ארגוני היוצרים לרה"מ: להציל את ארכיון רשות השידור

היוצרים: "הארכיון פשוט עומד וגוסס אל תוך כיליונו, ואין מושיע; אובדנו ופגיעה בחומרים השמורים בו יהוו בכייה לדורות" ■ הכנ"ר: "גיבשנו תפיסת עבודה לשימור חומרי הארכיון ופנינו לאוצר לצורך תקצוב הפרויקט"

ארגוני היוצרים פנו בקריאה דחופה לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשה שיציל את ארכיון רשות השידור.

"הארכיון פשוט עומד וגוסס אל תוך כיליונו, ואין מושיע", כתבו במכתב משותף איגודי היוצרים הדוקומנטריים, התסריטאים, הבמאים והמפיקים.

האיגודים דורשים נקיטת צעדי חירום, העברת האחריות על הטיפול בארכיון לידי מנכ"ל התאגיד החדש, אלדד קובלנץ, והקצאת המשאבים הדרושים לשם ניהולם השוטף של הארכיונים.

"ניכר כי בכל תהליך פירוקה של רשות השידור והקמתו של שידור ציבורי חדש נשכחו החשיבות הגבוהה שיש לארכיון ומצבו הקריטי. אמנם סעיף 108 לחוק השידור הציבורי החדש קובע כי 'ארכיון הרשות וכל זכויות הקניין הרוחני של הרשות יעברו לתאגיד השידור הציבורי, ביום התחילה, בלא תמורה', אך יום התחילה נדחה פעם אחר פעם, ועל כן ארכיון רשות השידור נותר בידי רשות השידור בפירוק", לשון המכתב.

"הדברים לא היו מהווים בעיה, לו רשות השידור בפירוק הייתה מוסיפה בתהליכי הדיגיטציה ושימור הארכיון, אך תהליך זה לא רק שנפסק, אלא שרבים מעובדיו של הארכיון, אשר עשו כמיטב יכולתם על מנת לשמור עליו, פרשו במסגרת תהליך הפירוק, והארכיון נותר ללא כוח-אדם מספיק על-מנת לקיים את פעילותו השוטפת לקידום תהליכי השימור של החומרים, על אף מאמציה הראויים של מנהלת הארכיון, בילי סגל".

ארכיון רשות השידור מכיל את כל החומרים האודיו-ויזואליים מיום שהוקמה רשות השידור ואף טרם לכך. "ארכיון זה מהווה נתח של ההיסטוריה של התרבות והחברה במדינת ישראל. אובדנו ופגיעה בחומרים השמורים בו יהוו בכייה לדורות, ממש כך, ללא מליצות", לשון המכתב.

פרט לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הממונה גם על רשות השידור, נשלח המכתב גם לשרת התרבות, מירי רגב; למנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר; לכנ"ר, פרופ' דוד האן; ולשורה ארוכה של בעלי תפקידים.

מלשכת הכנ"ר נמסר כי "מפרק רשות השידור גיבש תפיסת עבודה לשימור חומרי הארכיון ופנה למשרד האוצר מספר פעמים לצורך תקצוב הפרויקט".