האוזר מצא את האשם בבעיות בבורסה: ניגודי העניינים של הבנקים

בכנס בבורסה אמר יו"ר רשות ני"ע: "הבורסה נכה משום שהבנקים דומיננטיים בה", וכן "שליטה בבורסה טבועה בניגודי עניינים בין הבורסה לבנקים"

פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, שמחפש זה זמן פתרונות לשיקום שוק המניות בבורסה בת"א - עדיין ללא הצלחה - מוצא את האשם בבעיות בבורסה: ניגודי העניינים של הבנקים.

בכנס שנערך היום (ב') בבורסה אמר בין היתר האוזר כי "השינוי המבני בבורסה הוא דוגמה למצב של העברת בעלות משליטה לשליטה מבוזרת, תוך התאמה ושיפור באיכות של כללי הממשל התאגידי, שמשנה את כללי המשחק לחלוטין. להערכתי, השינוי בכללי המשחק הוא לא פחות ממהפכה אמיתית. אם נעשה את כל אלה", הוסיף, "מדובר במהפכה אמיתית שתאפשר לבורסה למלא את ייעודה בתחרות על מקורות ההון, בדרך להפיכתה למרכז פיננסי בינלאומי".

האוזר התייחס בדבריו לתוכנית שמובילות הרשות, שאחראית על צד שינוי החקיקה, והבורסה, שאחראית על קביעת מנגנון חלוקת מניות הבורסה לכשזו תהפוך לתאגיד למטרות רווח (בין חברי הבורסה, וגם לעובדיה). מדובר באחת מהמלצות ועדת בן חורין, והיא עוסקת בשינוי מבנה הבעלות בבורסה שכיום לא פועלת למטרות רווח. בדבריו ביקר האוזר בחריפות את פעילות הבורסה לאורך שנים - גם תחת הוראות הרשות וכמובן גם תחתיו - וציין כי זו רפורמה "שתוביל לשינוי מבנה בעלות - מבורסה הנשלטת היום על ידי מועדון סגור של חברי בורסה, כאשר את הטון המוביל נותנים הבנקים, לשליטה מבוזרת של בעלי מניות רבים ומגוונים. מבורסה שבמידה רבה קופאת על שמריה, בהיותה מושפעת מאינטרסים של חברי הבורסה, היא תהפוך לבורסה חדשה, רעננה ובועטת המשוחררת מכבלים של אינטרסים מנוגדים... שתהפוך לחממה עולמית של חברות שהן ההבטחות הגדולות בתעשיית ההיי-טק העולמית".

ביחס למצב הקיים, מצא יו"ר הרשות לנכון להרחיב באשר לאחריות הבנקים למצב הבורסה: "הבורסה נכה משום שהבנקים דומיננטיים בה... שליטה בבורסה טבועה בניגודי עניינים בין הבורסה לבין הבנקים. כך לדוגמה, במשך השנים היינו עדים לעיתים להתנגדות הבנקים לפיתוח מוצרים שיתחרו בהם. בנוסף, הממשל התאגידי בבורסה נכה משום שבעלי המניות הם גם אלו המפוקחים על ידי הבורסה, וגם מפני שאין הפרדה בין בעלות על הבורסה לבין חברות על הבורסה" - ואת כל אלה לדבריו "צריך לשנות". "הרפורמה תוביל לשינוי מבנה בעלות - מבורסה הנשלטת היום על ידי מועדון סגור של חברי בורסה, כאשר את הטון המוביל נותנים הבנקים, לשליטה מבוזרת של בעלי מניות רבים ומגוונים".

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו, הגיב באומרו: "רשות ני"ע צריכה לדעת לקבל אחריות. במקום להאשים את הבנקים, את חברי הבורסה, את בעלי השליטה ואת החברות הציבוריות ראוי שהרשות תעשה בדק בית אמיתי אצלה. הסיבה המרכזית למצבה העגום של הבורסה היא הרגולציה הדורסנית שהובילו רשות ני"ע ומשרד המשפטים. עד שלא תהיה רפורמה אמיתית ברגולציה, הבורסה תמשיך לדשדש, ופתרונות טכניים כאלו או אחרים לא ישנו את המצב".