בשל המשבר ברוסיה: מידרוג מורידה הדירוג של אפריקה ישראל

הדירוג הורד ל-Baa2 באופק שלילי ■ האג"ח, בהיקף 3.6 מיליארד ש', נסחרות בתשואה של עד 26%

לב לבייב / צלם: איל יצהר
לב לבייב / צלם: איל יצהר

המשך החולשה וחוסר הוודאות בכלכלה ברוסיה מוסיפים לפגוע בפעילותה של קבוצת אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, והובילו האת חברת הדירוג מידרוג להוריד את דירוג החוב של אפריקה בדרגה אחת, מ-Baa1 ל-Baa2 באופק שלילי.

עדכון זה מגיע חודשים ספורים לאחר שמידרוג הכניסה את סדרות האג"ח של אפריקה ישראל  לרשימת מעקב (Credit Watch) עם השלכות שליליות, והאופק השלילי שהוזכר בדירוג כעת מעיד על כיוון הדירוג בהמשך, במידה ולא יחול שינוי כיוון בפעילותה. העדכון השלילי של מידרוג גם עולה לאפריקה ישראל באופן מיידי בתוספת ריבית של 0.25% לסדרה כ"ח (שהיקפה כ-650 מיליון שקל), בהתאם לתנאי הסדרה, וכעת הריבית השנתית עליה תהיה 6.2%.

ערך הנכסים יורד

רוסיה היא אחת ממדינות הפעילות המרכזיות של אפריקה ישראל, המתרכזת בתחום הנדל"ן ופועלת גם במדינות מזרח אירופה נוספות, בישראל ובארה"ב. הפעילות ברוסיה מתבצעת באמצעות החברה הבת אפי פיתוח (AFI Development). חוסר היציבות בפעילות הקבוצה ניכר בתשואות דו-ספרתיות של 23%-26% בהן נסחרות שלוש סדרות האג"ח של אפריקה ישראל, בהיקף כולל של 3.6 מיליארד שקל.

בסיכום הרבעון השני של 2015 הציגה אפריקה ישראל הפסד של 179 מיליון שקל, בעקבות ירידה בערך של חלק מנכסיה, והונה העצמי התכווץ בכ-360 מיליון שקל ל-2.5 מיליארד שקל. מקור עיקר ירידות השווי הוא בפעילות אפי פיתוח, שהציגה ירידת שווי בנכסיה בעקבות המשבר בשוק הרוסי. הללו הובילו את אפריקה לסכם את שנת 2014 כולה בהפסד של 288 מיליון דולר ואת מחצית השנה הראשונה של 2015 בהפסד של כ-33 מיליון דולר.

במידרוג מציינים כי המצב ברוסיה מגדיל את הסיכון בפעילות החברה שם, וזאת על רקע "הירידה החדה והתנודתיות במחירי הנפט בשנה האחרונה, בשילוב משבר גיאופוליטי באזור ומשטר הסנקציות הכלכליות שהוחל על המדינה".

עוד מציינים בעניין הכלכלה הרוסית, כי ביטוי להידרדרותה "ניתן למצוא בפיחות שער הרובל (בייחוד אל מול הדולר) יחד עם השינויים החדים בריבית הבנק המרכזי הרוסי, ירידת דמי השכירות ושווי הנכסים במונחים דולרים וקיטון בביקוש לשטחי נדל"ן חדשים". אלה, לפי מידרוג, מובילים "לקיטון משמעותי בסבירות כי החברה תמשוך דיבידנדים בטווח הקצר-בינוני מחברת הבת (אפי פיתוח), הפועלת בעיקר במוסקבה ומהווה אחזקה מהותית ביחס לתיק האחזקות של הקבוצה". "על כן", מוסיפים במידרוג, "התלות והרגישות ביצירת תזרים ממקורות אחרים עולה (בין היתר, ממימוש נכסים וקבלת דיבידנדים מחברות בנות)".