הטבעונות היא הפתרון

בשר גורם לסרטן. תפנימו, תבינו ותפסיקו לספר לעצמכם סיפורים

רפת / צלם: תמר מצפי
רפת / צלם: תמר מצפי

אני קורא ושומע תגובות של ישראלים להכרזה של ארגון הבריאות העולמי על הפוטנציאל המסרטן של בשר אדום ובשר מעובד - ולא יודע אם לצחוק או לבכות. "די להסתה הטבעונית", "לא צריך להכנס להיסטריה בגלל כת הטבעונות הקיצונית", ועוד ממתקים שכאלה.

זה מזכיר לי תוכנית ששודרה אתמול (ב') בערוץ 2, שבה שחקן התחזה למיסטיקן-קורא בקלפים ו"חזה" את עתידם של קרבנות תמימים שבאו לשמוע חיזוקים חיוביים לחייהם. כשצוות הפקת התוכנית גילה להם שמדובר בשחקן ולא ב"מיסטיקן" אמיתי, הם לא הסכימו להאמין.

אנשים מאמינים במה שהם רוצים, במה שנוח להם, ואל תבלבלו אותם עם העובדות. אפילו שמעתי אנשים שאומרים: "הנה, אפילו ארגוני משווקי הבשר טוענים שזה לא מסרטן". נכון, וכך גם חברות הסיגריות. האם הייתם נותנים לילדים שלכם סיגריות?

גם הטענה שטבעונות היא לא בריאה, או שטבעונים הם חלשים, מצחיקה אותי. ספרו את זה למייק טייסון, ונוס וויליאמס, סרינה וויליאמס או קרל לואיס, כמו גם לעוד מפתחי גוף ושרירנים מפורסמים.

אבל אין ולא תהיה טענה מגוחכת כמו הטענה ש"הכת הטבעונית" היא קיצונית. מה יותר קיצוני? לאכול מה שצומח מהאדמה - ירקות, קטניות, דגנים, פסטה, אורז, חומוס, שעועית, לחם, טחינה, פירות, אגוזים, וכו'; או לאכול בשר - שמגיע מתעשייה שכולאת בעלי חיים בכלובים קטנים, מנסרת איברי חיות בעודן בחיים, חוטפת גורים של נקבות מיד אחרי ההמלטה כדי שאנחנו נוכל לשתות את החלב, גורסת מיליוני אפרוחים זכרים כדי שנוכל לאכול חביתה, ועוד ועוד זוועות שלב פתוח באמת לא יכול להכיל.

אז באמת, מי קיצוני? מי שמעוניין לשמור על איכות הסביבה ולאכול מזון מהצומח - או מי שאוכל מזון מהחי, שכדי לספק אותו יש צורך בנגיסה בעוד ועוד שטחים מיוערים עבור שטחי מרעה וגידול מספוא, באלפי ליטרים של מים עבור המבורגר אחד, בזיהום של מקורות מים בשל תרופות לבעלי החיים ובפליטה של יותר גזי חממה מכל כלי הרכב על פני כדור הארץ?

אז באמת, מי קיצוני? אימרו לי מה אתם אוכלים, ואומר לכם מי אתם. הפסיקו לספר לעצמכם סיפורים. הימנעות מצריכת מזון מן החי, או צמצומה למינימום, היא הדרך להפחתת החולי, הקטנת הפגיעה באיכות הסביבה ומעל הכול - הפסקת הסבל של מיליארדי בעלי חיים (כלבים, פרות, תרנגולות, חזירים, כבשים ועוד) - סבל שעולה על כל דמיון.