ביקורת חריפה על חח"י: "הציבור שילם - התשתיות הוזנחו"

יו"ר רשות החשמל מטילה על הנהלת חברת החשמל את האחריות למחדל הימים האחרונים: כספי ציבור נוצלו שלא להשקעה בתשתיות, נהלי העבודה בשעת חירום לא שופרו והתנהלותה אינה שקופה ■ חברת החשמל בתגובה: "חוצפה ופופוליזם"

אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי

על רקע מחדל החשמל - מתקפה קשה של הרשות המפקחת על חברת החשמל: במכתב חריף במיוחד שכתבה יושבת-ראש רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן ליושב-ראש חברת החשמל, יפתח רון טל, מצביעה הכהן על שורת ליקויים חמורים בחברה - ועל כך שחבריה מסתירים מידע מהרשות המשמשת כמפקחת על החברה.

"למרות פניות צוות הרשות אל החברה בימים האחרונים בבקשה לעדכן את מליאת רשות החשמל באופן דחוף על פרטי אירועי מזג האוויר והפסקות החשמל הפוקדים את הציבור בימים אלה, הרי שעד לרגע זה צוות החברה לא טרח להיענות לאף פנייה של הרשות ולא העביר כל מידע שהוא", פתחה פרקש-הכהן את מכתבה.

יו"ר רשות החשמל הזכירה במכתבה כי "לאחר אירועי סופת השלגים לפני כשנתיים, קיבלה הרשות החלטה שחייבה את חברת החשמל לשפר את נהלי עבודתה מול ציבור צרכני החשמל בזמן אירוע חריג כמו זה המתחולל בימים אלה. החברה חויבה על ידי מליאת הרשות להעמיד באירועים מסוג זה מידע מפורט לציבור באמצעים שונים כדוגמת אתר האינטרנט שלה ותגבור המענה הטלפוני". לדבריה - "למרות כל זאת, נמסר לי כי החברה לא עומדת בהחלטת הרשות ולא פועלת בהתאם אל מול הציבור".

"ניסיון בוטה של חברת החשמל לגלגל אחריות"

יושבת הראש אף מציינת כי הופתעה לקרוא על ניסיונות הנהלת החברה להטיל את האחריות על בעיית המענה המהיר לציבור ואת המחלוקת בין הנהלת החברה לבין עובדיה על רשות החשמל וגופי המדינה: "זה ניסיון בוטה להסיט את האחריות למתרחש על אי ייקור מספק של תעריף החשמל לציבור. בחברת החשמל, שאיננה סובלת מחוסר בכוח אדם, התמשכות הטיפול בתיקון תקלות וכן אי מתן מענה לציבור הצרכנים בשל אי תגבור עובדים לאזורי התקלה, אין בינם לבין גובה תעריף החשמל מאומה".

עוד הזכירה פרקש-הכהן כי בדיון שהתקיים בכנסת רק לאחרונה הודיע ראש יו"ר ועד העובדים של החברה כי לא בהכרח יינתן מענה הולם לציבור באירועי מזג אוויר קיצוניים עתידיים - זאת כמחאה על אי השלמת הליך הרפורמה בחברת החשמל.

לדבריה, "רשות החשמל הוסיפה ועדכנה בשנים האחרונות את תעריף תשתית הולכת החשמל באופן של מתן תוספות מעל התעריף הקיים - תוספות שהוטלו על ציבור הצרכנים. תוספות אלה לחברה מצטברות לסכום עתק של למעלה ממיליארד שקלים. למרות התוספות, הנתונים שבידינו מראים כי היקף ההשקעות של החברה במקטע הרשת פחת בשנים האחרונות - וכספי ציבור אלה נוצלו לשימושים אחרים".

"בנובמבר 13'", היא מזכירה, "התריע ראש צוות היועצים הבינ"ל ששכרה רשות החשמל להשלמת בחינת טענות החברה בקשר לתעריף, כי במשך 28 שנות עבודתו מעולם לא ראה בעיית נתונים כה חמורה כמו זו שבחברת החשמל - ונתונים רבים אף לא הוגשו לו כלל".

עוד הצביעה על בעיה חמורה של שקיפות שקיימת בחברה: "אחרי סופת השלגים בדצמבר 13', הגישה החברה לרשות תג מחיר לציבור של כחצי מיליארד שקלים בגין הסופה. בשונה מהחומר שהוגש לרשות, בדו"ח מבקר המדינה שפורסם בספטמבר 15' בנושא זה, הציגה חברת החשמל הערכת עלויות בגין אותה סופה של 'רק' כ-82 מיליון שקלים".

פרקש-הכהן דורשת את טיפולו המיידי של יו"ר חברת החשמל בהעברת הנתונים שהתבקשו לידי רשות החשמל ובאכיפת הכללים המחייבים את החברה אל מול הציבור: "אין מקום לניסיון להסיט את התקלות האחרונות בהתנהלות החברה אל עבר תעריף החשמל".

גורמים בחברת החשמל מסרו בתגובה: "זו חוצפה ופופוליזם לכתוב את המכתב הזה בזמן שאנחנו מנהלים משבר מהחמורים בתולדות החברה. זאת הסיבה שהחוק שמפרק את רשות החשמל זו בעצם הצלה של משק האנרגיה. אנחנו נותנים נתונים בשקיפות מלאה לכנסת".