איטליה רוקמת שת"פ עם ישראל ומצרים ליצוא גז עם Eni

בכירים בחברת Eni האיטלקית יגיעו השבוע לישראל וייפגשו כפי הנראה עם שר האנרגיה יובל שטייניץ - ואולי גם עם נתניהו

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

מפנה דרמטי בשוק הגז הטבעי בישראל? ממשלת איטליה תווה שיתוף פעולה איטלקי-ישראלי-מצרי ליצוא גז מהתגליות בישראל ובמצרים יחד עם חברת Eni האיטלקית. בכירים בחברת האנרגיה האיטלקית יגיעו השבוע לישראל לדון בנושא וייפגשו ככל הנראה עם שר האנרגיה יובל שטייניץ. לפי דיווח באתר i24news, שחשף לראשונה את המהלך, הבכירים האיטלקים ייפגשו גם עם רה"מ בנימין נתניהו. בלשכת רה"מ לא אישרו או הכחישו את הדברים.

ב-i24news דווח כי הנושא עלה לראשונה בפגישת נתניהו עם ראש ממשלת איטליה מתאו רנזי ב-30 באוגוסט בפירנצה. אותה פגישה התקיימה שעות לאחר שנודע על תגלית הגז הענקית במצרים (מאגר Zohr).

ציין כי המהלך נמצא בשלבים ראשוניים בלבד. הרעיון הוא שישראל - ואולי גם קפריסין - ישתמשו במתקן ההנזלה של Eni ויוניון פנוסה הספרדית הקיים במצרים ליצוא הגז. כמו כן, בדיווח של i24news צוין כי נשקלת האפשרות להשתמש בצינור הגז הקיים בין ישראל למצרים, אותו צינור ידוע לשמצה העובר דרך סיני אותו פוצצו פעמים רבות איסלאמיסטים קיצוניים בימי שלטון "האחים המוסלמים" במצרים.

תגלית הענק המצרית הפילה בזמנו את מניות הגז בישראל מחשש כי היא תהווה תחרות ישירה ל"לוויתן" ותפגע בתעשיית הגז בישראל, שעה שפיתוח "לוויתן" לא נראה באופק בעוד המתווה להסדרת משק הגז מתעכב. שטייניץ עצמו הזהיר בזמנו מפני עיכוב נוסף באישור מתווה הגז ואמר שהתגלית המצרית היא "תזכורת כואבת" לתמורות החלות בשוק הגז העולמי ושיש להעביר את המתווה במהירות כדי לאפשר את פיתוח "לוויתן".

כעת מסתמן כי שיתוף הפעולה של Eni יחד עם ישראל ומצרים ייצא לדרך, ככל הנראה בהנחה שמתווה הגז יאושר בישראל כמובן. ייתכן שזו הסיבה ללחץ שמפעיל לאחרונה נתניהו להעביר את מתווה הגז ולמהלך שהוא מוביל להעביר את שר הכלכלה אריה דרעי מתפקידו כדי ליטול את סמכויותיו ולהפעיל את סעיף 52 שמאפשר עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים ומתן אור ירוק למונופול הגז הפרטי של יצחק תשובה ונובל אנרג'י.