משה ליכטמן, מבכירי "גלובס", זכה באות אביר איכות השלטון

משה ליכטמן: "לכבוד הוא לי לקבל את האות. למזלי יש לי ב'גלובס' מערכת תומכת, דבר שאיננו מובן מאליו במצב העיתונות היום, ואת הפרס הזה אני חולק עם כל חברי במערכת. אני מקווה שהפרס יעודד את המגמה של תחקירים עיתונאיים, כי זהו, בעיני, טעם קיומה של תקשורת"

משה ליכטמן / צלם: תמר מצפי
משה ליכטמן / צלם: תמר מצפי

"לכבוד הוא לי לקבל את האות. למזלי יש לי ב'גלובס' מערכת תומכת, דבר שאיננו מובן מאליו במצב העיתונות היום, ואת הפרס הזה אני חולק עם כל חברי במערכת. אני מקווה שהפרס יעודד את המגמה של תחקירים עיתונאיים, כי זהו, בעיני, טעם קיומה של תקשורת"- כך אמר היום מבכירי תחקירני "גלובס", משה ליכטמן, בתגובה לפרסום שמו כזוכה באות אביר איכות השלטון, בקטגוריה תקשורת ועיתונות.

 ברשימה שפרסמה היום (ה') התנועה לאיכות השלטון, נבחרו אישים רבים וגופים חושפי שחיתויות אשר זכו בפרס בהתאם לחלוקה קטגורית. 

השנה עמדה בראש הוועדה הציבורית של איכות השלטון השופטת (בדימוס) דליה דורנר. חברי הועדה הם: פרופ' אריה אלדד, ד"ר מרטין וייל, ד"ר יועז הנדל, העיתונאית מירב ארלוזורוב, חושף השחיתות שאול כרמלי ועו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון. עו"ד מיכאל פרתם שימש כמזכיר הוועדה. 

הוועדה בחרה בשופט והמשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, אליעזר ריבלין, כאביר איכות השלטון לשנת 2015 בתחום הרשות השופטת. זוכה נוספת באות היא השופטת בדימוס הילה גרסטל נציבת הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, על פועלה במסגרת הרשות המבקרת. 

ליכטמן מספר כי הוא רואה כשותף בכיר בפרס את חיים בר-און ז"ל, מי שהיה מו"ל "גלובס".

מאחורי ליכטמן (66) ישנו עבר עשיר של תחקירים. הוא התחיל לעבוד בעיתונות בשבועון "העולם הזה", ואחר כך בירחון "מוניטין", בשבועון "כספים" ובעיתון "חדשות". 

ב"גלובס" החל לעבוד מאז 1986, בעיקר כתחקירן, בתחומי מינהל תקין וחשיפת שחיתות במערכות שלטון ובגופים עסקיים. במקביל, הקים וערך את מוסף הנדל"ן והיה גם עורך של "גלובס הערב". 

תחקירים רבים של ליכטמן הובילו להליכים משפטיים, הפכו לדו"חות של מבקר המדינה ולדו"חות מיוחדים של היועץ המשפטי לממשלה.

כך, למשל תהליכי הפשרת קרקע חקלאית, עד לפסק הדין בעתירת הקשת הדמוקרטית;  דו"חות היועמ"ש על התנהגותם של ראש הממשלה דאז אריאל שרון ושר החקלאות שלום שמחון; תהליכי הקריסה של המערכת הקואופרטיבית בקיבוצים ובמושבים; עבירות בנייה בסקטור הכפרי והעירוני, כמו למשל בעיריית רמת גן בפרשת צבי בר; מחדלים וחריגות כספיות בתחומי תשתיות תחבורה ציבוריות והטבות חריגות לקבלנים ועוד. 

בנוסף, ליכטמן בחן כשלים בניהול משק המים והדגה בכנרת; חשף מחדלים בפעולות השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות וכן חריגות בהתנהלות צמרת רשות מקרקעי ישראל, כולל המנכ"ל בנצי ליברמן שנאלץ לעזוב את תפקידו.

ליכטמן ידוע גם בתור מי שחשף פרשיות שונות ברשות המיסים, ואת הקשרים המיוחדים בין עו"ד רונאל פישר ופרקליטת המחוז רות דוד. זאת ועוד, ליכטמן חתום על הפרסום הראשון בעניינו של מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר רמי כהן, שהוביל לחקירה הגלויה בפרשת "ישראל ביתנו" וכן עסק בחשדות לשחיתות בהצטיידות של חברת חשמל במוצרים של קונצרן סימנס, כולל המערכת שהייתה אמורה לטפל בהפסקות החשמל בשבוע שעבר. 

הרשימה המלאה של אבירי איכות השלטון לשנת 2015 שזכו בפרס היא: השופט בדימוס אליעזר ריבלין, השופטת בדימוס הילה גרסטל, שר הביטחון משה יעלון, ח"כ אורלי לוי, עו"ד אורית פרקש-הכהן, אלוף (במיל') יוחנן לוקר, פרופ' ברק מדינה, משה ליכטמן, יואל נוימן, צביקה כפיר וג'יידא רינוואי זועבי.