היועמ"ש נגד פשרה בייצוגית בגין חניה לנכים במרינה בהרצליה

בתביעה נטען כי החברה לפיתוח הרצליה, המפעילה את החניון הציבורי הסמוך למרינה בהרצליה, מפרה את הוראות חוק חניה לנכים, בכך שאינה מאפשרת חניה בחינם לאנשים עם מוגבלות בחניון זה

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הודיע היום (ד') כי הוא מתנגד להסדר פשרה שהוגש לאישור בית משפט השלום בתל-אביב, במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד החברה לפיתוח הרצליה והחברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה.

במסגרת התביעה נטען כי החברה לפיתוח הרצליה, העוסקת בניהול והפעלת החניון הציבורי הסמוך למרינה בהרצליה, מפרה את הוראות חוק חניה לנכים, בכך שאינה מאפשרת חניה בחינם לאנשים עם מוגבלות בחניון מתחם המרינה.

שתי החברות - החברה לפיתוח והחברה העירונית, העוסקת בהפעלה ובניהול המרינה - נמצאות בבעלות ובשליטה מלאה של עיריית הרצליה.

מושיקו מלכה שירת כלוחם בחטיבת הצנחנים ונפצע במהלך אימון מבצעי במסגרת שירותו הצבאי. במהלך האימון הוא נפצע בברכיו והוכר כנכה צה"ל החל משנת 1997. באחד מימי יולי החמים של שנת 2011 ביקש מלכה לבלות במתחם המרינה בהרצליה. הוא פנה לחניון הנמצא בכניסה למרינה והציג בפני השומר בכניסה תג חניה לנכה. ואולם, נודע לו שהוא לא זכאי לחניה בחינם, משום שהחניה לנכים מותרת "אך ורק לקבוצה מצומצמת של נכים המחזיקים בתג חניה כחול (הידוע בשם תג עגלה)". משכך, הגיש בקשה לייצוגית נגד החברות.

בתגובתן לבקשה טענו החברות, בין היתר, כי הן דוחות את טענות המבקש, וסוברות כי החניון מושא הבקשה אינו מהווה מקום שהגישה הנגישה היחידה אליו היא דרך חניה במקום ציבורי, כמשמעות המונח בחוק החניה לנכים.

החברות אף הוסיפו כי במתחם המרינה ישנן חלופות חניה רבות (למעלה מ-2,000 במספר במצטבר), לרבות בקניון ארנה ובאזורים הסמוכים לקניון.

לאחר שהחברות הגיעו להסדר פשרה ביניהן שהגיעו לשולחנו של היועמ"ש, האחרון הגיש את התנגדותו להסדר שהוצע.

בהסכם הפשרה שהושג התחייבה החברה לפיתוח הרצליה לפעול במשותף עם עיריית הרצליה להוספת 7 מקומות חניה נוספים לנכים במתחם המרינה. כמו כן, החברה התחייבה לאפשר לנכים לחנות בחניון המרינה ללא תשלום בימי אמצע השבוע במשך 3 שעות. ואולם, התחייבות זו כפופה להודעתה לפיה בכוונתה לשנות בעתיד הקרוב את הסדרי החניה בחניון ולהפכו לממוכן, והתחייבותה לאפשר חניה לנכים בחינם בחניון תפקע במועד זה.

עמדת היועמ"ש היא שאין לאשר את הסדר הפשרה במתכונתו הנוכחית. וינשטיין הצביע על כך שאישור ההסדר אינו כולל פיצוי בגין הנזק שנגרם לחברי הקבוצה בעבר, ונראה כי התועלת שיש בו מבחינת חברי הקבוצה כלפי העתיד היא מצומצמת.

"בהיעדר תשתית עובדתית, ישנו ספק האם ההסדר המוצע - הכולל הוספת 7 מקומות חניה לנכים ברחובות הסמוכים, ללא הסדרת החניה בחניון המרינה לנכים בחינם לאחר הפיכתו לממוכן - עומד בדרישות החוק בנוגע להסדרה העתידית".

וינשטיין מסביר כי החוק קובע כי מקום ציבורי שהגישה הנגישה היחידה אליו לאדם עם מוגבלות היא דרך חניה במקום הציבורי הכרוכה בתשלום - החניה עבורו תהיה בחינם.

בנוסף, לשיטתו של היועמ"ש, ישנו קושי לקבוע כי הסדר הפשרה המוצע הוא הסדר ראוי והוגן כדרישת החוק, בלא שהוצגו נתונים שיאפשרו להעריך את הנזק שלכאורה נגרם לקבוצת התובעים, את עלות מתן הפיצוי וכן נתונים עובדתיים חיוניים, כמו האם קיימים מקומות חניה חלופיים בחינם שהינם מספקים בנסיבות.

עמדת היועמ"ש הוגשה לבית המשפט בידי עו"ד מיטל בסלי-דובדבני מפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי).

יצוין כי עמדת היועמ"ש גובשה בשיתוף עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים. הנציבות, שהוקמה במשרד המשפטים מכוח חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אמונה על יישום החוק המבקש ליצור מציאות מכילה ומשלבת לאנשים עם מוגבלות, מתוך העמדה שעל החברה שלנו מוטלת האחריות להסרת החסמים העומדים בדרכם של אנשים עם מוגבלות בדרך לשילוב.

(תצ 30653-09-11 מלכה מושיקו נ' החברה לפיתוח הרצליה בע"מ ואח').