לבלוע את הספין

כולכם נפלתם השבוע למלכודת, אז הנה: עובדי חברת החשמל לא אחראים למה שקרה השבוע

לבלוע את הספין / איור: תמיר שפר
לבלוע את הספין / איור: תמיר שפר

א.כולכם אנשים פיקחים עם מחשבה ביקורתית ועם יכולת להבדיל בין עיקר לטפל ובין שקר לאמת. אבל השבוע נפלתם כולכם כאיש אחד לאותה המלכודת. כאיש אחד פתחתם פה ובלעתם את אותו הספין. אני מתכוון, כמובן, לאירוע האקלים הגדול של תחילת השבוע ולצורה שבה הזדרזו כולם להאשים את עובדי חברת החשמל, ויותר נכון את ועד העובדים.

זה היה עלוב. אנשים, חלקם עמיתים מכובדים שלי וחלקם פוליטיקאים לא מכובדים שלי, קראו למיקו צרפתי יו"ר הוועד "טרוריסט" והמליצו בין היתר להעיף אותו לכלא. זו לא רק התלהמות אלא גם התעלמות מהעובדות. עוד רגע, והם היו קוראים גם להאשים את עובדי חברת החשמל במותו של פועל הבניין בן העשרים שנהרג ביום ראשון בפרדס חנה, ושאת שמו אף אחד לא הזכיר, כנראה בגלל שהוא ערבי. אבל חוץ מניסיון הריגה - עובדי חברת החשמל הואשמו כמעט בכול: מהתעללות בקשישים ועד לאחזקת בני ערובה. כמה קל לשטוף לאנשים את המוח. זה מדכא.

ב. אז רק בגלל שכולם היו בצד אחד, אנסה להיות בצד השני. נתחיל מהעובדות: מערכת אקלימית חריגה פקדה את ישראל. על-פי דני רופ, "הסערה של חצי השעה הראשונה בתחילת השבוע הייתה דרגה אחת פחות מטורנדו". למעלה מ-300 קווי מתח גבוה ואלפי חוטי חשמל נקרעו וגרמו להפסקת החשמל הגדולה בהיסטוריה של המדינה. בשיאה, נותרו למעלה מ-200 אלף משקי בית בלי חשמל, יותר מפי שלושה מהסערה של לפני שנתיים. את זה כולם יודעים. הבעיה היא שכולם גם ידעו מהר מאוד מי אשם: העובדים. למה? כי אמרו להם, אז הם האמינו. כי הם לא ראו עובד של חברת החשמל מחוץ לחלונם אחרי שעה, אז הם האמינו.

אבל כאמור, לדעתי זה ספין, שלא לומר שקר. ספין שהוכן בקפידה והוגש במקצועיות על-ידי האשמה האמיתית ועושי דברה. האשמה היא מדינת ישראל. מדינת ישראל שאחראית על חברת החשמל ועל משק האנרגיה כשלה, ולא בפעם הראשונה, בהיערכות למצב חירום. קיראו את דוחות מבקר המדינה. גם בדוח שהתפרסם אחרי הסופה הגדולה של 2013 וגם בדוח שהתפרסם שנה אחר כך, אחרי צוק איתן, הראה המבקר שמי שאשמים הם משרדי הממשלה שאחראים על חברת החשמל (שדווקא התריעה, אבל לא הקשיבו לה): משרדי התשתיות, האנרגיה והאוצר. הם אלה שלא נערכו, הם אלה שהזניחו, הם אלה שכשלו, אבל לא היה אכפת להם. הם ידעו שברגע האמת כל מה שהם צריכים לעשות זה להפנות אצבע מאשימה אל ועד העובדים. והם צדקו. זה עבד כמו קסם. וגם בפעם הבאה זה יעבוד כמו קסם. כמו שהשקר הדבילי עד אימה של "אם נפרק את הוועדים בנמלים יירד יוקר המחיה" עובד עליכם כמו קסם.

כי העובדים האלה חוטאים בחטא הנורא מכול: הם מאוגדים, הם מרוויחים טוב, יש להם קצת יותר ביטחון תעסוקתי מלרובנו. אז קל לנו לשנוא אותם, להתמקד בתנאים המרגיזים שהם מקבלים ואנחנו לא.

 

ג. לא בא לי, אבל בסדר, אשלם גם אני את מס השפתיים המתבקש: עד לפני די הרבה זמן ועד עובדי חברת החשמל עבר על ספר הטעויות הגדול וסימן בשקדנות V ליד מרביתן. אבל זה היה פעם - הוועד של היום משתף פעולה עם ההנהלה ועם המדינה, לא שובת ולא נעליים. בכל מה שקשור במה שקרה השבוע, הם לא אשמים. כן, לפי התוצאות, הם כנראה יכלו לעבוד יותר מהר או יותר יעיל, זה ברור, אבל זה לא העיקר. שביתה איטלקית? אפילו הנהלת חברת החשמל כבר חוזרת בה מהסיפור הזה, כמובן שהרבה יותר בשקט מאשר הטונים שבה האשימה. זה היה סך הכול טריק להסיט ממנה את האש בימים הראשונים. לא שביתה איטלקית ולא גבינה בולגרית - ניסיון לעשות שריר שהוועד ירד ממנו מהר מאוד במקרה הרע, אבל כמו שזה נראה - בעיקר*קליטה לא מהירה מספיק של ממדי הנזק. גם מצד העובדים, גם מצד ההנהלה.

כל האמצעים בשיימינג הזה היו כשרים. שימו לב לציניות: לפני חודש בדיוק, ב-27 בספטמבר, הוכרז סכסוך עבודה בחברה. על מה? על זה שהם לא יכולים לעשות את עבודתם במקרי חירום בגלל מחסור אקוטי בציוד, בכוח אדם ובשעות עבודה, כמו גם בגלל הזנחת התשתיות. לפני כשבועיים, בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, התפרץ צרפתי ואמר: "חברת החשמל בדרך להתמוטטות וכולם ישלמו את המחיר... אם מישהו חושב שבסופה הקרובה יהיה מי שיחלץ אתכם, אז אתם טועים...".

איש קולני, צרפתי, מדם ליבו הוא דיבר והזהיר - ומה שהזהיר ממנו התרחש - אבל היה מאוד קל לסובב את דבריו ככה שיישמעו כאיום. הוא אמר: לא נוכל לטפל בכם, אבל שכנעו אתכם שהוא איים שהוא לא יטפל בכם. ובלעתם את זה.

ד. המדינה מייבשת את חברת החשמל כמו שהיא מייבשת חברות ציבוריות אחרות. כך היא משניאה אותן על כולם ומקלה על תהליך ההפרטה. כמו בדואר. ומי לא שונא את הדואר, הא? כיף לשנוא את הדואר. וזו התוצאה: ההשקעות ברכש של ציוד בחברת חשמל ירדו בכשליש והתשתיות קורסות. אותן תשתיות שהשאירו רבים כל-כך בלי חשמל. חלק מהאנשים שאמורים לטפל בקריסה כזו פוטרו והחברה בקרשים. קוראים לזה "רפורמה" ותחת כנפי הרפורמה הזניחה המדינה את תוכניות ההיערכות לחירום.

עכשיו בואו נדבר על הפרטה, כי כולם אומרים: צריך להפריט את חברת החשמל! זה יוריד את המחירים! זה יהיה נפלא! זה יהיה מקסים! הפרטה זה טוב!

אז יכול להיות שהפרטה טובה במקרים מסוימים, אבל לא במקרה הזה. אני לא מאמין שיש מישהו שהוא עד כדי כך תמים, שהוא מאמין שחברה פרטית תשקיע את כספה בהיערכות טובה יותר לחירום. אנחנו יודעים בדיוק מה יקרה, כי זה כבר קרה כל-כך הרבה פעמים: הדבר הראשון - לפעמים היחיד - שעושים בעלים אחרי הפרטה זה לקחת דיבידנד לעצמם כדי לכסות את ההשקעה (שלא פעם, היא בעצם הלוואה ממונפת של כספים שאנחנו חסכנו). את השאר הם משקיעים במשכורות ענק לפיתוי רגולטורים שעברו צד ומה שנותר, מושקע בפרסומות. אתם באמת חושבים שחברה פרטית תשקיע כדי להימנע ממקרה חירום נדיר כמו שהיה השבוע? לא. זה תפקידה של המדינה. ואותו היא לא עושה.

שנית, גם במקרה של הפרטת שוק החשמל, עיקר התשתית וקווי המתח הגבוה - אלה שקרסו השבוע - יישארו בידי חברת החשמל. אז מה הועילו אידיוטים בתקנתם? כלום.

וזה עוד בלי להיכנס לוויכוח אם גודל שוק החשמל בישראל בכלל מצדיק הפרטה כזו. אבל מה שכן: דבר אחד בטוח - המחירים יעלו. מיד וגבוה. כי יש עוד דבר שאיכשהו שוכחים להדגיש: בישראל אנחנו נהנים מחשמל באיכות טובה, מזרימה רציפה וממחירים נוחים. כל אלה לא יתקיימו במקרה של הפרטה.

ה. הספין המכוער והעלוב הזה הולך לדפוק את כולנו, כל אחת ואחד מאיתנו, גם אם אנחנו לא עובדים בחברת החשמל. הנה, השר שטייניץ - שהעז לקרוא לעובדים "תקלה מוסרית חמורה" - הזדרז להדגיש שזה בדיוק הזמן לקדם את חוק "בוררות חובה", שימנע שביתות ועיצומים בשירותים כמו חשמל, מים, כיבוי אש, בריאות והצלה. מאחורי זה מסתתר ניסיון נואל לבטל את זכות השביתה בישראל, כלומר לפגוע פגיעה אנושה בתנאים של כולנו, שכירים כעצמאים. כי כשמחלישים את העובדים החזקים, החלשים נחלשים פי מאה. וכבוד השר עוד מדבר על מוסר. וואלה יופי. וזו הזדמנות לפרק עוד מוקש נעל מתוצרת הניאו-ליברליזם: "היד על השאלטר". א) נסו להיזכר מתי בפעם האחרונה הייתה שביתה בחברת החשמל. אנא, נסו. היד על השאלטר לא קלה בכלל. ב) ולמה שלעובדים לא תהיה יד על שאלטר? איזו עוד דרך יש לנו להתגונן מפני פגיעתה הרעה של ממשלה או הנהלה? למה שלעובד לא יהיה שאלטר משלו? זכות השביתה היא זכות יסוד בדמוקרטיה ובשוק עבודה צודק. מי שלוקח אותה מהעובד, לוקח לו את האות וו והופך אותו לעבד.

וזו המטרה הגדולה. אז כשאתם שונאים את עובדי חברת חשמל היום, דעו שמחרתיים זה יבוא אליכם כבומרנג ויפגע לכם בראש.