תעשיית הבשר העולמית הגיבה בזעם להכרזה על מוצריה כמסרטנים בידי זרוע חקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי.

הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (International Agency for Research on Cancer, IARC), השייכת לארגון הבריאות העולמי, פרסמה היום (ב') דוח שבו היא קובעת כי מוצרי בשר מעובדים, כגון בייקון ונקניקים, הם מסרטנים, וכי גם בשר אדום מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן.

במסגרת הבדיקה בחנו 22 מומחים מכל רחבי העולם שורה ארוכה של מחקרים וניתחו את השפעת תזונת האדם על תהליכים במנגנוני התא. הממצאים שעלו מהמחקר הצביעו על קשר בין צריכת בשר לבין הסיכוי לפתח סרטן במעי הגס, בלבלב ובערמונית.

קביעת הוועדה חלה גם על צריכת בשר חזיר ונקניקיות, שזוהו כגורמים עיקריים להתפתחות סרטן, בדומה לסיכון הבריאותי הנשקף כתוצאה מעישון סיגריות, מצריכת אלכוהול ומשאיפת אזבסט.

בניסיון לערער מראש על ממצאי IARC, האשים מכון הבשר הצפון אמריקאי (The North American Meat Institute, NAMI) את IARC ב"הפרזה דרמטית שנועדה לזרוע בהלה".

"בשר אדום ובשר מעובד נמנים עם 940 חומרים שבבדיקת IARC התגלו כבעלי רמה מסוימת של 'סיכון' תיאורטי", אמר בארי קרפנטר, נשיא NAMI. "רק חומר אחד - חומר כימי שנמצא במכנסיים מיוחדים לתרגול יוגה - הוכרז בידי IARC כחומר שאינו גורם לסרטן".

רוברט פיקארד, פרופסור באוניברסיטת קרדיף וחבר בצוות לייעוץ בענייני בשר בבריטניה (Meat Advisory Panel, MAP), אמר: "הימנעות מבשר אדום בתזונה אינה בבחינת אסטרטגיה הגנתית נגד סרטן. ההחלטה לעבור לתזונה נטולת בשר היא עניין של סגנון חיים, ולא צעד חיוני לשמירה על הבריאות".

קארי רקסטון, תזונאית וחברה ב-MAP, אמרה כי צריכת הבשר הממוצעת בסך 71 גרם ביום בבריטניה קרובה מאוד ל-70 הגרם היומיים המומלצים בידי מומחים ממשלתיים. "מרבית האנשים אינם צריכים לצמצם את צריכת הבשר האדום שלהם", אמרה רקסטון. "יש כמה קבוצות כגון נשים, נערות וילדים בגיל טרום בית-הספר, שצריכים לאכול בשר אדום כדי ליהנות מהיתרונות התזונתיים הרבים שלו".

IARC סירבה להגיב קודם לפרסום הדוח בכתב-העת הרפואי לאונקולוגיה "The Lancet Oncology".

מומחים עצמאים מתייחסים בזהירות לטענת IARC. איאן ג'ונסון, פרופסור בדימוס מהמכון למחקר המזון בבריטניה (Institute of Food Research), אמר: "למרות שיש ראיות אפידמיולוגיות לקיומה של זיקה סטטיסטית משמעותית בין צריכת בשר מעובד לבין סרטן המעי, חשוב להדגיש כי היקף ההשפעה קטן יחסית, וכי המנגנון אינו מוגדר היטב.

"זה ללא ספק בלתי הולם לטעון כי השפעה שלילית כלשהי של בייקון ונקניקים על הסיכון לסרטן המעי שווה לסכנות של עשן סיגריות, שמלא וגדוש חומרים כימיקליים מסרטנים ידועים".

במועד מוקדם יותר השנה התפרסם דוח שנוי במחלוקת של IARC, שבו נטען כי קוטל העשבים הפופולרי גלייפוסט עלול להיות מסרטן. בתגובה הביעה מונסנטו, יצרנית חומרי ההדברה בעלת התלות הרבה ביותר במוצרים מבוססי-גלייפוסט, "זעם" על הטענה, והאשימה את IARC ב"אג'נדה שמבוססת על דעות מוטות".

אך הפעם מנחיתה תעשיית הבשר מכת נגד עוד לפני פרסום הדוח. "IARC אומרת שאפשר ליהנות משיעור יוגה - אבל לא לנשום אוויר (חומר מסרטן בקטגוריה I), או לשבת ליד חלון מוצף שמש (קטגוריה I), או לשתות יין וקפה (קטגוריה I וקטגוריה A2), או לאכול מזון צלוי על המנגל (קטגוריה A2), או למרוח אלוורה (קטגוריה B2)", אמר קרפנטר מ-NAMI. "ואם יש לך מספרה, או אם אתה עובד במשמרות (שני מקצועות שכלולים בקטגוריה A2) - אז אתה צריך לחפש לך קריירה חדשה".