,000 יחידות דיור ואנחנו עושים את כל המאמצים לעמוד ביעד של 25 אלף יחידות דיור עד סוף השנה".

 

"במכרזים הבאים אולי יהיו שינויים"

כזכור, ביום ב' האחרון נסגר המכרז הראשון של מחיר למשתכן בעפולה. המכרז נסגר בהצלחה אך גורמים שונים בענף תוהים האם ההצעות הנמוכות ישפיעו על סטדנרט הבנייה הסופי. 

לשאלה האם תוצאות המכרז האמור לא יובילו בהכרח לבניית שיכונים בסופו של דבר ענה שמרון: "החשש הוא נכון. אנחנו עושים ניתוחים של התוצאות וקשה לנו להעריך מה הרווח של הזוכים, אם 10% או 7% או אחוז אחר. אבל למכרז מצורף מפרט טכני סביר ביותר וזו תהיה רמת הבנייה. אנחנו גם נפעיל מערך בקרה. נכון, תמיד יש דברים שלא חושבים על זה, ואנחנו נתמודד עם זה".

שמרון גם התייחס לנושא דחיית המכרזים על ידי רמ"י, תופעה עליה מלינים הקבלנים והיזמים ואמר: "חלק מהדחיות של המכרזים נבעת מהשאלות של הקבלנים בכנס. הביקורת על הדחיות מוצדקת, אבל צריך להבין שהדברים משתנים וצריך לתת תשובות לכל השאלות. במכרזים הבאים אולי יהיו שינויים. נכון להיות התוכנית מדברת על 100% דירות מחיר למשתכן אבל ייתכן ונצטרך להתאים את התוכנית בהמשך". 

בהמשך התייחס מנכ"ל משרד השיכון והבינוי גם לקשיים שבדרך ליישום התוכניות ואמר: "אנחנו חשבנו שנכון לעכשיו הכי חשוב זה לייצר אפשרות לאנשים לרכוש דירה במחיר מוזל. ויש בזה סיכונים. המפרט הוא טוב ויש פיקוח שיהיה על הקבלנים. האם תהיה השפעה על המחיר או על איך הדירות ייראו? אני לא יודע ומקווה מאוד שלא. אבל אני אשמח שיגידו שבשנים הללו משבר הדיור נבלם בגלל המעשים הללו. אנחנו נתמודד עם הפיקוח ועם בעיות אחרות. אני לוקח את העבודה שלי ברצינות. בוקר בוקר אני קם עם מצ'טה ביד, כי הבירוקרטיה היא בלתי אפשרית. אני לא יודע איך המצב הזה נוצר. אבל זו המציאות.

"כשהגעתי למשרד ביקשתי לראות מה תכננו לאחרונה, מה עשו בחצי השנה האחרונה. ענו לי שאין תקציב אז לא עשו כלום. שאלתי אם יש תוכנית עבודה, אמרו לי כן. שאלתי מה צריך לעשות ואמרו לי שאני צריך לאשר אותה. ומה הבעיה? היא בוועדות ובמחוזות. אחרי כך חתמתי על התוכנית, תוך שעה. יום אחרי ביקשתי לבדוק מה עושים, ושוב ענו לי שלא עושים כי אגף תקציבים לא אישר. גם את זה פתרתי. והייתי מרוצה, ואמרו לי שאף פעם זה לא קרה תוך 48 שעות. אבל יום אחר כך הייתה בעיה אחרת. זו בעיה קשה של בירוקרטיה".

ארמוני התייחס גם לסוגייה שמעסיקה רבים ממחוסרי הדירה - מתי יהיו ההגרלות על הדירות המוזלות. לדבריו, "ההרשמה לזכאים תיפתח כבר בשבועות הקרובים. הזכאים יוכלו להירשם לכמה פרויקטים במקביל וההגרלה תתבצע לאחר שיהיה לפרויקט היתר בנייה. מי שיהיה זריז ומוכן, יוכל למכור את הדירות בהקדם. כל זכאי יוכל להיכנס לאתר באינטרנט ולראות את כל הפרטים".