קצר חשמלי

לא לוועדת חקירה ולא ל"רפורמה". זה לא מה שיעזור עם חברת החשמל

מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי
מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי

לא לוועדת חקירה. היסטוריה של 18 ועדות חקירה ממלכתיות מראה כי ההמלצות היחידות שיושמו היו המסקנות האישיות. השינויים והתיקונים המבניים - נמוגו והתאיידו. הקמת ועדת חקירה למחדל החשמל (ממצאי דוח מבקר המדינה, החוב, המונופול, העלטה) היא כיסוי ישבן וגלולת- שיכחה מועדפים על הפוליטיקאים, על הפקידים הבכירים ועל המנהלים היום. הם סומכים על זה שעד שיתגבשו המסקנות האישיות וההמלצות הם כבר לא יהיו שם כדי שזה ייגע להם.

לא ל"רפורמה". לא סתם לוחץ ועד העובדים לרפורמה עכשיו, שכן חלקם של יצרני החשמל הפרטי הולך וגדל ומסכן את עוצמת הכוח והסחיטה שיש להם כאוחזי המונופול העצום. לא סתם לוחצים-מאיימים יו"ר החברה יפתח רון טל ויו"ר הוועד מיקו צרפתי על הפוליטיקאים לממש מיד את ה"רפורמה" שגיבש אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות. תוכנית יוגב, שעליה מסכימים אנשי החשמל, משמרת את המונופול ואת כוחנותו, מקבעת את מבנה חברת הענק האחת שמיליארדים מכספי ציבור נעים בה ממקום למקום בהתאם למצעד האינטרסים האישיים השולט בחברה בלא פיקוח ובקרה (דוח המבקר, אתמול). עוד מבטיחה ה"רפורמה" הזאת הזרמה של כספי עתק, מיליארדים, לא רק לעובדים שהתרגלו כבר לפני שנים להיות חסרי מעש ויידרשו לפרוש (פיצוי הגיוני ונכון למפוטרים), אלא גם מיליארדים רבים לעובדים כולם (באמצעים יצירתיים כמו הטבה חד-פעמית, הלבנת חריגות השכר, תוספות לקרן פנסיה), כמתנת מדינה עבור הסכמתם. כדי לסתום לציבור את הפה מתכננים "לתת לו" את ביטול החשמל חינם לעובדים. אבל לא יספרו לו שגם על זה הוא ישלם קנס כבד בתעריף החשמל.

משה כחלון ויובל שטייניץ. כשיוגב, רון טל וצרפתי יחזרו אליכם (הם כבר באו וגם ישבו על ראשכם) תדרשו תשובות ברורות, חד-משמעיות, כולל התחייבויות בשאלות: מה מחיר הרפורמה? מי ישלם עליה? בכמה יעלה תעריף החשמל? למשך כמה שנים? מה ייצא למשק ממנה? איך היא מבטיחה את חיסול כוח הסחיטה של המונופול?

המקפצה והקטר. השאיפה היא שחברת החשמל, שנעמדה השבוע על מקפצת הסערה ומשם הטילה מימיה ואימתה על הציבור, תהיה הקטר שיניע את תחילת השינויים ביחסי העבודה במשק: חוק הגבלת שביתה ובוררות חובה בתאגידים המספקים שירותים חיוניים, וגם חקיקה להוצאת כל הדיונים הנוגעים לעובדי מונופולים - מבתי הדין לעבודה לבית הדין להגבלים עסקיים. כי מונופול זה מונופול.

תביעה ייצוגית. מתבשלת בלילות אלה בכמה משרדי עורכי דין נגד החברה (חח"י), בעליה הממשלה (ראש הממשלה, שרי אוצר ואנרגיה, רשות החברות, רשות החשמל) וקרן הפנסיה של העובדים. יועלו לדיון פומבי: ההתחמקות מאחריות של הפוליטיקאים (למען אינטרסים אישיים?), ההזנחה של הפקידים הבכירים (שמצאו דרך "לעשות לביתם" ולהרוויח מבור השומן וההפסדים?), אפסיות הניהול של המנהלים והדירקטורים (שלומדים מהר מאוד באיזה צד מרוחה החמאה) ואחריותם האישית של העובדים (פרצו ב"שביתה איטלקית" והתמהמהו בתיקונים, כפי שהצהירה ההנהלה הנוכחית?).

חוב החשמל. 71,000,000,000 שקל, 11% מכלל חוב המדינה, יותר מ-20% מתקציב המדינה. 8,500 שקל חוב אוטומטי לכל תינוק שנולד.

תשמעו בדיחה. נשיא, ראש ממשלה, שר אוצר, חבר כנסת, ראש עיר, שופט, דירקטור, רועה רוחני, "נדבן"-על ו"בכיר במגזר" נפגשים בבית הסוהר. פ ת א ו ם נפרצו הסורגים ולתא נכנסים במדים כתומים, בלי שלשלאות, רב ראשי אחד וראש מפלגה-שר ביטחון אחד. אז הם אומרים להם, ואללה, התגעגענו, בדיוק מה שהיה חסר לנו. בואו נקים ממשלת "מאחורי הסורגים" ונמשיך לנהל את המדינה.